Havandeskapspenning

Status
Stängd för vidare inlägg.

jerseyko

Trådstartare
När kan man söka det? Är det efter UL?

Jag vill gärna veta typ nu, så jag vet om jag måste ta ut semester i sommar eller klarar mig bra ändå.

Kan tillägga att jag jobbar som slaktare, tunga lyft och vassa knivar från kl 7:30-16:30 jag är i v.13 nu och orkar redan nu inte med allting jag gjorde förr. Av de 23 saker jag kan, är det nu 6 saker jag absolut inte orkar med.
 
Sv: Havandeskapspenning

de bästa är väl att ringa försäkringskassan å kolla?=)
 
Sv: Havandeskapspenning

Havandeskapspenning kan ibland vara svårt att få. Det är FK som bestämmer vem som får och inte får det. Om man får hp får man det först när det är ca 60 dagar kvar till beräknad förlossning. Läs mer om det på FK:s hemsida.

Jag tycker du istället ska prata med din barnmorska om sjukskrivning om du redan nu märker att du har svårt att sköta dina arbetsuppgifter och din arbetsgivare inte kan omplacera dig under graviditeten.
 
Sv: Havandeskapspenning

Det du först ska göra är att be att få bli omplacerad till enklare arbetsuppgifter, ibland kan arbetsgivaren omplacera. Om din arbetsförmåga är nedsatt med minst 25% kan du söka havandeskapspenning, du får det från och med den 60:e dagen innan beräknad förlossning till den 11:e dagen innan.

Du kan nog ansöka så snart som möjligt, men FK brukar tyvärr inte vara så snabba med att bevilja det, jag fick mitt beviljat en eller möjligtvis två veckor innan jag kunde gå på ledigt, trots att jag var snabb med att ansöka.
 
Sv: Havandeskapspenning

Jag gör redan de enklare arbetsuppgifterna ;) Mina arbetskamrater förbjuder mig att göra annat då jag svimmade sist jag ansträngt mig :eek: som tur var han jag sätta mig ner innan, lite svårare om man står med kniven i handen ensam 2-3m upp på en plattform.
(Lågt blodtryck och lågt blodsocker, ligger på 3,2)

Min jobbarkompis fick "HP" beviljad 60 dagar före BF, då slaktade hon bara 2 djurslag, idag slaktar vi 3.