Havrefritt

Sv: Havrefritt

(ger mig in på en trådkapning... :P)

Jag har ett arabsto som enligt hovslagaren har haft fångkänningar förra sommaren (innan min ägo), dock ej speciellt kraftig, men dock fång. :cry:
Hon har lätt för att ta sig MYCKET i vila, men svår att hålla i hull i träning.
Hon är oxå fruktansvärt havrekänslig!
Hon får strora knutor längst med mankammen, ryggraden och på bringan av havre. Hon blir även helt ohanterlig av den, Jag har prövat då jag tyckte det lät överdrivet från förra äg.
Hon får idag (jaa, när hon inte är på sommarbete) ca 7kg hö/dygn, fri tillgång på halm, kornkross, selen, Mineraler och betfor. Men jag skulle gärna vela ha ett mysli-foder eller dylikt istället. (att tänka på är att hon ev. är dräktig och har gått ca 45dygn)

vad tror ni??

Lägger även in denna bild, då någon kommenterade henne som att ha proteinbrist... Vad tror ni?? Hur ökar jag det och hur ska jag räkna på foderstat till denna typen häst?
27660974.jpg

Eggersman är ju som tidigare nämnt havrefritt, finns en uppsjö av olika sorter. Måste dock varne lite för High Energy Müsli, min otroligt lugna ponny förvandlades till en överenergisk bomb av det :).

Salsa har jag fodrat med för en tid sedan och tycker otroligt bra om det! Har dock inte provat den havrefriamixen.

Eggersman är inte 100% havrefritt, då det innehåller havrekli.

Vet att bettysmatte använder spillers happy hoof till sin (sina?) fånghästar. Kanske kan vara värt att kolla upp?

Vet att bettysmatte använder spillers happy hoof till sin (sina?) fånghästar. Kanske kan vara värt att kolla upp?

Jag använder det än så länge bara till min shettis, som har blivit mycket finare i kropp och päls sedan jag började med det :)! Tanken är att även haflingern ska få det sedan när hon har ätit upp sin sista säck lucernpellets. Lite svårt att få tag i Spillers, om du inte har jättetur och bor nära en ÅF, för det finns inte så många som säljer. Men väl värt att köra några extra mil för, tycker jag! Spillers har även något som heter "High Fibre Cubes", som även det ska vara bra för fånghästar.

jag vet vad du menar, min häst han är likadan om han äter havre.. så vi har gett honom granngårdens musli som är helt fri från havre.. men nu har vi kunnat övergå till vanliga groov 90 & groov 125 vilka innehåller minnemalt med havre.. så det kanske är en ide att testa..

_skifting_

jag skulle satsa på granngårdens havre fria mysli som vi använde på min häst som var överkänslig mot just havre. och det funkade bra så vore kanske nått att testa??

Naturmix, fruktmüsli, Bio No.1 Herbs, Bio No.1 Cereal, High Energy Müsli, Energie Pellets, ReVital Cubes, Vital / Senior Müsli, Struktur Equichamp, Derma Vital Cubes, Weide Ergänzer, Struktur Mix är helt havrefria.

Classic mix innehåller 3,4 % havreskalskli. Man tror ju att anledningen till att vissa hästar blir knäppa av havre är någon sammansättning av fett, och skalet kan knappast var den del av havren som är fet. Men visst, ska det vara helt havrefritt så.

Resonerar man så benhårt skulle jag nog inte ge korn heller eftersom det kan vara rester av havre i korn (har jag blivit upplyst om när jag köpte foder direkt från kvarn.).

jag vet vad du menar, min häst han är likadan om han äter havre.. så vi har gett honom granngårdens musli som är helt fri från havre.. men nu har vi kunnat övergå till vanliga groov 90 & groov 125 vilka innehåller minnemalt med havre.. så det kanske är en ide att testa..

Som tidigare skrivits i tråden, GG är INTE helt havrefri :angel:

Naturmix, fruktmüsli, Bio No.1 Herbs, Bio No.1 Cereal, High Energy Müsli, Energie Pellets, ReVital Cubes, Vital / Senior Müsli, Struktur Equichamp, Derma Vital Cubes, Weide Ergänzer, Struktur Mix är helt havrefria.

Classic mix innehåller 3,4 % havreskalskli. Man tror ju att anledningen till att vissa hästar blir knäppa av havre är någon sammansättning av fett, och skalet kan knappast var den del av havren som är fet. Men visst, ska det vara helt havrefritt så.

Resonerar man så benhårt skulle jag nog inte ge korn heller eftersom det kan vara rester av havre i korn (har jag blivit upplyst om när jag köpte foder direkt från kvarn.).

Må vara hänt, men de resterna är isf betydligt mindre än procentenhet. Grejen är väl mest den egentligen att jag är emot hela marknadsföringsgrejen, tycker det är dålig stil av tillverkarna att marknadsföra sitt foder som havrefritt när det innehåller delar av havre, även om det inte är själva havrekärnan som ingår. Ett havrefritt foder är för mig ett foder uppbyggt helt utan inslag av sädesslaget havre. :)

Jag har tidigare strävat efter att basera mina hästars foderstater på ett bra grovfoder och sedan bara komplettera med havre (så långt det är möjligt att inte tillsätta annat), nu får jag helt plötsligt basera foderstaten på allt UTOM havre.... Känner mig lite lost in space :D, men testar nu Hippo Cool, och hittills funkar det bra (har bara utfodrat med det sedan i måndags, och i mkt liten mängd)

Men granngårdens "havrefria" müsli innehåller havrekli ;)

Jo, fast det är ju kärnan i havren som ger den "pigga" effekten och havrekli är ju bara "skalet".. Jag tycker det fungerar i alla fall :) har inte hört så många hästar som blir pigga av att äta kli?

Spillers Cool mix gav jag min pålle som är lite stollig ett tag..
Funkade riktigt bra tycker jag.. :) dock var jag tvungen att åka så långt för att handla det.. Så nu har jag provat Granngårdens egna havrefria müsli. Tycker att den funkar okej.. Jag gav 179kr för spillers. Är samma pris på granngårdens.

En häst som har haft fång bör inte äta spannmål. De innehåller stärkelse. Då är det bättre att ge mer grovfoder. Om du ändå behöver ge mer energi är betfor ett bättre alternativ. För att öka proteinet är lusern jättebra. det är dessutom ett grovfoder. Soja är också ett bra proteinfoder för fånghästar.

Som jag fått fram nu:

Kvarnby Derby: ingen innehållsdeklaration, ÅF ca 6 mil bort
Tack för alla tips :)
Du har bestämt dig för något annat just nu, men jag vill ändå lägga in innehållsdeklarationen som finns på säcken - det kan ju finnas någon annan som är intresserad av svaren i den här tråden:

Derby innehåller:
sojaskal
betpressmassa
lusernmjöl
vete
andra produkter från bearbetningen av sockerbeta
betmelass
linfrö expeller
vetekli
rapsolja

Du har bestämt dig för något annat just nu, men jag vill ändå lägga in innehållsdeklarationen som finns på säcken - det kan ju finnas någon annan som är intresserad av svaren i den här tråden:

Derby innehåller:
sojaskal
betpressmassa
lusernmjöl
vete
andra produkter från bearbetningen av sockerbeta
betmelass
linfrö expeller
vetekli
rapsolja

Tack! :bow:
Kan vara bra att veta, om jag skulle byta sort i framtiden.

Jo, fast det är ju kärnan i havren som ger den "pigga" effekten och havrekli är ju bara "skalet".. Jag tycker det fungerar i alla fall :) har inte hört så många hästar som blir pigga av att äta kli?

Men även om det är kli, och egentligen inte ger "havreeffekten", så tycker jag att det är falsk marknadsföring att påstå att det är havreFRITT, mig veterligen kommer havreskal från havre :angel:;)

hippo bas cool är ett pelletrerat havrefritt färdigfoder.

Hej!

Har araber som ju inte alltid klarar av att äta havre. Vill man inte blanda själv så tycker jag att FiberGi Musli är jättebra. Inget havre, man ger enbart 100 gr per 100 kg häst och dag. Vill man kan man ge korn oxå annars bara grovfoder.
Hästarna gillar det skarpt!
Mvh Lena

Liknande trådar

Foder & Strö Hittar inget råvaruinnehåll någonstans på hemsidan och hittar inte mina gamla papper. Vill alltså veta hur många procent av vad som...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Angel
·
Foder & Strö Slösurfade runt lite i går och råkade hitta ett foder som marknadsförs som havrefritt men med havrekli som huvudingrediens...
Svar
1
· Visningar
2 843
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka