Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Med de och man menar jag äldre tiders uppfödare och dommare. Det har funnits ett utbrett agg mot vissa färger mot isabellen eftersom isabell + isabell kan ge vit född med blå ögon en sk "albino" (inga riktiga albino har påträffats hos häst) Denna är oönskad bland flera raser men vissa äldre tiders hästmänniskor har velat få bort anlaget helt och man viste att isabell + isabell kunde ge vit född. Svarta kan bära anlaget dolt så även de har misgynnats. Skäck + skäck kan ge letalt vitföls syndrom där fölet dör innom några dagar, därför har skäckfärgen varit oönskad men då visste man inte att det finns flera olika skäckanlag och endast en skäcktyp ger letalt viföls syndrom.
skimmlar drabbas oftare av en form av godartad cancer och konstantskimmel i homozygot form är letal, alla föl dör i fosterstadie.
detta är grunden till det agg som funnits, sedan har det av traditionella skäl levt kavar. När de som tävlar flitigt inte vill ha en viss färg så avlas det inte heller på den. Vissa färger finns det få av naturligt. Om inte jag missminner mig så stammar väl svenska halvblodet från armen och de ville ha likadana hästar som kunde ridas på likadant sätt därför prioriterades fux och brun med fux som mest önskad färg - inga dolda färger. när kavaleriet la ner så var de som drev ridskolor sysslade med avel och hadde inflytande militärer i grunden. Sedan har agget levt vidare omedvetet eller medvetet.
Sedan kan man ju ha andra åsikter.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

:rofl: Jag trodde inte det var möjligt att få så mycket om bakfoten....
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Vad jag menar är att havblodsaveln under årtionden bedömmt bort hästar med för det haft fel färg de vill egentligen bara ha fuxar och har medvetet försökt avla bort de andra färgerna. De har alltså INTE tittat på meriterna utan valt bort hästarna på grund av färgen och nu hackas det ner på de som vill återinföra den. Kvaliten på en häst sitter inte i färgen men onekligen så är det trevligare med lite variation. Man har ävén försökt avla bort svart och skimmel. Det har bara varit lättare att få bort palomino/isabell och skäck.

Men det där har du ändå fått rejält om bakfoten!!! Titta på vilka färger de hingstar haft som godkänts under det senaste århundradet, och konstatera att du är helt ute och cyklar!

Vet du inte att en bra häst inte har någon färg;)
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

HALLÅ, hur fel kan man ha!!! Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men jag skulle tro att den mest önskade färgen på sv. hbl är mörkbrunt eller svart!
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Vad jag menar är att havblodsaveln under årtionden bedömmt bort hästar med för det haft fel färg de vill egentligen bara ha fuxar och har medvetet försökt avla bort de andra färgerna.


Det här är ju så kul att inte heller jag kunde motstå....:rofl:

Är du helt borta i huvudet eller bara lite tillfälligt småförvirrad?
Jag visade senast i fjol en gul häst bland alla bruna och fuxar och blev faktiskt tvåa i 3års testet! Hon fick 9-9 på hopp och diplom, dessutom bedömdes hon bra i både gångarter och typ!
Och vet du vad, domarna var två äldre herrar som bedömt hästar i typ hundra år!

Och du... vet du vad som var värst, hästen som vann, det var en skimmel!! :eek:

Ta och nyktra till och hör vad Görel säger; Bra hästar har ingen färg!
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Om man bara ville ha fuxar är det ju världens lättaste att få fram. Avla BARA på fuxar, så blir det bara fuxar...

Nej du, vilsen är du.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Men vilka är det du syftar på ?

För övrigt så har det funnits en hel del isabeller som var godkända, Pegasus och Dragon. Så det är inte fär färgen de som kommit fram är dissade utan för kvalitetn
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

lady_vip skrev:
Då gäller det ju helt enkelt att få fram en så bra skäck att de sätter kaffet i vrångstrupen. Jag är själv på G och tänkte få upp min skäck högt i dressyrklasserna.

De där halvdåliga hingstarna som betäcker halvdanna ston, det säger sig själv att det inte blir någon OS-häst om man inte har tur och är extremt skicklig i utbildningen med hästen. Man kan ju inte heller avla på enbart färg, många glömmer hingsten och ser bara skäcken... Det är tex därför jag står här med en liten skäck, dock har hon bra möderne så det kanske kan gå vägen ändå:)

//E
Vet du att din skäcks mamma e till salu.
M vH A_Z
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Förr hade man en viss attityd mot skäckar och isabeller...vissa domare ja.Men de finns i dagsläget inte kvar längre.

Vet flera isabeller som fått diplom på treårstest.

Skäckhingsten Ferrari (numera valack) fick dubbeldiplom.Någon annan skäck efter Qutie Easy fick hopp diplom...så visst finns det.

Det är hästen som bedöms-inte färgen.Men visst skulle det vara en domare som skarpt ogillar vissa färger kan det väl hända att dömer ner ngt.Det förekommer ju poängskillnader på vanliga bruna hästar med beroende på VEM som dömer.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Med de och man menar jag äldre tiders uppfödare och dommare. Det har funnits ett utbrett agg mot vissa färger mot isabellen eftersom isabell + isabell kan ge vit född med blå ögon en sk "albino" (inga riktiga albino har påträffats hos häst) Denna är oönskad bland flera raser men vissa äldre tiders hästmänniskor har velat få bort anlaget helt och man viste att isabell + isabell kunde ge vit född. Svarta kan bära anlaget dolt så även de har misgynnats. Skäck + skäck kan ge letalt vitföls syndrom där fölet dör innom några dagar, därför har skäckfärgen varit oönskad men då visste man inte att det finns flera olika skäckanlag och endast en skäcktyp ger letalt viföls syndrom.
skimmlar drabbas oftare av en form av godartad cancer och konstantskimmel i homozygot form är letal, alla föl dör i fosterstadie.
detta är grunden till det agg som funnits, sedan har det av traditionella skäl levt kavar. När de som tävlar flitigt inte vill ha en viss färg så avlas det inte heller på den. Vissa färger finns det få av naturligt. Om inte jag missminner mig så stammar väl svenska halvblodet från armen och de ville ha likadana hästar som kunde ridas på likadant sätt därför prioriterades fux och brun med fux som mest önskad färg - inga dolda färger. när kavaleriet la ner så var de som drev ridskolor sysslade med avel och hadde inflytande militärer i grunden. Sedan har agget levt vidare omedvetet eller medvetet.
Sedan kan man ju ha andra åsikter.

Okej! Men om du vill att vi ska diskutera det här seriöst så får du allt ta och komma med lite mer vederlagd information än ditt eget tyckande och tänkande eller hur? Jag är alltid öppen för diskussion men inte på vilka villkor som helst. Den här informationen som du för fram som argument här, var kommer den ifrån? Någon som undersökt hur det här egentligen ligger till?
Fram med bevisen tack! (helst vetenskapliga)
// M
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

gragge skrev:
Det här är ju så kul att inte heller jag kunde motstå....:rofl:

Är du helt borta i huvudet eller bara lite tillfälligt småförvirrad?
Jag visade senast i fjol en gul häst bland alla bruna och fuxar och blev faktiskt tvåa i 3års testet! Hon fick 9-9 på hopp och diplom, dessutom bedömdes hon bra i både gångarter och typ!
Och vet du vad, domarna var två äldre herrar som bedömt hästar i typ hundra år!

Och du... vet du vad som var värst, hästen som vann, det var en skimmel!! :eek:

Ta och nyktra till och hör vad Görel säger; Bra hästar har ingen färg!

Missförstå mig rätt. Jag anser att bra hästar inte har någon färg.
Därför gillar jag inte när någon påstår att skäckar och isabeller/palomino eller andra färger är sämre. Men vissa färger har haft negativ klang hos gammla tiders uppfödare. I dagsläget bedömms hästarna mer rättvist men det finns fortfarande fördommar mot vissa färger.
En bra häst har ingen färg men trotts det så anser jag att vissa färger bör bevaras, och att det faktiskt är bra att det finns de som vill avla på färg i viss mån. (Nu menar jag naturligtvis inte att avla på en bålig häst bara för färgens skull.)

För mångfald, mot enfald
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Den enda som överhuvudtaget sagt något negativt om FÄRGERNA är du. I övrigt är det individer som diskuteras. Enda raserna det är intressant att avla på färg specifikt är där stamboken är stängd, och det inte går att få in en viss färg om den försvinner ur avelsbasen.

För t.ex halvblod kan man få in vilken färg som helst, eftersom stamboken är öppen.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

*knapplån*

Och jag väntar...

// M
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Jaha, jag ger väl min syn på saken då, trots att jag inte är tillfrågad!

Att isabell + isabell kan ge "albino" och att det inte varit önskvärt är väl sant, albino står ju tom med som kasserande defekt för avel med hästar i Jordbruksverkets regler och även om det är ovetenskapligt är det väl i alla fall en solklar indikation på motståndet! Likaså är det väl korrekt att albinism inte är påvisad hos häst. Däremot skull jag nog personligen tro att motviljan minst lika mycket bottnar i att begreppen black och isabell/gulbrun blandats ihop och färgerna tidigare ledde tanken till inblandning av oädelt blod... Samma sak med skäckar, men jag är fortfarande ovetenskaplig!

Att skäck + skäck kan ge vitfödda föl är korrekt, men inte dorsalskäck och letalanlaget finns i stort sett bara hos paint och raser som korsats med dessa (det kan alltså komma in i halvblodsaveln eftersom stamboken är öppen, men just nu kan man nog i praktiken betrakta anlaget som obefintligt) Sök på OLW så dyker det upp massor med mer eller mindre vetenskaplig dokumentation.

Skimmmelcancer är välkänt, men eftersom det i stort sett drabbar i relativt hög ålder finns det inga restriktioner med aveln. Att konstantskimmel är letalt i dubbel uppsättning är välkänt i tex ardennerkretsar, men samtidigt dör ju fostret på ett så tidigt stadium att det inte spalar så stor roll om man inte betäcker sent på säsongen eller har ett krångelsto. Furugrens Hästens färger borde ta upp saken, någon som kan kolla och bekräfta detta?

Och visst är det rätt att armen inte gärna köpte skäckar och blackar, men en viss andel skimlar ville man faktiskt ha, de var ju snygga i parader... Detta borde gå att kolla i gamla rullor från inköpen av remonter.

Likaväl som man tidigare inte avlade så mycket på "udda" färger råkar de nu vara populära och det avlas med hästar som kanske inte satts i aveln om de inte haft färgen. Det är väl inget konstigt med det, att avla fram det man tror kunden vill ha (och undvika det osäljbara) är väl ett ovanligt vettigt riktmärke för avel?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Hingstar som bär på anlag som kan medföra defekter eller lidande får inte andvändas i avel ”Helalbinism” är listad som en hud defekt
Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om avelsarbete DFS 2004:22 saknr L115 ISSN 1652 3040 (undantag kan medges från regeln)
Min kommentar: "albinsm" är inte dödligt, så länge endast ston används så finns ingen risk för vitfödd avkomma.???
Mycket av det jag sagt hänvisar jag till Bo Furugren 2000 Hästens färger Natur och kultur /LTs förlag men jag hyser stor respekt för Furugren och rekommenderar boken. I första kapittlet står det en hel del intressant om synen få hästens färger. Svargt häst var begravnings häst, kungligheter red vita hästar etc Bland annat ansågs brokiga färgerna sakna energi och framåtanda. Under 1500-1700 talet blev brokiga färger populära ett tag. Jag citerar Furugern ” Efter franska revolutionen och napoleonkrigen miste de brokiga färgerna sin popularitet. Hovstuteriernas betydelse för hästmodet minskade och varken den växande borgerligheten eller militären var förtjusta i hästar som avvek från mängden"
Skäckfärgen är förknippad med letalt vitföls syndrom och dövhet enligt H.C. Scott och A.D Perersen. 2006. Cutaneus markers of disorders affekting yong horses. Anlaget torde vara gammalt eftersom det finns hos flera raser BLA Paint och Ammerican miniature horse.

Min kommentar är att brokiga färger var populära då hästar exporterades till Amerika anlagen för Frame overo torde kommit med dessa. När skäck anlaget var populärt borde vitföls syndromet påträffats och något har ju orsakat att många raser bla Quatern inte tillåter skäck.
Att fuxen skulle var den mest eftertraktade färgen tillskriver jag helt mina egna fördommar tillsvidare. Och sedan finns det andra källor som Evelyn Hartley 2004 Hästar en encyklopedi för ryttare och andra hästvänner Richters förlag. Där hästmänniskor betraktar svårdefinierade färger som tecken på svag kroppskonstruktion till motsats mot distingta färger.

Personligen så tror jag att orsaken till att det finns få ovanliga färger representerade på tävlingsbanan beror på att färgerna inte avlats på snarare än att de är sämre. Jämför bara med Western där det finns många färger representerade i eliten eftersom det är populärt att ha en ovanlig häst.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Jag tror inte att skäckfärgade eller isabellfärgade hästar har sämre kvalite så jag skulle gärna vilja se vilka belägg det finns för detta. Finns det någon studie gjord?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Skäckfärgen är förknippad med letalt vitföls syndrom
EN sorts skäck (frame overo). Det finns många olika anlag som ger "skäck", det går inte att nämna dem som EN färg och lika för alla.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Vi kan kanske hitta en studie om du talar om dina belägg för att man vill avla bort alla färger utom fuxar.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Madick skrev:
EN sorts skäck (frame overo). Det finns många olika anlag som ger "skäck", det går inte att nämna dem som EN färg och lika för alla.

Du har aldeles rätt, men det visste man inte förän 1931 (Klemola) Och myter om färg har funnits länge och hänger kvar länge, än idag faktiskt.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Görel skrev:
Vi kan kanske hitta en studie om du talar om dina belägg för att man vill avla bort alla färger utom fuxar.

Jag trodde du var en seriös hästmänniska men ditt inlägg gör mig besviken. Vi diskuterar inte vem som kommer med sina belägg först. Om du har belägg så läser jag dessa gärna, men jag har faktiskt inte sett så många som visar sina referenser här. Du har ju flera gånger skrivit att skäckar och isabeller har sämre kvalite än andra hästar och verkar grunda detta på antalet tävlade hästar i högre klasser. Men jag köper inte det argumentet jag tror att populariteten hos färgen spelar in vilket jag grundar på att skäckar och isabeller verkar hålla samma kvalite som andra i raser där färg inte spelar någon roll i aveln. Jag grundar mig på Furugrens påstående att armen och borgerligheten under 1800-talet inte var förtjusta i brokiga färger och hästar som avek från mängden.
Att avla bort brun färg torde inte vara lätt eftersom brunblack torde vara hästens ursprungsfärg och allt för mycket avelsmatrial går förlorat om man bara avlar på fux.
Tills jag besöker ett stadsbibliotek, och undersöker fuxens popularitet bättre, så tillskriver jag fuxen som den medst önskadde färgen mina egna fördommar. Men vidhåller att hela färger, fux , brun , svart och även skimmel inräknad har varit de färger armen och brgerligheten velat ha och medvetet valt bort att avla på brokiga färger, vilket ger en förklaring till att dessa färger är underrepresenterade idag.
Och tills jag ser en studie som visar att skäckar och isabeller har sämre kvalite än andra så kommer jag att betrakta detta som en fördom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: cassiopeja
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 447
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
730
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp