Unafraid

Trådstartare
Hej alla kunniga!
Ska eventuellt ta en omplacering schäfer, 2 år. HD d på röntgen. Aldrig varit halt, aldrig haft problem, vältränad, något underviktig med flit. Dock kommer jag ta upp henne lite i vikt om jag tar henne, då jag tycker hon är lite smal.

Reflektioner?

Jag hade en chowtik med HD D (hon hade HD D/A) och hon hade aldrig några problem pga detta. Hon levde tills hon var 8 år och fick tas bort pga akut sjukdom, som alltså inte hade någonting med hennes HD att göra. Hon var naturligt välmusklad och jag såg till att hon inte fick bli mullig, men i övrigt så levde hon samma liv som mina friröntgade hundar.
Frågan är ju vilka förväntningar du har på hunden. Är det en aktiv tävlingshund eller en hund som förväntas arbeta mycket och tungt fysiskt så kanske det kan bli problem (behöver dock inte alls bli så), men om du tar hunden för vad den är och så är det väl inga problem. Håller du hunden välmusklad och inte i för högt hull så är ju chansen stor att den håller länge.

Varför ska du ta upp henne i vikt? Hon ligger förmodligen på den vikten för att inte slita alltför mycket på höfterna. "Lite smal" är helt okej att vara som hund.

Är hon försäkrad utan avbrott? Är hennes föräldrar friröntgade? Är du beredd på att det kan komma bli sämre, och därför tvingas behöva medicinera och göra rehab för att ge tiken ett så optimalt liv som möjligt? Kanske till och med operation?

Vad vill du göra med hunden?

Jag skulle inte ta en hund som jag visste hade så grav hd.
Varför inte det?
Vår har både HD och AD och är ännu så länge besvärsfri.
Det håller ju så länge som det håller och så får man anpassa hundens arbete och träning efter förutsättningarna.
Vår hunds viktigaste arbetsuppgift är att vakta och larma och det är inte särskilt påfrestande på lederna.

Hunden är mer mager än smal, vill fortsätta ha henne smal, dock inte riktigt lika mycket.
Föräldrarna är friröntgade. Hunden är tävlad lydnad, spår och mh testad. Utställd bir.

Jag vill ha en kompis som hänger med när jag rider ibland. Hon är inte försäkrad. Jag är av den inställningen att får dom ont och lite tråkig prognos tar jag bort hunden. Men hoppas att den håller länge såklart.

I övrigt tror jag hunden passar oss bra.

Hunden är mer mager än smal, vill fortsätta ha henne smal, dock inte riktigt lika mycket.
Föräldrarna är friröntgade. Hunden är tävlad lydnad, spår och mh testad. Utställd bir.

Jag vill ha en kompis som hänger med när jag rider ibland. Hon är inte försäkrad. Jag är av den inställningen att får dom ont och lite tråkig prognos tar jag bort hunden. Men hoppas att den håller länge såklart.

Tråkigt och i min mening, otroligt dumt, av många anledningar men framför allt när det gäller HD:n, om du nu inte har många tusenlappar undanstoppade för ändamålet. En hund med HD kan hållas i fin form många år framöver, men det kan också kosta en del innan man tar sig dit.

Jag hade aldrig tagit hunden, om jag vore i din sits.

Hej alla kunniga!
Ska eventuellt ta en omplacering schäfer, 2 år. HD d på röntgen. Aldrig varit halt, aldrig haft problem, vältränad, något underviktig med flit. Dock kommer jag ta upp henne lite i vikt om jag tar henne, då jag tycker hon är lite smal.

Reflektioner?
Vår jaktlabbe har HD-d, hon är besvärsfri och 7år.
När hon är i "jaktkondis" så är hon totalt outtröttlig och visar aldrig nån påverkan av det.
Men jag skulle trots erfarenheten av henne aldrig aktivt välja att ta över/köpa en hund med HD-d. Kompisen har en flat med HD-c och han började få bekymmer i 3-4års ålder.

Varför inte det?
Vår har både HD och AD och är ännu så länge besvärsfri.
Det håller ju så länge som det håller och så får man anpassa hundens arbete och träning efter förutsättningarna.
Vår hunds viktigaste arbetsuppgift är att vakta och larma och det är inte särskilt påfrestande på lederna.
Om jag köpt en hund som valp som sen visar sig ha hd eller ed så har jag ju inte så mycket att välja på. Men att köpa/ta över ett djur där risken är stor för framtida besvär, med kostnader och allt det kan innebära, nej tack.

En hund med HD kan hållas i fin form många år framöver, men det kan också kosta en del innan man tar sig dit.
Precis.
Vi har den perfekta hunden för oss vad gäller alla övriga egenskaper och då det är svårt att hitta en sådan hund så tar vi vad det innebär med ledproblemen.
För det är ett mindre problem för just oss.

Jag är tacksam för alla erfarenheter!

Om man får problem med höfterna, vilken rehab, vilka kostnader och vilka prognoser ska man räkna med?

En spontan tanke jag får när du säger att hon är för smal i dina ögon är - är hon smal och omusklad för att hon har ont?

Men att köpa/ta över ett djur där risken är stor för framtida besvär, med kostnader och allt det kan innebära, nej tack.
Okej.
Vi resonerade som så att då vi har mycket speciella behov avseende hundens övriga egenskaper så tar vi det problemet då det inte alls inkräktar på vår användning av hunden.
Andra egenskaper var helt enkelt viktigare.

Jag hade avstått. Och det för att det är svårt att ge en Schäfer med så kraftig HD ett meningsfullt och stimulerande liv. Ffa en så ung hund.
Vet du varför den bedömts som D? Är det pålagringar, grunda skålar eller både ock?

Om det enbart är grunda skålar finns det dom som med korrekt träning och regelbundna besök hos fysioterapeut lyckats hålla hunden smärtfri. Jag har endast träffat EN som lyckats med detta. Och det är kostsamt och kräver att man vet hur man tränar och mentalt stimulerar hunden. Man kan se det som en livslång rehab.

En Schäfer är skapt för att arbeta både fysiskt och mentalt och det är oschysst att begränsa deras liv.

Vet du varför den bedömts som D? Är det pålagringar, grunda skålar eller både ock?
Vår har grunda skålar och är lätt instabil i lederna.
Bra muskulatur kompenserar detta.
Och det för att det är svårt att ge en Schäfer med så kraftig HD ett meningsfullt och stimulerande liv. Ffa en så ung hund.
Ja det är ju det.
Vi har särskilt bra förutsättningar för det med stora egna marker, mycket utevistelse och egna badplatser där vi kan simträna hunden under hela sommaren då koppeltvång råder.
Till vår hjälp har vi en hundexpert och en veterinär vars råd vi följer noga.
Glukosamin i fodret för att skydda mot förslitning, kontrollerad träning och uppföljning.
Man måste vara noga hela tiden.

Jag kan ge ett prisexempel på Water Treadmill från en fysioterapeut här i stan, där ett 10-gångers kort kostar 3700 kr. Korten efter det är rabatterade till 3000 kr. Jag skulle gissa att det handlar om minst en gång i veckan, för att få någon effekt. Men precis som ovan nämnt, beror det ju också på varför hunden har fått HD D.

Alltså i vårt fall så hade vi aldrig kommit åt att få tag på en sådan hund som den vi har om den hade varit frisk.
Den hade varit tjänstehund.
Så när vi väl hittade den perfekta hunden och den ännu var helt besvärsfri så var det rätt för oss.
För någon annan kan det i stället vara fruktansvärt fel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur