Havandeskapspenning

Piruette

Trådstartare
Jag har idag fått beviljat hel HP:banana:

sitter nu o funderar.. har räknat ut att jag kommer få ca 555kr/dag av min SGI, har räknat som det stod på FKs hemsida
... men då undrar jag hur många dagar /månad räknar man in?

med föräldrapenningen kan man ju välja dagar själv, men antar att det inte är så när det gäller HP?

nån som vill va så söt o försöka hjälpa mej?

ska ring FK imorrn, men lär ju ligga o fundera ihjäl mej inatt...:cool:

Sv: Havandeskapspenning

Har du blivit beviljad full HP är det för 60 dagar före BF. Däremot får du inte HP för de 10 dagarna före BF (de dagarna kan du ta ut FP för om du vill) så du får pengar för 50 dagar.

Det blir alltså 555 kr X 50 dagar, så skatt på det.

Nej har du full HP så är det HP från det datumet du fått beviljat fram till 10 dagar före BF. Du kan ju ta ut 50% och jobba 50%, men varför ska man göra det ;) Du får dessutom ta ut HP + semesterersättning samtidigt! I alla fall fick jag de när jag väntade Rasmus.

Ersättningen per dag med HP är samma som din föräldrapenning. Har du 100% HP betalas den ut 7 dagar/vecka.

tack för era svar!

hur mkt skatt drar FK? har hört att dom drar "lite" o då kanske man skulle be dom dra mer?

sen hur gör jag för o få ersättningen?.. behöver jag lämna in dagar när det gäller HP lr går det automatiskt?
dom har ju under vilken period jag ska ha pengar...
fick bara en lapp där jag skulle fylla i mitt kontonummer..

om jag får HP från 25/5 när kommer första utbetalningen då?

tack för era svar!

hur mkt skatt drar FK? har hört att dom drar "lite" o då kanske man skulle be dom dra mer?

sen hur gör jag för o få ersättningen?.. behöver jag lämna in dagar när det gäller HP lr går det automatiskt?
dom har ju under vilken period jag ska ha pengar...
fick bara en lapp där jag skulle fylla i mitt kontonummer..

om jag får HP från 25/5 när kommer första utbetalningen då?

Oh, jag kommer inte ihåg hur mycket FK drar men enligt dem själva brukar de alltid dra för lite så du kan be dem dra mer.

Vad gäller utbetalning så anger du bara för vilken period du tar ut HP så sätter de in pengar på ditt konto. De brukar skicka hem blanketten för det så fort du blivit beviljad HP.

Du kommer få hem en begäran om HP där fyller du i alla dagar och sånt. Även din inkomst. Det beror på hur hög din SGI är vad FK drar i skatt, jag har nått på 260.000kr och de drar 29% i skatt på mig.

Om du tar ut FP om du gör det via deras hemsida med e-leg så fyller man i hur många kronor FK ska betala in extra i skatt.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 516
Senast: Thatgirl
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 896
Senast: Monstermom
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 610
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar