Havre till åring?

kisse

Trådstartare
Min fullblodsåring ska ridas in till våren. I dagsläget promeneras han vid hand och longeras i skritt och trav. Hängd på ett par gånger. Han har hittills fått 2,5-3 kg krafft groov 125, 1 kg lucern hack och lite betfor. Nu när jag räknade vad mina hästar kostar/mån började jag fundera på att byta krafften till havre. Vad tror ni om det? Om han inte skulle hålla hull så får han givetvis ställas tillbaka på krafften igen.

Hur mycket havre är ok att ge en åring?

(Tänk nu på att det är ett fullblod som ska sättas i träning och inte en liten ponnykorsning, sådana jämförelser känns inte relevanta i det här fallet...)

Sv: Havre till åring?

Det finns ju för hästar som din väldigt bra foderkonsentrat till just havre. Beroende på vilket så möjligheten att du genom att använda det istället kan dra in även på lucern och betfor.
D & H och Gain är exempel på fodertillverkare som både lång erfarenhet och bra sortiment på foder till både fullblod och travhästar som tidigt ska i träning.

Vår fullblodsåring som också är under inridning och skall i träning får ca 2,75kg havre 0,5kg korn samt 1kg lucern, 0,5kg betfor, mineraler, olja. Vår åring fungerar bra på sin foderstat och är lagom i hull men så har vi också kanonhö.

Tack för svar båda två!

Nu har jag så smått börjat föra över honom på havre, men han verkar inte gilla det något vidare... Ger det ett par dagar till, ihop md krafften, så får vi se vad som händer. Gäller ju bara att vara uppmärksam nu då så han inte börjar falla ur, det kan ju gå så fort..

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
964
Senast: Elo
·
Y
Foder & Strö Min fina tunna pojke (varmblod) ja han ser anskrämlig ut.. inte direkt svårfödd vad ja vet hittills, men ibland ligger de en massa hö...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: frittan
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 645
Senast: Elin_B
·
Foder & Strö Hjälp mig att resonera kring hur jag ska fodra mitt tunna fullblod. Det är första gången jag har häst på lösdrift och jag vet inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 734
Senast: fragansia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka