Havandeskapspenning

Status
Stängd för vidare inlägg.

jerseyko

Trådstartare
När kan man söka det? Är det efter UL?

Jag vill gärna veta typ nu, så jag vet om jag måste ta ut semester i sommar eller klarar mig bra ändå.

Kan tillägga att jag jobbar som slaktare, tunga lyft och vassa knivar från kl 7:30-16:30 jag är i v.13 nu och orkar redan nu inte med allting jag gjorde förr. Av de 23 saker jag kan, är det nu 6 saker jag absolut inte orkar med.
 
Sv: Havandeskapspenning

de bästa är väl att ringa försäkringskassan å kolla?=)
 
Sv: Havandeskapspenning

Havandeskapspenning kan ibland vara svårt att få. Det är FK som bestämmer vem som får och inte får det. Om man får hp får man det först när det är ca 60 dagar kvar till beräknad förlossning. Läs mer om det på FK:s hemsida.

Jag tycker du istället ska prata med din barnmorska om sjukskrivning om du redan nu märker att du har svårt att sköta dina arbetsuppgifter och din arbetsgivare inte kan omplacera dig under graviditeten.
 
Sv: Havandeskapspenning

Det du först ska göra är att be att få bli omplacerad till enklare arbetsuppgifter, ibland kan arbetsgivaren omplacera. Om din arbetsförmåga är nedsatt med minst 25% kan du söka havandeskapspenning, du får det från och med den 60:e dagen innan beräknad förlossning till den 11:e dagen innan.

Du kan nog ansöka så snart som möjligt, men FK brukar tyvärr inte vara så snabba med att bevilja det, jag fick mitt beviljat en eller möjligtvis två veckor innan jag kunde gå på ledigt, trots att jag var snabb med att ansöka.
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag gör redan de enklare arbetsuppgifterna ;) Mina arbetskamrater förbjuder mig att göra annat då jag svimmade sist jag ansträngt mig :eek: som tur var han jag sätta mig ner innan, lite svårare om man står med kniven i handen ensam 2-3m upp på en plattform.
(Lågt blodtryck och lågt blodsocker, ligger på 3,2)

Min jobbarkompis fick "HP" beviljad 60 dagar före BF, då slaktade hon bara 2 djurslag, idag slaktar vi 3.

Jag läste i broschyren jag fick vid inskrivningen men det står inget om när man kan söka. BF kan ju ändras vid UL.

De 10 dagarna innan BF, får man föräldrarpenning då eller sjukersättning?

Jag har inte lust att sitta 3 timmar i telefonkö hos FK :p När jag berättade för min chef var det första han gjorde att skriva in i kalendern Pernilla HP, 60 dagar före BF! Fast jag sa att jag kanske kan och orkar jobba då, så vill han inte riskera att något händer.


Edit: Hittade på FK sida att man ska bifoga moderskapsintyg, det får man väl i v.20?
 
Senast ändrad:
Sv: Havandeskapspenning

Edit: Hittade på FK sida att man ska bifoga moderskapsintyg, det får man väl i v.20?

Runt v 20 får man det. Nu vet jag inte om du går till en privat bm eller till MVC, men själv går jag till MVC. Jag var på inskrivning v 10, nästa gång i v 25. Det var också då jag fick mitt moderskapsintyg.
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag går hos MVC, men efter UL, kan jag ringa till MVC och be om att få ett moderskapsintyg då? Det är ändå mer än en månad mellan v20 och 25.

Läste igenom blanketten på FK sida, där ska man fylla i tunga lyft, kg och antal. Hur exakt måste det vara? Räknas att putta en +150kg vagn med dåliga hjul :mad: som tungt lyft?

Står upp gör jag under hela arbetsdagen förutom rasterna (4st/dag) och det finns ingen möjlighet att gå iväg och vila.

Jag gör samma rörelse under i princip hela dagen, eftersom jag inte längre kan rotera med de andra.

Snart kommer ytterligare 2 positioner försvinna, då bla en position då man skär bort kindkött från koskallar, vilket för det första inte är en ergonomisk arbetsställning eftersom jag är ganska kort. Och för det andra ska man lyfta av skallen från kroken som hänger i axelhöjd, och en koskalle väger mellan 15-25 kg. Sen fylla de i en "tunna" och sen när tunnan är full gå framåt böjd och tömma den, tunnan är kanske 50-60 cm hög och väger då full runt 100kg.

Den andra positionen är ju olika, där hänger ko-levrarna i öronhöjd på mig på en krok, de ska putsas och sen hängas upp på en vagn, ungnötslever väger inte speciellt mkt, men en kolever väger säker 10-15kg, och vagnarna har 2 rader, en i midjehöjd och en i axelhöjd.
 
Sv: Havandeskapspenning

Har du första besöket hos bm efter ul i v 25? Då hade jag ringt bm, annars får du det hos denna på första besöket efter ul.
 
Sv: Havandeskapspenning

Nej det är i v.20 eftersom jag är förstföderska, men Ul är i v.17-18, så jag tänkte ringa såfort jag fått min kallelse till Ul och höra om jag kan komma direkt efter för att få ordning på HP-ansökan.
 
Sv: Havandeskapspenning

Nej det är i v.20 eftersom jag är förstföderska, men Ul är i v.17-18, så jag tänkte ringa såfort jag fått min kallelse till Ul och höra om jag kan komma direkt efter för att få ordning på HP-ansökan.

Har du redan fått tid till bm? Annars är det inte säkert du kommer till i v20 även om du är förstföderska. Jag vet inte hur det är där du bor, men här är det helt omöjligt att få tag på MVC på telefon. Efter ul försökte jag ringa i en vecka utan att komma fram, det var bara upptaget hela tiden så till slut jag skickade ett brev så ringde de upp i stället.

Förra gången - då var jag också förstföderska - var jag på första kontroll efter ul i v 24.
 
Sv: Havandeskapspenning

Moderskapsintyg får du på besöket efter ultraljudet, av din barnmorska. Har du inga inplanerade besök kan du ringa och få det hemskickat, så gjorde jag då jag behövde det för att få ut en försäkring.

Jag tycker kanske att du ska ringa försäkringskassan ändå, så du får all information rätt från början.
 
Sv: Havandeskapspenning

jag tycker att du ska ringa till din barnmorska å berätta hur tungt jobb du har hon vet hur du ska gå tillväga . Tycker att du ska ta på största alvar att du svimmade. försök att bli sjukskriven. dom sista dagarna fram tills barnet föds får du använda föräldrapengen.hoppas att allt löser sig Tail
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag är hemma med hp. Ansökte om det i v 24-25 och fick svar ca 3 v senare. Tror inte att det ska bli några svårigheter för dig att få det beviljat. Jag lyfter gods upp till ca 15 kg och pallar som väger 25 kg. Har för mig att minivikten för tunga lyft enligt FK är 15 kg. Din arbetsgivare måste bifoga blanketten om omplacering med din ansökan om hp. Blir du däremot sjukskriven en längre tid innan, så kommer de troligtvis att neka hp, utan du får fortsätta vara sjukskriven.
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag kommer få en annan BM efter Ul då hon jag hade på inskrivningen bara jobbade extra på den mottagningen.

Jag ringde MVC och kom fram direkt när jag skulle boka tid för inskrivning, och där fick jag med ett papper om när besöken är under graviditeten och vad de gör då.

Kom på att jag har ju tid där den 13/4 för att ta blodprov igen :idea: ska passa på att fråga då om HP!

Jag kommer göra UL på kvinnokliniken och min BM skickar en remiss dit, min BM finns alltså på en annan mottagning än där jag kommer göra UL.


Jag vill ju jobba, ett litet tag till i alla fall :angel:

Om jag väljer att ta ut semester 2v. i sommar, påverkar det en ev. sjukskrivning/HP då?
 
Sv: Havandeskapspenning

Är du sjukskriven när du ska ha din semester, så får du ta ut semestern vid annat tillfället. Du vet väl att du har rätt att gå in och bryta föräldraledigheten för semester, på så vis kan man förlänga tiden man kan gå hemma med bebis. Hp har inget med din semester att göra, ta i så fall ut semestern innan du börjar på din hp eller bryt din föräldraledighet.
Jag kommer att bryta min föräldraledighet i början på nästa år någon gång för 4 v semester, ev kommer jag efter det börja jobba några dagar i veckan och min sambo vara hemma några dagar.
 
Sv: Havandeskapspenning

Sök så fort du fått din moderskapsintyg.
Fast sen kan du få vänta. Jag har fått godkänt först en vecka innan jag skulle gå på hp:n vid bägge mina graviditeter, efter mycket tjat har jag dock fått muntligt två veckor före med bägge, så att jag kunde göra klart för min arbetsgivare att jag INTE kommer!!
Vet inte om det är så för alla, men så var det för mig...
 
Sv: Havandeskapspenning

Så var det för mig med, och jag tycker det är sjukt att de kan få vara ute så sent. Man vill ju faktiskt veta om man blir ledig eller inte, framför allt så behöver ju ens arbetsplats veta det.
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag fick besked en månad innan jag skulle börja på hp. Fick svar den 29 jan och gick på hp den 3 mars. Skickade in ansökan den 3 jan, så handhavandetiden var ca 3,5 v.
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag förberedde alla papprena (lapp om man kan bli omplaserad som arbetsgivaren ska skriva på, och så själva ansökan), och sen när jag fick moderskapsintyget (första besöket hos barnmorskan efter UL, jag var på UL i vecka 19), så skickade jag in alla papprena på en gång.
När väl FK fick papprena så gick det faktiskt fort för mig att få svar om HP (sambon råkade skicka papprena till fel ställe på FK, så det tog ett bra tag innan papprena kom in på rätt ställe på FK).

Blev beviljad HP för 75% (Har foglossning+yrsel. Jobbar som badvakt/tungt städ 83,5 %, sen jobbar jag extra som "alltiallo" på svärmors kontor).
Man kan bara bli beviljad 25/50/75 eller 100%, så jag har några procent som jag inte kan få HP från ordinarie jobbet :crazy: :devil:

Är väl detsamma med sjukskrivningen, att jag lär bli sjukskriven 75% (blev sjukskriven för ca 1 månad sen, men har fortfarande inte fått svar från FK, bla pga att arbetsgivaren hade behållt läkarintyget först.. så FK hade inget läkarutlåtande som underlag).

Jag är beräknad till 2/7.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 377
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 543
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp