Havre Matilda- värden?

sassiball

Trådstartare
Jag använder havre av sorten Matilda (vi odlar själv) och undrar om någon vet vad det är för värden i det? Om man använder ett foderstatsprogram så misstänker jag att det inte är "matildavärdet" som används i programmet. Så jag hade tänkt byta ut havre mot "eget kraftfoder". Måste jag lämna in ett prov av denna havren eller finns det värden någonstans som man kan använda?

Sv: Havre Matilda- värden?

Man brukar säga att 1 kilo Matilda motsvarar 1,3 kilo vanlig havre vid utfodring. När jag har använt Matilda så har alltid gjort egen analys på det för att få rätt värden. Har inte Matilda i år och hittar tyvärr inte heller någon av de gamla analyserna.

Energi 11-12 MJ
Vatten 13 %
Råprotein 10-11 %
Smältbart Rp 80-90 g
Råfett 8-10 %
Växttråd 9-11 %
Kalcium 0,1 %
Fosfor 0,3 %
Magnesium 0,1 %

är det i kraffts matilda havre

Okej, det var ju bra att veta.. skulle du hitta de gamla analyserna får du gärna höra av dig.. Vad är det som brukar skilja, det är väl en fetare havre? Vet du om det skiljer i fosfor/kalcium. Jag menar tror du kvoten blir fel om man lägger in vanlig havre i foderstatsprogrammet?

Tänk på att just havre varierar kraftigt i värden beroende på odlingsförhållanden.
Främst är det skalhalten som varierar men den påverkar ju alla värdena. Mkt skal, låg volymvikt liten andel kärna.
PL

Okej. Men i vår havre är skalhalten låg och det är stora kärnor, vi har bra odlingsförhållanden och egen bevattning och tork mm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 106
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar