Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Görel skrev:
Vi kan kanske hitta en studie om du talar om dina belägg för att man vill avla bort alla färger utom fuxar.

Jag trodde du var en seriös hästmänniska men ditt inlägg gör mig besviken. Vi diskuterar inte vem som kommer med sina belägg först. Om du har belägg så läser jag dessa gärna, men jag har faktiskt inte sett så många som visar sina referenser här. Du har ju flera gånger skrivit att skäckar och isabeller har sämre kvalite än andra hästar och verkar grunda detta på antalet tävlade hästar i högre klasser. Men jag köper inte det argumentet jag tror att populariteten hos färgen spelar in vilket jag grundar på att skäckar och isabeller verkar hålla samma kvalite som andra i raser där färg inte spelar någon roll i aveln. Jag grundar mig på Furugrens påstående att armen och borgerligheten under 1800-talet inte var förtjusta i brokiga färger och hästar som avek från mängden.
Att avla bort brun färg torde inte vara lätt eftersom brunblack torde vara hästens ursprungsfärg och allt för mycket avelsmatrial går förlorat om man bara avlar på fux.
Tills jag besöker ett stadsbibliotek, och undersöker fuxens popularitet bättre, så tillskriver jag fuxen som den medst önskadde färgen mina egna fördommar. Men vidhåller att hela färger, fux , brun , svart och även skimmel inräknad har varit de färger armen och brgerligheten velat ha och medvetet valt bort att avla på brokiga färger, vilket ger en förklaring till att dessa färger är underrepresenterade idag.
Och tills jag ser en studie som visar att skäckar och isabeller har sämre kvalite än andra så kommer jag att betrakta detta som en fördom.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Dina inlägg gör mig mycket besviken eftersom du först slänger ur dig grundlösa påståenden, och sen när du blir överbevisad låtsas du som ingenting och ignorerar totalt alla som ifrågasätter dig! Det är också en form av retorik, men man vinner ingen respekt genom att nonchalera alla som ifrågasätter ens egna påståenden! Vi är säkert tio stycken i denna tråd som bett dig komma med belägg för dina påståenden, och du verkar låtsas som att du inte ser dem!
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Men det är väl ingen här som sagt att skäckar och isabeller är sämre hästar pga färgen??? Det många opponerat sig mot är att man avlar på "vad som helst" bara hästen har rätt färg, och därför är "sämre" hästar överrepresenterade bland roliga färger tyvärr.

Det är likadant med t.ex. svarta araber. Det avlas på vad som helst, bara det blir svart. Att hingsten sen får 32p exteriört är inget som nån bryr sig om, den är ju SVART.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Men det är väl ingen här som sagt att skäckar och isabeller är sämre hästar pga färgen??? Det många opponerat sig mot är att man avlar på "vad som helst" bara hästen har rätt färg, och därför är "sämre" hästar överrepresenterade bland roliga färger tyvärr.

Så sant så...tycker själv inte det är speciellt roligt när folk tror att en hbl skäck med fulla papper inte betingar ett högre värde än en travar/cob korsning (för att ta ett exempel) utan papper...de ser BARA färgen.Att ha färg som en bonus-ok...men i grunden är en bra häst alltid en bra häst...det är inte färgen som gör hästen-även om färg är en kul grej.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Lena_B skrev:
Att konstantskimmel är letalt i dubbel uppsättning är välkänt i tex ardennerkretsar, men samtidigt dör ju fostret på ett så tidigt stadium att det inte spalar så stor roll om man inte betäcker sent på säsongen eller har ett krångelsto. Furugrens Hästens färger borde ta upp saken, någon som kan kolla och bekräfta detta?
Det är riktigt, det nämns i Furugrens Hästens färger. Det är ju också lätt att undvika genom att låta bli att använda en konstantskimmelhingst till sitt konstantskimmelsto.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Och myter om färg har funnits länge och hänger kvar länge, än idag faktiskt.
Jag tror att det börjar bli på modet igen med "blommiga" färger och att det därför avlas på en del "blommiga" hästar i rent spekulationssyfte. Som du märker av debatten här så drar den aveln ner omdömet om "blommiga" hästar överhuvudtaget. Detsamma gäller också hästar med gulanlag. Jag har inte förstått varför man tvunget måste avla fram gulvita, pärlvita och sotvita hästar. Det står väl också i Furugrens Hästens färger att de är känsligare för solsken? Det kanske är därför de inte är omtyckta?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Atle skrev:
Jag tror att det börjar bli på modet igen med "blommiga" färger och att det därför avlas på en del "blommiga" hästar i rent spekulationssyfte. Som du märker av debatten här så drar den aveln ner omdömet om "blommiga" hästar överhuvudtaget. Detsamma gäller också hästar med gulanlag. Jag har inte förstått varför man tvunget måste avla fram gulvita, pärlvita och sotvita hästar. Det står väl också i Furugrens Hästens färger att de är känsligare för solsken? Det kanske är därför de inte är omtyckta?

Jag har aldrig påstått att vitfödda inte är känsliga för solsken utan att det är just därför de inte är omtyckta. Det är inte ens tillåtet att medvetet avla fram dem i sverige vad jag har förstått. Sedan kan man diskutera om det ska betraktas som en defekt. Men gulvita klarar sig bättre mot sol än vitfödda och jag tycker de visst ska få avlas på.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Jag har aldrig påstått att vitfödda inte är känsliga för solsken utan att det är just därför de inte är omtyckta. Det är inte ens tillåtet att medvetet avla fram dem i sverige vad jag har förstått. Sedan kan man diskutera om det ska betraktas som en defekt. Men gulvita klarar sig bättre mot sol än vitfödda och jag tycker de visst ska få avlas på.
Vitfödda är detsamma som gulvita, pärlvita och sotvita. Det är tillåtet att medvetet avla fram dem men en del raser godkänner dem inte. Jag antar att det är för att de har mindre pigment som de tål solljus sämre. Det är lätt att undvika vitfödda om man vill.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Madick skrev:
Men det är väl ingen här som sagt att skäckar och isabeller är sämre hästar pga färgen??? Det många opponerat sig mot är att man avlar på "vad som helst" bara hästen har rätt färg, och därför är "sämre" hästar överrepresenterade bland roliga färger tyvärr.

Det är likadant med t.ex. svarta araber. Det avlas på vad som helst, bara det blir svart. Att hingsten sen får 32p exteriört är inget som nån bryr sig om, den är ju SVART.

Det är inte endast svarta araber med så låga poäng som det avlas på.. Skrämmande nog används flera hingstar som fått klass III i aveln.. Så överlag borde det skärpas upp inom arabaveln..;) Men visst färgavlas det också men det gör ingen större skillnad då det är som jag skrev ovan.. Trist eller hur....
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Det finns inte mycket statistik, men det man kan konstatera är ju att det INTE finns några hingstar som är isabeller eller skäckar godkända för halvblodsavel idag, beroende på att ingen av de som har visats har haft tillräckliga kvaliteter. Det säger ju inget om FÄRGERNA i sig, men om kvaliteten på just de individerna.

Sen är det ju så att färgen tobiano FINNS i halvblodsaveln medan overo inte finns mig veterligt och det är bara den som ger det dödliga OLW (eller vad det nu heter) i dubbel upplaga.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Jodå det finns overo inom hbl aveln med...fast mej veterligen inte i Sverige än.Finns en hingst i USA efter Rotspon-Weltmeyer som är svart/vit overo...där stammen bottnar i paint längre bak.Han är tillgänglig för avel.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Görel skrev:
Dina inlägg gör mig mycket besviken eftersom du först slänger ur dig grundlösa påståenden, och sen när du blir överbevisad låtsas du som ingenting och ignorerar totalt alla som ifrågasätter dig! Det är också en form av retorik, men man vinner ingen respekt genom att nonchalera alla som ifrågasätter ens egna påståenden! Vi är säkert tio stycken i denna tråd som bett dig komma med belägg för dina påståenden, och du verkar låtsas som att du inte ser dem!

Vilka av mina påståenden är grundlösa?
Jag har medgivit fuxen som den mest eftertraktade färgen är en fördom som jag har. Jag har däremot redovisat vad jag grundar mina andra påståenden på så jag kan inte hålla med om att jag ignorerar och nonchalerar alla som ifrågasätter mig.
Däremot så anser jag inte att hästar med ovanliga färger skulle ha sämre kvalite en andra bara för att de inte är representerade i tävlings sammanhang. Jag tror det finns andra förklaringar och en av dessa grundar sig på att det finns ovanliga färger representerade i eliten hos både western och islandshästar där ovanliga hästar varit populära.
Att brokiga färger haft dåligt rykte har jag redovisat mina källor på, likaså att anlaget för LWFS är mycket gammalt och bör därför ha funnits hos europeiska ridhästar som fraktades över till amerika och således måste anlaget ha funnits i europa på 1500?-1700?- talet och kan vara en av måpnga möjliga förklaringar till varför populariteten sjönk. Eftersom arvsgången för skäckar inte reddes ut förän 1931 så bör skäcken betraktats som en färg fram tills kunskapen spreds. Men som Furugren säger så gillade inte armen och borgerligheten brokiga färger. Och jag har ingen andledning att misstro Furugren i det påståendet. Att isabellen inte är populär beror på att "helalbino" är listad som defekt på DFS 2004:22.
Kan du precisera vilka påståenden du vill ha me belägg för så ska jag återkomma, men du måste acceptera att jag inte vil referera till en källa jag inte nyligen läst och ge mig en chans att söka upp litteraturen och det kan jag inte göra så fort jag läser ett inlägg.
Jag finner inget oklart i att svensk halvblods avel har föredragit hästar med hela färger. Jag har faktiskt inte påstått att det är så i dagsläget.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Vad jag menar är att havblodsaveln under årtionden bedömmt bort hästar med för det haft fel färg de vill egentligen bara ha fuxar och har medvetet försökt avla bort de andra färgerna. De har alltså INTE tittat på meriterna utan valt bort hästarna på grund av färgen och nu hackas det ner på de som vill återinföra den. Kvaliten på en häst sitter inte i färgen men onekligen så är det trevligare med lite variation. Man har ävén försökt avla bort svart och skimmel. Det har bara varit lättare att få bort palomino/isabell och skäck.
Det här är exempel på påståenden som jag ser som grundlösa. Vilka hästar har de valt bort trots meriter? Skimmel skulle vara lika enkelt att avla bort som isabell och skäck. Där hänger jag inte med i ditt resonemang så du får gärna förklara dig.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Jag har suttit och letat, men har tyvärr inte tid att leta mer. Dock har jag för mig att helalbinism är borttaget från listan sen något år. Vad jag VET är att jag pratat med jordbruksverket och frågat huruvida jag fick visa min dubbelgula hingst, som faktiskt inte är albino, och fick till svar att "vet du att han inte är albino så får du såklart visa honom". Och ja, jag VET att han inte är albino eftersom albinism inte är bekräftat på hästar.

Dessutom, alla dessa "inte populär pga" hänvisar bara till okunnighet om färgernas nedärvning. Som varför är gulbrun ok me inte isabell? Båda har lika stor risk att få dubbelgul avkomma (och man kan lika lätt undvika dubbelgul avkomma om man nu inte vill ha en sån).
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Jag menar inte Dommarna utan att hästfolket valt bort ovanliga färger och inte tittat på meriterna utan valt hingstar med bra meriter men helfärgade och hästar som inte avek från mängden eftersom det var på modet då. Och jag har redan tagit tillbaka mitt påstående att de bara vill ha fuxar och sagt att det är en fördom. Jag ber om ursäkt för att jag utryckt mig klumpigt. Däremot så har jag redovisat mina belägg för att brokiga färger och isabell medvetet valts bort. Och jag har tolkat svart och skimmel som avikande färger eftersom det mest var rikemansfolk som ägde skimmel för parader och att visa upp då dessa var svåra att hålla rena och svarta andvändes på begravningar men jag kan ha misstolkat så betrakta det som en misstolkning.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Men alltså, du pratar om vad som var populärt för typ hundra år sen??? Vad har det med att göra hur vi avlar idag?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Madick skrev:
Men alltså, du pratar om vad som var populärt för typ hundra år sen??? Vad har det med att göra hur vi avlar idag?
Det finns tider då färgen på hästen har varit viktig. Vad vet du om vad som kan räknas som viktigt i framtiden?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Jag har kollat upp albinon och det är inte borttaget utan kunskapen om albinoanlaget har ökat och hästar homozygot gulanlag är inte längre betraktat som albino. Tills vidare får man avla på dessa.

Och gulbrun går under samma kriterier som isabell

Gulanlaget är dock ett albint anlag eftersom det är lokaliserat på samma locus som albinism men hästarna kan fortfarande frisätta melanin.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Atle skrev:
Det finns tider då färgen på hästen har varit viktig. Vad vet du om vad som kan räknas som viktigt i framtiden?
Och ytterligare: vad har framtiden med vad vi tycker om IDAG att göra? Vi pratar om vad som händer i aveln IDAG, inte för 100 år sen, eller om 100 år, utan IDAG.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

hello hörde att det pratades om hingsten Sobello här... kul.. jag har een valack efter Sobello,, känner även ägaren som hade honom när han levde.. vill du ha info så har jag det mesta.. kram AJA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: cassiopeja
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 445
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
729
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp