Havande marsvin

_ox_

Trådstartare
Mitt marsvin ska ha bebisar. Behöver man vara orolig för förlossningen eller brukar dom klara det bra själva?

Senast ändrad:
Sv: Havande marsvin

De brukar klara av det själv bra. Men inträffar ngt så finns det inte så mkt att göra. Livmoderframfall är ovanligt men kan hända x) Då får man åka till veterinären så fort man bara kan. Om man inte vill skölja av livmodern och trycka in den i marsvinet, men man måste ändå åka till vetten efter det..
Det andra som kan inträffa blir först efter ngra timmar efter förlossningen eller innan det hela påbörjas.. Typ Toxicos och eclampsi.

Eller jo en annan sak som kan hända är om ungarna är på tok förstora, då kan man behöva hjälpa till. Men det rör sig oftast om döda ungar och då gör man det ju för honans överlevnad.

Idag kände jag bebisarna i hennes mage, alltså deras ben och tassar. När kan det vara dags tro?

Två dygn innan ungarna föds så börjar de knapra med tänderna, ett ljud som hörs utåt. Man kan lyfta upp honan lite försiktigt och lyssna på magen.

Nja... min syrra har hört dem klappra med tänder långt innan födseln, en vecka eller två.

Det var iaf så som engelsmannen på sollentunamässan för ngra år sen sa ;)

sen så kan man ju känna om de börjar öppna sig x)

Dom brukar klara det alldeles utmärkt själva, och gör dom inte det går det så fort ändå att man inte kan göra något. Se till att honan får lugn och ro så att hon inte blir stressad (min hona var väldigt lättstressad när hon skulle få sin första kull, vilket gjorde att hon inte riktigt ville börja föda fram, men efter ett tag lugnade hon ner sig). Min hona blev desutom väldigt kräsen med vattnet, och det skulle vara helt nytt för att hon skulle dricka, men så var det bara första dygnet. Se till att hon har något mjukt att ligga på också, det är inte nödvändigt, men lite mysigt. Jag brukar lägga in en liten handduk som hon gärna ligger på, även när hon inte ska föda bäbisar, och ungarna älskade den där filten.

Nu har bebisarna kommit! Det blev 2st. Dom har kommit någon gång under dagen, har inte varit hemma så mycket så jag vet ej riktigt när. Så nu går vi i extas hela familjen.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 452
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
532
Samhälle Här tömmer dom komposten varannan vecka, och brännbart var fjärde vecka. Det har alltid varit full tunna efter fyra veckor, men det har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 139
Senast: Magnum
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar