Havre för piggare häst?

M

Miiraa_91

Tjejen som har min ena häst på foder har frågat om hon får ge honom havre för att få honom lite piggare. Jag kan nästan ingenting om foder, så jag vet inte hur det fungerar. Brukar hästar bli piggare av havre? Hur mycket havre per varje 100 kg häst? Är det vanligt att de blir väldigt tittiga och hoppiga?
Finns det något annat man kan ge som har "uppiggande" effekt?

Det är bra hö i stallet, så egentligen behövs inget kraftfoder för balansen, men han får lite krafft müsli bara för att få något vid fording, och för att blanda mineralerna med något.

Sv: Havre för piggare häst?

Hästen har ju det humöret och det kan man knappast fodra bort. Har tjejen bra hö och inget behövs...låt det vara så då och acceptera att hästen inte är av den piggare/aktivare sorten.

Håller med föregående om att hästen har det temperament den har, MEN, havre innehåller tryptofan (aminosyra) som är en prekursor till serotonin, vilket på vissa hästar har en uppiggande effekt.

Om hästen har lite energi finns det dock två saker man kan göra:
1. Om hästen får för lite energi - ge mer energi och protein i foderstaten.
2. Träna mer! En häst som inte har tillräckligt med muskler och uthållighet för det den ska göra upplevs såklart som seg. Med högre träningsnivå krävs också mer foder om hästen för den delen inte behöver banta.

Håller med och tillägger:

3. Det kan vara så att hästen behöver "livas upp". Jag tycker ofta man glömmer bort att även hästen kan behöva motiveras för sitt arbete och det kan löna sig att ta reda på vad hästen tycker är roligt och medvetet planera in det i sitt träningsprogram. Det kan ibland räcka för att få en piggare häst.

/Sara

Jag tycker absolut att man kan fodra med havre för att få en piggare effekt, man behöver inte acceptera att hästen är som den är och inte göra något åt de.
Men visst, vill man ha en PIGG häst så skaffar man ju de, men en del hästar behöver det där extra. Vet hur många fina/trevliga dressyr och hopphästar som går på havre för lite mer action i sina tassar

Håller med föregående om att hästen har det temperament den har, MEN, havre innehåller tryptofan (aminosyra) som är en prekursor till serotonin, vilket på vissa hästar har en uppiggande effekt.

Om hästen har lite energi finns det dock två saker man kan göra:
1. Om hästen får för lite energi - ge mer energi och protein i foderstaten.
2. Träna mer! En häst som inte har tillräckligt med muskler och uthållighet för det den ska göra upplevs såklart som seg. Med högre träningsnivå krävs också mer foder om hästen för den delen inte behöver banta.

Väldigt intressant!
Vad är det som gör att det bara är uppiggande på vissa hästar?
Inte tillräckligt med serotonin i hjärnan?
Skulle man kunna genom att mäta serotoninhalten i blodet konstatera en ev. brist?

Håller med.
Jag har en häst som ligger mer åt det flagmatiska hållet är krypa ur skinnet hållet om man så säger. ;)

Hon gick med fri tillgång på kraftigt fint hösilage med bra värden på mineraler och en kvot på 8. Så teoretiskt behövdes inget annat än selen och salt vilket hon fick. Men hon var så seg.
Tränaren tipsade om att ge mer havre (hon fick någon näve innan) så jag provade och ökade succesivt på upp till 2kg havre per dag och nu har jag en precis lagom pigg häst som orkar jobba och som är vaken och allert utan att hoppa och spöka.

Sen är det ju inte säkert att du märker stor skillnad, men jag tycker det är värt att prova. Likaså får man ju öka lite försiktigt och se vilken mängd som passar er bäst i det syftet.

*KL*

Tack alla för era svar. Ska låta henne prova ge honom lite havre och öka mängden lite om det behövs, inte till några extrema mängder men litegrann så borde det märkas om han blir piggare av det eller inte.

Finns det något annat man kan ge som har "uppiggande" effekt?

En av mina hästar blir mycket piggare av betfor.

Vet även en ridskola som började med att ge hästarna foderjäst med resultatet att alla deras kallblod blev som förbytta av det och sände elever till höger och vänster men blev sitt gammla vanliga jag igen efter några dagar när foderjästen togs bort.

Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 950
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30