Havre vs Korn.

karamelldrottningen

Trådstartare
Föredrar du havre eller korn?
Varför?

Vad har havre för fördelar?

Vad har havre för nackdelar?

Vad har korn för fördelar?

Vad har korn för nackdelar?

En svårfödd häst skulle du ge antingen havre eller korn?

En lättfödd häst skulle du ge havre eller korn?

Blandar du dessa? Varför/varför inte?

Varför skulle du aldrig välja vare sig havre eller korn?

På vilken häst är havre bäst för?

För vilken häst är korn bäst för?

Har du någon dålig erfarenhet av att fodra din häst med någon av dessa?

Hoppas att jag får lite mer klarhet i detta och höra olika åsikter!

Tack på förhand.

Sv: Havre vs Korn.

Rent spontant föredrar jag korn. Det verkar ge bättre resultat på svårfödda hästar som behöver öka i hull, medan havre tyvärr bara stiger vissa hästar åt huvudet.
Nackdelen med korn är att det är mkt stärkelse så man kan inte ge så jättestor mängd innan det riskerar störningar i magtarmsystem. Men det är väldigt bra i rätt mängd.
Näringsmässigt är de ganska lika vad gäller energi och protein. Korn innehåller mindre fett och stärkelse.
Havre är säkert jättebra till en häst som "tål" det.
En sak som är postivt för båda sorterna är att det är billiga fodermedel. Det har använt sen länge av tradition.
Men allt beror ju på vad som saknas i foderstaten och vilket som passar individen bäst.
Jag ser absolut inga problem med att blanda dem om det skulle behövas.

Hoppas jag fick med alla svar.:banana:
Kram.

• Gilla
Reactions: Mli

Hjärtligens tack för svaret! Fast när vet man att hästen "tål" havre? Efter att man har provat det ett tag antar ja.

Kanske kan man blanda då? hälften/hälften eller nått (kan inte bestämma mig). Eller så skiter man i att ge vare sig korn eller havre. Tror inte hästen faller ner pang bom och dör om den inte får nått ;).

Fler som vill svara???????

Hästen tar lättare upp energin ur havren, med kornet får kroppen jobba hårt.
Men ger du ycket korn får du en häst som går upp i vikt utan att vara för pigg.
Skulle nog föredra havre och något bra proteinfoder, tex lucern eller soya som kompliment till hö.

Bra bok:
Hästens näringsbehov
finns bla på tidningenridsport.se

Ang korn så har jag alltid lärt mej att man inte ger för stora mängder korn till hästar, aldrig mer än halva totala mängden kraftfoder.
Och mindre än 0.5kg per 100 kilo häst, har jag för mej.

Detta har jag hört så länge jag minns och det grundar sig antagligen på erfarenhet från tiderna då man fodrade hästar med främst spannmål och hö.

Idag tror jag man också säger att man ska vara försiktig med korn. Dessutom vet jag inte längre om alla har förstått att man inte ger korn helt utan krossat eller blötlagt pga den hårda kärnan som ytterligare ökar risken för störningar i tarmen om den ges hel.

Korn är bra foder men i i små mängder. Ibland läser man att folk byter ut havren helt mot korn och det är inte att rekommendera. Visserligen kanske man idag säger att det inte skulle vara farligt (har läst bla här att folk påstår det) men jag har stor respekt för vad man förr kunde om hästars utfodring sedan många generationer och jag tycker man ska vara försiktig med korn hur man ger och mängderna. Vi ger i stallet f ö kokt korn, men inte i stor mängd, cirka 0.5-0.75 liter kokt. Det motsvarar några dl okokt. Man kan nog utan problem ge mer, men alltså inte för mycket.

Hästen tar lättare upp energin ur havren, med kornet får kroppen jobba hårt.
Men ger du ycket korn får du en häst som går upp i vikt utan att vara för pigg.
Skulle nog föredra havre och något bra proteinfoder, tex lucern eller soya som kompliment till hö.

Bra bok:
Hästens näringsbehov
finns bla på tidningenridsport.se

Tack för svaret!

Menar du att det tar längre tid att bryta ner kornet till näring eller?
Varför föredrar du havre?

Ska kolla upp boken, känner igen titeln, tack!

Det är jobbigare för kroppen och tar längre tid och är mindre näring.
Så vill man få upp en häst i vikt så är det ju enklare och billigare att fodra med bra hö (alt protein tillskott) och havre. Havren ger energi snabbare, den har bättre fettsyror och är enklare för hästens mage.

Aha! Så korn innehåller allstå mindre näring än havre, där ser man. Annars har jag hört att till en svårfödd häst ska man ge korn och havre till dem som man inte vill ska gå upp i vikt, utan bara få mer energi genom havren.

Men du tycker alltså bäst om havre. Jag vet fortfarande inte vad som passar min häst bäst, så nu provar jag att byta havren mot korn istället för att se om några veckor vad skillnaden är (om det nu blir bättre vill säga).

Tack för ditt svar!

Fler som vill få sin röst hörd? Vad tycker ni är bäst- havre eller korn, varför?

Nej, havre och korn har ungefär samma näringsinnehåll. Havre är fettrikare än korn. Korn har mindre lysin än havre...men i det hela är det rätt lika i näringen.

Att hästar hullar på sig på korn har att göra med att det innehåller mycket stärkelse. När hästen äter korn, så hinner inte all stärkelse sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Då blir det överläckage till grovtarmen, som ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna, villket gör att foderutnyttjandet förbättras och produktionen av flyktiga fettsyror, som ger hull på hästarna ökas. MEN, ger man så pass mycket korn så överläckaget blir för stort, så kan hästen drabbas av grovtarmsstörningar.

Havre: 9,8 mj och 85 smb rp
Korn 11,1 mj och 80 smb rp.

Men som sagt, ur havren kan hästen ta upp mera energi (därför brukar man säga att havren ger mer energi), i kornet är det mer stärkelse, som hästen kan lagra som fett.

Sen har ju havren mera lysin som sagt.

Kornet måste ges krossat och tappar snabbt i värde efter ca 5 dagar, så ska man ge korn så rekomenderas egen kross.

Men det är ju värt att prova med korn!
Du kanske kan behåll lite av havren och ge blandat för att ge hästen lite energi att bearbeta kornet med... :idea:

Jag gav korn men bytte när jag fick klart för mig att äldre hästar (vilket jag har) har lättare att ta upp näringen ur havre. Dessutom innehåller havren mindre stärkelse.

Varför skriver du upp värdena ? tror du inte jag vet dom ? Skriver man UNGEFÄR, så betyder inte det att det är SAMMA värden.- Men skillnaden är inte så stor att det skulle utgöra någon stor grej i ens foderstat...alltså inget som står och faller presis.

VARFÖR upprepar du det mesta jag skrivit ? NEJ, korn tappar inte i näring, det härsknar...näringen består. Man kan krossa eller stöpa korn.

Tack för svaren alla!

Man tror att det här med havre och korn är en baggis, kan väl vem som helst typ. Men för mig känns det fortfarande lite som ett mysterium. Hmm vilket är bäst...

Okej. Näringsmässigt är de lika varandra. Havren innehåller inte mer energi utan gör att hästen lättare tar upp energin i kroppen (har jag fattat det rätt?) eller var den lättare att bryta ner än kornet?
Kornet innehåller mer stärkelse, vilket jag ser som något negativt.
Det är stärkelsen som gör att hästen blir "rundare om magen", därför bör man helst inte ge korn till en häst som lätt lägger på hull. Då är havre ett bättre alternativ.

Kornet är mer svårsmällt.

Det finns hästar som "fått fnatt" av till och med små mängder havre och blivit helt förändrade när man sedan tagit bort havren. Beror detta på den extra energin eller finns det nån annan förklaring?

Det här med svullna ben av havre, vad beror det på?

Om man har krossat blött (i vatten) korn, vilken effekt har det om man gämför med bara krossat?

Hoppas att ni inte tycker att jag är jobbig som bara frågar och frågar :o.

Det finns hästar som "fått fnatt" av till och med små mängder havre och blivit helt förändrade när man sedan tagit bort havren. Beror detta på den extra energin eller finns det nån annan förklaring?

Enligt Hippocampus sida:

Varför blir hästar "heta" när de får havre?
Exakt varför vet man inte, men det finns naturligtvis olika teorier. En teori kan vara att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra. C.G Wrangel talar i sin Handbok för Hästvänner om ämnet "avenin" som gör hästarna "heta".

Jisses vad arg man kan bli.... :o
Jag skrev värdena för att förtydliga för ts....
Jag skrev "som sagt" och menade det du hade sagt.
Försökte förtydliga bara...
Inte alls meningen att göra dig upprörd...:D

Arg ?? Vem då ??? Nu läser du allt mellan raderna och det ordentligt. Jag undrade varför du upprepade i princip det mesta jag skrev.

Ang få fnatt av små mängder havre. Jag har vart med om flera gånger hästägare som haft hästar där hästarna trippar på tårna av små mängder havre, men istället för att minska ännu mera eller ta bort havren, så har dom istället ÖKAT mängden, och då har hästarna coolat ned. Så ibland kan det löna sig att göra helt tvärt emot.

Jag går bara enligt vad jag läst Helena Handberg skriva. Tror nog hon vet vad hon talar om-

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V