Havrefritt

boccia

Trådstartare
Har sökt i forumet, men hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Har nyligen köpt ny häst, som inte tål havre. Nu äter han Åsebro Cool, men eftersom det verkar vara dåligt med ÅF i mina trakter så funderar jag över vad det finns för havrefria alternativ (dvs HELT havrefria, vill inte ha havrekli i fodret heller). Vilka märken kan man då hålla utkik efter? Har ju tyvärr insett att många av de havrefria fodren inte är 100% havrefria, och man har ju inte direkt lust att åka runt till varenda foderförsäljare bara för att läsa innehållsdeklarationen (är ju tyvärr inte alla tillverkare som har den tillgänglig på nätet)

Senast ändrad:
Sv: Havrefritt

den blir (enligt förra ägarens utsago, och jag har ingen anledning att tvivla på henne) helt kollrig i skallen av havre. Hästen är tillräckligt framåt och känslig/spänd ändå utan att behöva förvärra det med att ge den havre.

är hippos verkligen helt fri från havre?
Mustang, ska kolla upp ÅF för det häromkring
:)

Nu äter han Åsebro Cool, men eftersom det verkar vara dåligt med ÅF i mina trakter så funderar jag över vad det finns för havrefria alternativ (dvs HELT havrefria, vill inte ha havrekli i fodret heller). Vilka märken kan man då hålla utkik efter?

Jag vill bara puffa för gott resultat med Åsebro fodret. har en havrekänslig häst och p g a dåligt med återförsäljare provade jag fyra olika "havrefria" foder i vintras under 4 veckor i taget för att hitta ett alternativ. Inget av dem fungerade lika bra, hästen åt och var helt ok i magen men nerverna hamnar utanpå. havrekänsliga hästar är ofta lika känsliga för majs, det finns någon gemensam nämnare där, vet dock inte vilken.

Jag löste det genom att köpa Cool fodret på hel eller halvpall direkt från tillverkaren. tung utgift (stor mängd på en gång + frakt) men helt klart värt besväret för min valack.

Måste du ha färdigfoder då ? Kan ju prova korn annars, lr är det stärkelsen han inte tål ?

Hade gärna köpt hem det på pall, om jag hade haft plats att lagra det.
Tyvärr är det en omöjlighet som det ser ut i dagsläget, 1-2 säckar kan jag kanske lagra, men inte mer :(

Nej, jag behöver inte ha färdigfoder (har inte använt färdigfoder till någon av mina andra hästar), har själv funderat i samma banor som dig, att använda korn istället, och det är än sålänge ett alternativ. Ville kolla upp fler alternativ, för valmöjlighetens skull. :)

Jag har ingen lust att testa i nuläget, ser ingen anledning till det när det finns havrefria alternativ.

Spillers Cool Mix kanske?
http://www.spillers-feeds.com/en-gb...cts-and-stockists/non-heating-feeds/cool-mix/

Jag vet egentligen inte om det är havrefritt, men det kanske någon annan vet? Jag använder ju Spillers Happy Hoof till shettisen, och det mår hon jättebra på! Har aldrig sett henne så fin, tror jag. Nackdelen är att det är rättså dyrt (230 kr för 20 kg), och att jag måste köra 6 mil för att köpa. Vet inte om priset på Cool Mix är jämförbart...

Tack för tipset! :)
Det saluförs som havrefritt, men det behöver ju inte betyda att det faktiskt ÄR havrefritt. Grrrr, vad irriterande att tillverkarna inte skriver ut innehållsdeklaration på sina foder på nätet. :devil:

Vad jag har förstått så är många nöjda med Salsa och Lympos. Har dock inte koll på om det finns återförsäljare i närheten av dig, men det bör du kunna se via deras hemsidor.
/U

strunta i färdigfodren helt enkelt :)

MYCKET billigare att köpa en säck med korn än färdigfoder !

Jag kör kornkross, soja, betfor och havre plus mineraler på min unghäst. Du får ju skippa havren såklart ;)

Korn bör dock ges ihop med betfor för att hålla magen i trim pga stärkelsen har jag för mig..., men betfor är just inte så mkt mer än fibrer så det påverkar inte humöret eller temperamentet - vad jag märkt iallafall.

Mina hästar tål än så länge havre men jag blandar ändå extra, de får även soja, lucerne, linfrökaka, jäst, mineraler.
Kollade salsas havrefria, ungefärligt, förenklat och förkortat recept:
40% korn
35% majsflingor
10% lucerne
5% betfor
lite olja och vetekli

Jag har dålig koll på priser på hästmat (stått uppstallad där mesta maten ingick), men vad skulle kilopriset bli för detta på en höft? Är det lönt?

/U

Jag köper mitt foder hos en bonde. Köper man havre/korn hos fodergrossist så kan det vara dyrare.

Betalar 2 kr kilot för krossat korn (okrossat 1 kr kilo)
Helhavre betalar jag 2 kr kilot
Betfor 199 kr för 25-30 kg (Granngården... TROR det var 199 kr)
Klubbablandning - mineraler kostar 99 kr för 5 kilo.

Sojan köper jag oxå på granngården och min får bara 2 dl så jag minns inte ens vad säcken gick på då det var länge sen den inhandlades.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hittar inget råvaruinnehåll någonstans på hemsidan och hittar inte mina gamla papper. Vill alltså veta hur många procent av vad som...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Angel
·
Foder & Strö Slösurfade runt lite i går och råkade hitta ett foder som marknadsförs som havrefritt men med havrekli som huvudingrediens...
Svar
1
· Visningar
2 843
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka