Vår har grunda skålar och är lätt instabil i lederna.
Bra muskulatur kompenserar detta.

Ja det är ju det.
Vi har särskilt bra förutsättningar för det med stora egna marker, mycket utevistelse och egna badplatser där vi kan simträna hunden under hela sommaren då koppeltvång råder.
Till vår hjälp har vi en hundexpert och en veterinär vars råd vi följer noga.
Glukosamin i fodret för att skydda mot förslitning, kontrollerad träning och uppföljning.
Man måste vara noga hela tiden.

Vilken grad har eran?

Jag kan ge ett prisexempel på Water Treadmill från en fysioterapeut här i stan,
Vi är inte priskänsliga på det viset.
Utan tar det som det kommer då hunden är så väl anpassad till just oss.
Denna hunds övriga egenskaper är nämligen helt obetalbara och finns inte att få för pengar i vanliga fall.

Vi är inte priskänsliga på det viset.
Utan tar det som det kommer då hunden är så väl anpassad till just oss.
Denna hunds övriga egenskaper är nämligen helt obetalbara och finns inte att få för pengar i vanliga fall.

Fast nu var det ju ett svar till TS, som undrade om just kostnader. :)
Men ja, man får nog inte vara priskänslig om man tagit på sig ansvaret för en HD/ED-hund med allt vad det innebär. Speciellt om den tidigare är oförsäkrad.

Men ja, man får nog inte vara priskänslig om man tagit på sig ansvaret för en HD/ED-hund med allt vad det innebär.
Det var det som var mitt budskap till TS.
Man måste veta vad man gör och vara beredd på att det kan innebära både kostnader och ett oerhört anpassat liv för hunden.
Vi har alla dessa möjligheter och hunden fyller ett mycket stort behov som vi hade så för oss är det värt det.

Hunden är mer mager än smal, vill fortsätta ha henne smal, dock inte riktigt lika mycket.
Föräldrarna är friröntgade. Hunden är tävlad lydnad, spår och mh testad. Utställd bir.

Jag vill ha en kompis som hänger med när jag rider ibland. Hon är inte försäkrad. Jag är av den inställningen att får dom ont och lite tråkig prognos tar jag bort hunden. Men hoppas att den håller länge såklart.

I övrigt tror jag hunden passar oss bra.

Att föräldrarna är friröntgade betyder tyvärr ingenting i samanhanget. Det finns tyvärr en del oseriösa uppfödare som avlar på den enda friröntgade hunden i en hel kull full av grava HD och ED-fel. Tom på 5:a på skott!!
Oavsett så finns nu problemen nu på denna hunden och hur kärnfrisk övriga släkten än är hjälper det tyvärr inte henne.

Springa på ridturer är absolut inte en syssla en hund med ledfel ska göra. All motion bör ske kontrollerat och man får ha en "plan" med motioneringen.
Att den dessutom är oförsäkrad gör att höfterna kommer att bli rätt kostsamma då du kommer få reservationer i försäkringen för dessa. Kanske även för rygg och annat som kan påverkas av leddefekten.

D både på höfter och armbåge.
När hon kom till oss så kunde man se att bakdelen var instabil.
Men nu så har den blivit så pass musklad att det inte längre går att se.
Det håller så länge som det håller och vi gör vårt bästa på alla sätt och vis.

Tråkigt :(
D på armbåge? Menar du 3:a?

Tråkigt :(
D på armbåge? Menar du 3:a?
Ja och ja.
Men man måste sätta det i sitt perspektiv.
Utan dessa defekter så hade vi aldrig kunnat få en hund med de övriga egenskaperna som denna hund har.
Och de är ovärderliga för oss.
Defekter i leder som ännu inte ger några problem är däremot just inga problem ännu så länge.
Vi gör vårt bästa för att förebygga och sedan så får vi ta det som det kommer.
Varje år som vi får blir ju ett bra år.

Att föräldrarna är friröntgade betyder tyvärr ingenting i samanhanget. Det finns tyvärr en del oseriösa uppfödare som avlar på den enda friröntgade hunden i en hel kull full av grava HD och ED-fel. Tom på 5:a på skott!!
Oavsett så finns nu problemen nu på denna hunden och hur kärnfrisk övriga släkten än är hjälper det tyvärr inte henne.

Det var jag som frågade TS om föräldrarna var friröntgade, jag frågade av rent försäkringsmässiga skäl eftersom du annars inte kan få ut ersättning men eftersom tiken visade sig vara oförsäkrad spelar det ju ingen roll i sammanhanget.

Ja och ja.
Men man måste sätta det i sitt perspektiv.
Utan dessa defekter så hade vi aldrig kunnat få en hund med de övriga egenskaperna som denna hund har.
Och de är ovärderliga för oss.
Defekter i leder som ännu inte ger några problem är däremot just inga problem ännu så länge.
Vi gör vårt bästa för att förebygga och sedan så får vi ta det som det kommer.
Varje år som vi får blir ju ett bra år.
Hoppas det håller sig i schack länge :heart

Själva kommer vi inom kort få ta bort vår importtik pga armbåge, hon blev nyss ett år :(

Jag hade inte vågat. Jag tänker som så, att den dagen man märker på hunden att den har ont, då har den troligtvis redan haft ont en period. Att skaffa en hund som man vet har problemen, skulle jag inte göra. Min personlighet gör att jag hade oroat halvt ihjäl mig och ständigt sökt efter minsta tecken på smärta.

Mitt stora problem är ju att jag fäster mig så oerhört vid djur. Att gå med konstant oro för att den har ont eller kan få ont, skulle ge mig magsår.
Jag undviker att köpa på mig magsår om jag kan.

Jag är konstant oroad ändå... :o
/Hönsmamman

Den dagen som vi oroar oss det minsta så blir det röntgen och veterinär för bedömning.
Men ännu så länge är det en glad och livlig schäfer så det råder inga tvivel om att hunden är besvärsfri.
Skönt att er hund är besvärsfri.

Dock så tänker jag att det är rätt vanligt att man blir så van vid hur ens djur är, och att det är rätt vanligt att man inte märker smygande försämringar. Jag har personligen erfarenhet om ett djur som var "som vanligt", pigg och glad, men när djuret fick smärtstillande blev det ett helt annat djur. Även djuret vänjer sig ju vid det normala tillståndet, även om det gör lite ont.

För att tydliggöra, menar inte att din hund har ont, vill bara påpeka att det är nog generellt är lätt att överskatta sin egen förmåga att bedöma sitt djurs smärttillstånd.

Jag svarar lite allmänt. Det är en väldigt aktiv hund, behöver arbete och röra på sig.

Jag kommer inte springa på simträningar osv varje vecka, det har jag inget intresse av.

Inga pålagringar. Medvetet mager, det jag såg när den var ute var att den hoppade omkring, såg ut att ha massor med energi och behöver motionen.

Vi ska låna hunden i helgen för att se om mentaliteten passar oss, inget är bestämt än, men den här tråden kommer nog få oss att tänka till.

Min tanke var lite såhär, det håller så länge det håller. Håller det två år är det ju trist, men håller det tio år är det ju roligt. Är dock inte intresserad av att behöva begränsa lek och spring.

Jag svarar lite allmänt. Det är en väldigt aktiv hund, behöver arbete och röra på sig.

Jag kommer inte springa på simträningar osv varje vecka, det har jag inget intresse av.

Inga pålagringar. Medvetet mager, det jag såg när den var ute var att den hoppade omkring, såg ut att ha massor med energi och behöver motionen.

Vi ska låna hunden i helgen för att se om mentaliteten passar oss, inget är bestämt än, men den här tråden kommer nog få oss att tänka till.

Min tanke var lite såhär, det håller så länge det håller. Håller det två år är det ju trist, men håller det tio år är det ju roligt. Är dock inte intresserad av att behöva begränsa lek och spring.

Då låter det inte som att det är rätt hund för er.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur