Havre vs Korn.

Sv: Havre vs Korn.

Jag gillar inte korn överhuvudtaget. Jag har hört så många ggr att man inte ska ge de till hästar. Jag använder K A T hästfoder, vetekli, revital och lite observera lite havre.

Eftersom jag har hört så mkt negativt om korn så tänkte jag att varör ska jag använda något som jag har hört negativt om när de finns andra (som jag anser mkt bättre) specialutvecklade foder till hästarna?

Jag använder korn eller havre om jag redan har bra balans mellan smrp/ energi i höet och inte behövet ett proteinrikare foder. Då behövs sällan mkt kraftfoder och korn eller havre passar bra.:) Är det inte att bra hö ger jag tex lusern eller linfrökaka och behöver heller inte då mkt spannmål.

Ger korn för att: Det är billigt, jag ser vad jag ger, och för att de flesta färdiga kraftfoder ändå består av till exempel korn, havre, lusern, soja osv. Det man köper färdigt är samma saker fast dyrare och omöjligt att höja det ena och sänka det andra efter behov. Då ger jag istället grejerna i ren form.

Tycker inte det är så mkt negativt med korn sådär rakt av om man inte har en fångkänslig häst, det är mer som att man ska ge allt i lagom mängd. :) För mycket av allt kan ge problem och jag ger sällan mer än ett kilo kraftfoder om dagen. Då ger jag hellre lite mer hö så hästen inte står i boxen och är hungrig och uttråkad. :idea:

Ang få fnatt av små mängder havre. Jag har vart med om flera gånger hästägare som haft hästar där hästarna trippar på tårna av små mängder havre, men istället för att minska ännu mera eller ta bort havren, så har dom istället ÖKAT mängden, och då har hästarna coolat ned. Så ibland kan det löna sig att göra helt tvärt emot.

Intressant! Vad kan det bero på?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V