Havrefritt

Sv: Havrefritt

strunta i färdigfodren helt enkelt :)

Skulle mer än gärna skippa färdigfoder, tro mig (har inte använt färdigfoder till mina hästar förut), men kombinationen platsbrist och havrekänslig häst gör att jag funderar på ifall det inte är enklast med färdigfoder trots allt. Har som sagt inte plats för mer än 2 säckar foder, så då känns färdigfoder som det smidigaste alternativet, även om det blir dyrare (har tidigare köpt helhavre för 75öre/kg, kornkross för 1kr/kg...)

Om inte hästen "tål" havre i den bemärkelsen att den blir knas i huvet så brukar det ändå funka med havrekli. Det är kärnan som de brukar reagera på. Så vanliga sk havrefria alternativ funkar säkert. Finns en mängd: GG havrefria müsli, rehab, mustang, hippo cool, bland annat...
Och kornkross som några nämnt.

Egentligen.. skulle den inte klara sig på lucerne och eventuellt mineraler om det behövs? Om den redan ärpigg och glad så behöver den ju inte kraftfoder av den anledningen.
/U

Jo, jag tror egentligen att han borde klara sig utan kraftfoder, men det hänger ju på hur höskörden blir och vilka värden höet får. Ska sätta mig och räkna på foderstat när höet är bärgat och analyserat. :) Vill ju se till att han får en bra balans med energi, protein osv i sin foderstat även om han redan nu har en riktigt pigg turbomotor :angel:

Har faktiskt sneglat lite på Krafft, men är lite anti det fodermärket sedan lång tid tillbaka... Men, det är ju iofs deras pelletterade foder jag inte velat använda, müslin ser man ju mer vad man stoppar i hästarna..

Ger helst min pålle grovfoder så det täcker behovet men när vi har haft skithö och behövt fodra med kraftfoder eller tilskott har jag gett lucern vilket funkar toppen!:)
Har testat hestekrafft, mustang müsli, hippo cool och men lucernet är det som gett finast häst och lugnast huvud

Finns ett danskt müslifoder som heter Hestekraft! Suveränt bra! Minns att en kompis vars häst oxå blev helt däng av att bara nosa på havre kunde äta detta foder. Tror det kostade 189 kr för 25 kg.

Jag har precis en likadan häst. Hon blir helknasig om hon äter havre. Jag har gett henne Krafft grov som enligt de som jobbar där inte ska innehålla någon energi alls i princip. Min häst har fungerat super och har aldrig under sina 17 år varit så här lugn och fin :)

Lycka till!

Allt foder innehåller energi... dock innehåller grooven mindre energi än till exempel Grund men grooven innehåller havre som fjärde största ingridiens.

Vill du ha ett energifoder, kanske att ge tillsammans med lusern, så har Kvarnbyfoder en sort som heter Derby, som är havrefri såvitt jag kunnat utläsa av innehållsförteckningen.
(12,2 MJ, 70 g smb rp)

Mitavite cool performer:bow:
Läs den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=852396 om detta foder, framförallt inlägg nr 6!
(det finns dopingklassad substans i fodret!)

Senast ändrad:

Som jag fått fram nu:

Mustang: innehåller havrekli, ÅF på min ort
Kvarnby Derby: ingen innehållsdeklaration, ÅF ca 6 mil bort
Krafft Blå Müsli: ingen havre, ÅF 4 mil bort
Mitavite Cool Performer: inte aktuellt pga innehållet (som ameo redan nämnt så är det dopingklassat)
Salsa Havrefri mix: havrefritt, ÅF på min ort
Hestekraft: havrefritt, hittar ingen ÅF
Hippo Cool: ingen innehållsdeklaration, ÅF på min ort
Spillers: ingen innehållsdeklaration, ÅF på min ort
Eggersmann: innehåller havrekli, ingen ÅF i närheten
Lympos: havrefritt, hittar ingen ÅF
Åsebro: havrefritt, ingen ÅF i närheten
Granngården: innehåller havrekli, ÅF 4 mil bort

Lutar åt att jag testar Salsas foder som det ser ut i dagsläget

Tack för alla tips :)

Salsa Havrefri är jättebra. Vet många som är nöjda med det. Inte så dyrt heller. Lycka till!

Jag ger min piggelin granngårdens havrefria musli och det fungerar super än så länge. Mycket nöjd! :)

Eggersman är ju som tidigare nämnt havrefritt, finns en uppsjö av olika sorter. Måste dock varne lite för High Energy Müsli, min otroligt lugna ponny förvandlades till en överenergisk bomb av det :).

Salsa har jag fodrat med för en tid sedan och tycker otroligt bra om det! Har dock inte provat den havrefriamixen.

Har du bara en ÅF som använder Svenska Foder kan du få hem alla sorter som finns på Svenska Foders hemsida.

ÅF kan ta hem en blandad pall som Svenska Foder sätter ihop, så du kan köpa 3 säckar av något som ÅF i vanliga fall inte har.. Så fungerar det här ivarjefall

Liknande trådar

Foder & Strö Hittar inget råvaruinnehåll någonstans på hemsidan och hittar inte mina gamla papper. Vill alltså veta hur många procent av vad som...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Angel
·
Foder & Strö Slösurfade runt lite i går och råkade hitta ett foder som marknadsförs som havrefritt men med havrekli som huvudingrediens...
Svar
1
· Visningar
2 843
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka