Havrekross VS Kornkross

M

Midnight_Rose

Känner mig som ett frågetecken när jag läser. Man hör att havre kan gå upp i huvudet på vissa hästar, men kornkross innehåller mer energi (eller är det inte det som gör att de blir knäppa?)
Havrekrossen har mer fettmängd? Rätt/fel
Hästarna kan tillgodogöra sig näringen i havrekrossen bättre än den i kornkrossen? Rätt/fel

Någon som är klokare på detta än mig?

;)

Sv: Havrekross VS Kornkross

Det finns nog inget bra, vetenskapligt svar på varför vissa hästar blir "knäppa" av havre, men det är ju många hästägare som vittnar om att det faktiskt är så. Och att det i vissa fall räcker med mycket små mängder havre för att det ska slå över... :angel:

Näringsinnehållet i havre och korn är ganska lika, ca 10 MJ och 90 g smrp/kg foder, men korn innehåller lite mer fett och mer stärkelse. Det gör att havre är ett lite mer lämpligt hästfoder om man måste ge stora mängder, eftersom hästar har ganska svårt att bryta ner stärkelse.

Skillnaden mellan havre vs kornkross är vad jag har hört att havre är mer snabb energi och tas upp snabbt i kroppen. Korn är mer långsam och därför ger man det till hästar som behöver ha bättre hull utan att bli piggare.

Skillnaden mellan havre vs kornkross är vad jag har hört att havre är mer snabb energi och tas upp snabbt i kroppen. Korn är mer långsam och därför ger man det till hästar som behöver ha bättre hull utan att bli piggare.

Jaha då det lilla viset ;) Då förstår jag att det gör lite skillnad:d

Hej,
Jag har länge också haft en fundering om att hästarna blir piggare eller oroligare för att ryttaren förväntar sig att de ska bli det?

Tror ni det finns en möjlighet att det är så?

Jag skulle vilja testa att "blindge" havre till hästar utan att ägarna vet om det, och se om de märker någon skillnad på just havre...:)

Jag säger emot mig själv i det här faktiskt för jag har också haft hästar jag tycker blir stirrigare av havre... men att det just är havre, och att de inte skulle få samma effekt om de tillförde samma energi av någonting annat .. det är det jag menar..

Vart luddigt.. hi hi hi... Kanske måste radera inlägget sen.. :banana:

Som kuriosa kan nämnas att det tidvis har varit svårt att få tag på havre i Sverige (länge sedan nu) men att man då främst gav korn istället. Då fanns det hästar som blev "knäppa" av kornet, dvs var överkänsliga för kornets energigiva. Fick lärt mig det av en hästgubbe som tyckte det var kul att jag gav korn för dess lugnande effekt. :rofl:

Tvärtom. Havre innehåller mer fett än korn. Havre är ju ett utav våra fettrikaste spannmål.

Det har jag också hört att havren är fettrikare ;) Därför blir man lite fundersam när man hör att korn är bra och ge för hullets skull ;)

Saxat från Hippocampus

Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?

Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar

Blev faktisk gjord ett blindtest på det här i Norge nu för ett tag sen, där fodrades hästar på haver el bygg (korn?) och det visade sig att dom på havre var dom som fick minst "ohandterlig" energi, medan dom på bygg (korn?) fick mer energi.. Testen gick över ett tag och resultatet höll sig..

Jag skulle vilja testa att "blindge" havre till hästar utan att ägarna vet om det, och se om de märker någon skillnad på just havre...:)

Det skulle vart intressant att se resultaten. Min häst fick havre innan, men han blev helt kockobello av det så nu får han korn istället (inga stora mängder). Jag upplever honom som lugnare, men det kan ju vara inbillning. Eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 635
Senast: Tantan
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka