T

Tebazz

I mitt stall ingår det havsalger i hyran, att ge som tillskott till våra hästar. Men vad innehåller havsalger egentligen, och vad är det bra för?
Hur mycket ska man ge en häst, och ska det blötas upp?
Jag har bara strött ca en handflata med havsalger över havren och betforn när det har stått i vatten. men jag vet inte hur mycket jag ska ge, och vad man har det till. Vill inte ge honom för mycket så han får överskott och blir dåligt.
Någon som har ett bra tips? eller någon som bara har som hemligt intresse att leta reda på allt om havsalger :banana:

Sv: Havsalger

Personligen skulle jag undvika att ge ett tillskott som jag inte själv anser är nödvändigt för hästens hälsa. Många tillskott från mindre leverantörer kan vara bristfälligt analyserade och innehålla mindre lämpliga substanser. I andra trådar debatteras friskt skadligt höga jodhalter i alger mm.

Som sagt, jag har inte råd att experimentera med mina hästars foder. De får bara det som jag säkert vet bidrar till deras utveckling.

Att något är gratis har inget med saken att göra - den första dosen knark brukar också vara gratis...

Hon som har stallet är väldigt dukitg vad gäller hästarnas foder och behov. Alla hästar i stallet får samma foder, havre, betfor, hö och då havsalger. Det ger hon till sina hästar, och de andra till sina. Jag slutade ge min häst havsalger när jag började ge honom e-vitamin, för jag inte ville att han skulle få överskott av e-vitamin, om det nu fanns i havsalgerna. Han är rätt gammal, så jag vill se till att han får rätt mängd, och om det sedan inte "hjälper" får jag ändra det då. Ska nu analysera allt foder, och räkna ut en ordentlig foderstat, så jag vet exakt vad jag ska ge honom. Men tills vidare, ger jag honom hans vanliga foderstat, där jag vet att han mår "bra". Men tack för svaret i alla fall. Tänkt precis som du, därför jag undrade.

Jag håller nog med Strajder, dvs jag ger heller ingenting som jag inte själv har valt och som jag dessutom inte vet vad det är.

Jag hade hästen i ett stall tidigare där maten ingick och det insåg jag ganska snabbt att det inte var något för mig. Jag vill själv bestämma vad min häst ska äta och framförallt vill jag ha kontroll över kvalitè, mängd osv.

Av vilken anledning säger stallägaren att hon/han ger alger?

Alger används till mycket, bland annat i livsmedelsindustrin. Tittar du på tillsatserna med E-nummer ungefär runt E400-410 så hittar du bland annat Carragen (E407) som används som förtjockningsmedel. Eftersom vi människor får i oss en hel del genom tillsatser i maten så har det gjorts en del undersökningar av hälsorisker. Bland annat försök på råttor med ökad cancerrisk som resultat (http://www.ehponline.org/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html).

Frågor man kan ställa sig är: Var skördas algerna? Finns rester av tungmetaller och kadmium? Vad innebär stora intag av denna typ av tillsats för hästars tarmbakterieflora?

Hon ger sina hästar havsalger istället för vitaminer och minreler (som tillskott då)
Men eftersom jag ger min häst tillskott på annat håll, vågar jag inte ge honom havsalger om han får i sig för mycket av någonting. Därför jag undrade lite vad det innehåller och vad det är bra för.

Hej!

Jag har haft hästar i 16 år, har gått hästgymnasium (läst foderlära) jobbat med hästar i 10 år.
Jag har fött upp mina egna uppfödningar på alger (brunalger) från alg börje. (som nämnts ovan)
Hästarna har ej fått några mineraler eftersom att allt hästen behöver finns i algerna. Om man ger ett tilskott an tex. vit. E så kan man ändå fodra med alger. Vitaminer i överskott kommer ut den naturliga vägen. Vit. E är ju bla. bra för musklerna.
Hursom helst. Fördelen med att fodra med alger är den att hästen mår bättre av naturliga foder än av de som tillverkats i mineralfabriken. Hästar med dåliga hovar blir mycket bättre av alger. Alger är dessutom billigare än att fodra med mineraler.
1 dl/dag för stor häst.
Algerna rensar kroppen från slaggprodukter.
Alla har väl hört talas om algers hälso effekter.

Algern Carragen är bra om man har en sk. hostehäst.
Vi hade en som blev utdömd av veterinären, Magnisson trode inte att hon skulle kunna repa sig med traditionell medicinering och defenitift inte med carragen.
När han 6 veckor senare kommer tillbaka på återbesök så undrade han vad vi gjort med henne. Hon var som en ny häst.
Varje höst, vid installning fick hon en ny kur och hennes hosta kom aldrig mer igen...

Jag rekomenderar starkt fodring av alger...

Jag själv tycker att det verkar lite skumt att ge hästarna alger.Jag tycker att det verkar lite onaturligt för dom att äta det. Vi har en hosthäst men jag har inte vågat prova alger på henne då det visst är på gränsen på vad som är giftigt och vad som är nyttigt. Min kompis häst blev visserligen av med sin hosta men fick slaktas pga. att njurarna la av pga. förgiftning.
Så jag är skepptisk och skulle inte våga.

Och inte följt med på lektionerna om vitaminerna heller. A,D,E-vitaminer är fettlösliga och lagras i fettet i kroppen. B- och C-vitaminer däremot är relativt ofarligt att överdosera i stora mängder eftersom de kommer ut med urinen.

Okej. Jag vet inte vad det är för aöger vi har, för hon häller de i en liten spann med lock, för att säcken är så otymplig. Så jag vet inte vart det har tagit vägen faktiskt ;)

Jag extrautfodrar med vitamin e, just för att han inte bygger upp muskler ordentligt och sådär. Ska nu analysera allt mitt foder, och räkna ut en riktig foderstat, vill itne att han ska få för mycket av något.

Min häst är också en hosthäst, av den mildare sorten, men tycker inte hostan har förvärrats när jag slutade med alger.

När jag fodrade emd alger fck han inte mycket, vilket kanske inte gjorde så stor skillnad. Vilke jag inte vet om detvar bra eller dåligt.

Men det känns som om det är värre att ge de alger nu när man släpper ut så mycket gifter i havet och sådär.

Ska räkna på det, och om jag sedan märker att han kanske kan äta det ska jag ge honom det. men ska nog börja med att se om han verkligen behöver det.

Jag måste bara säga det att jag tycker att det verkar väldigt skummt att inte försäljaren av alger någonstans skriver att överdos kan leda till förgiftning??!! Finns det inte lagar på sånt?! Blev det konstaterat av vet. att njurarna på din kompis häst la av pga utfodring av alger?! Det finns ju vettisar som rekomenderar Carrageen framför Ventipulmin och fabrol och andra läskiga kortison :crazy:

Hur du än gör, om du väljer att ge alger eller inte, så tycker jag du ska kolla med stallägaren vad det är för alger och framförallt vilka ev biverkningar det kan ge. Är det något som din häst verkligen behöver?

Tycker det är lite konstigt att ge sin häst något som man inte vet vad det är. Jag själv t ex skulle aldrig nöja mig med att ge något bara för att någon annan sa att det är "bra" - hur duktig denna person än anses vara.

Nej, vet du vad! Det måste ju vara grymt mycket naturligare för hästarna att äta pelleterad mat! Det begriper väl vem som helst!

Herregud, här trycker folk i hästarna alla möjliga tillskott som man egentligen inte har en aning om vad det är! Det enda vi vet är att det är pelleterat. Och fabrikstillverkat. Och antagligen ett känt märke. Då måste det väl vara bra för hästen?

Enligt rapporterna som kom i somras krävdes det stora mängder alger innan det blev jodförgiftning, men visst, det fiinns säkert de som bara matar i olika tillskott.. Kom ihåg, allt som har en verkan har en biverkan.

Jag ger alger till eksemhästen, ca 0,2 dl om dagen. Han mår utmärkt, verkar inte ha några brister eller för mycket av något. Okej, han har lite mycket mage, men å andra sidan har han väldigt lätt för att lägga på sig på somrarna :smirk: Men nu lossnar i alla fall inte all man och svans (det som fanns kvar..) så fort man rör vid det. Om det är algerna eller ej vet jag inte, men det är det enda i hans foderstat som är "nytt" (ätit ca 6 månader).
För att göra det hela ännu värre får han vitlök! Nu kan ni verkligen hänga mig :smirk:

Enligt rapporterna som kom i somras krävdes det stora mängder alger innan det blev jodförgiftning, men visst, det fiinns säkert de som bara matar i olika tillskott.. Kom ihåg, allt som har en verkan har en biverkan.
Förtydliga gärna detta med lite siffror!!
Vilka rapporter menar du o vem står bakom dem??
PL

Mineraler är inget annat än grundämnen, som tillförs i olika former.
Hästar som lever fritt i naturen slickar i sig jord, gnager bark och äter diverse växter och örter för att täcka behoven. Hur de lyckas vet man nog egentligen inte, om man inte obducerar dem....
De mineraler vi ger till hästarna är framställda för att täcka deras behov och har en bra sammansättning för att hästarna ska kunna tillgodogöra sig ämnena i dem.
Alger är ingen naturlig hästmat... Möjligen för flodhästar, men de flesta hästar gör inget annat än att bada i havet, möjligen dricka också.

Det är MER naturligt för hästar att äta pelletterat hästfoder än att äta alger, för det pelletterade hästfoderat är tillverkat av växter och växtdelar som hästarna ändå normalt äter, kompletterat med mineraler vid behov, för att de ska slippa äta jord för att få i sig dem...

Jag fick också i min ungdom lära mig att alger var jättebra att fodra med. Men jag tyckte det luktade illa, så jag lät bli :p. Och sen dess har jag passerat stadiet då man är tillräckligt ung för att veta allt och är numera i det mer kunskapssökande stadiet, då man insett att "ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det är som man INTE kan, än...".

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2