Häva köp?

Sv: Häva köp?

Inte aktuellt för de hästar jag köpt. Jag vet riskerna och tar bort hästen om det är så att det blir dyra behandlingar som försäkringen inte täcker.

Lite OT; själv är jag för att A1-varianten ska bort över hela registret hästar. Det skulle i slutänden hästen tjäna på. Ägaren behöver då ta större ansvar för hur man behandlar sina djur och kanske t o m utbilda sig för att ha en vettig plattform för hästhållning och ridning...
 
Sv: Häva köp?

hästhandlarjävel skrev:
jag förstår inte problemet hos vissa köpare.
Om jag köper mig en häst för låt säga 30.000kr, då ser jag till att den hålls försäkrad för MINST 30.000kr. Visar det sig vara en häst som har en skada som gör att den ej håller för ridningen man har tänkt sig, så varför inte dömma ut hästen och få igen sina pengar än att hålla på att häva köpet?
En häst som har 80%chans att bli bra får du inte utdömd. Så antingen får man försöka häva köpet (vilket kan vara svårt) eller så betala dyra veterinärvårdsavgifter.
 
Sv: Häva köp?

Ring ditt försäkringsbolag! Alla tolkar detta olika och det är beroende på fall. De kan hur du ska agera och är behjälpliga!
Jag hoppas förstås att hästen blir bra, men om du vill häva köpet måste alla parter - inklusive försäkringsbolag bli överens.

Jag hoppas att du har samma försäkringsbolag som förre ägaren - dvs obruten försäkring. Det finns försäkringar för dolda fel som ofta ingår om hästen varit försäkrad sedan föl hos samma bolag.

Men som sagt - ring försäkringsbolaget och kolla och de kan hjälpa dig.
 
Sv: Häva köp?

Jag har samma försäkringsbolag som säljaren, dvs obruten försäkring, men det är inte samma som han haft som föl, då det bolaget strulade och säljaren (som också är uppfödare) beslöt att byta bolag.
Hästen skulle aldrig bli utdömd! Det är inte alltid lätt att få en häst utdömd, vet folk som försökt på verkligen obrukbara hästar, och det har inte gått!!!
Min häst kan mycket väl bli frisk, vilket jag hoppas innerligt på!!
Att jag funderat på att häva köpet är pga att skadan uppkommit tidigare i hans liv, troligen när han gick som galopphäst, och att den nu, eftersom den inte upptäckts tidigare, gjort mer skada än den behövt... vilket enligt mig gör det till ett dolt fel. Jag besiktigade hästen vid köpet, men, nej, jag röntgade inte för jag trodde att om det fanns nåt fel på hästen borde det visat sig under tiden jag hade honom på foder... Tyvärr (i detta fallet) har min häst en väldigt hög smärttröskel så han har kämpat in i det sista!! Dagen innan åkomman som fick mig att åka till veterinären hade vi hopplektion, och det märktes inget på honom, han hoppade allt och var positiv och glad!! Dagen efter var höger fram svullet och en svag hälta framträdde, då beslöt jag att åka till veterinären för en utredning, hältan som Ingrid Olsson hittade har ingen sett tidigare, och den satt på vänster fram och höger bak, ben som ingen har haft åsikter om någon gång tidigare, det har varit höger fram hela tiden pga ett rätt kraftigt överben där (som är friskförklarat)... alltså har ingen sett denna hälta, varken den veterinären som besiktigade honom, den som böjde honom för 3 månader sen pga överbenet, eller mina tränare eller någon annan i stallet...
 
Sv: Häva köp?

Jag hämtade hem hästen idag från djursjukhuset och är ytterst tveksam till om jag verkligen vill häva köpet... min häst är ingen OS-häst, men han är min lilla stjärna... däremot om dom 20 % "vinner" då vet jag inte längre vad jag ska göra.... det är dom jag är rädd för, och varför jag gör detta till en så stor affär är pga att det är ett dolt fel enligt mig!!!!
det beror på om jag låter känslorna eller det realistiska och ekonomin att styra...
 
Sv: Häva köp?

hästhandlarjävel skrev:
jag förstår inte problemet hos vissa köpare.
Om jag köper mig en häst för låt säga 30.000kr, då ser jag till att den hålls försäkrad för MINST 30.000kr. Visar det sig vara en häst som har en skada som gör att den ej håller för ridningen man har tänkt sig, så varför inte dömma ut hästen och få igen sina pengar än att hålla på att häva köpet?

Om alla resonerat så, så hade vi haft många utdömda hästar idag!!!! Det är inte heller så lätt att få en häst utdömd! Vad man har hästen försäkrad i kan också vara en ekonomisk fråga för en hästägare. Jag har valt att ha livförsäkringen ngt lägre och maximal veterinärvård, det passar min ekonomi i dagsläget!! Jag tror inte heller på att dömma ut hästar till höger och vänster är en lösning på problemen! Om hästen inte håller för det säljaren sålde hästen som, borde väl även säljaren få ta sitt ansvar?
 
Sv: Häva köp?

Du behöver ju inte "häva" köpet nu, utan du kan i lugn och ro se hur det går med hans skada. Däremot MÅSTE du meddela ägarna om det hela, vilket du ju redan gjort, var noga med att spara mail mm.
Ta kontakt med en advokat som redan nu kontaktar säljaren så dom vet att du menar allvar från början.

Hoppas att du aldrig behöver häva köpet, men man ska alltid vara noga med att göra rätt från första början i ett sådant här ärende,allt annat kan plötsligt vändas emot en vid en ev. "strid" i frmatiden:crazy:
 
Sv: Häva köp?

hästhandlarjävel skrev:
jag förstår inte problemet hos vissa köpare.
Om jag köper mig en häst för låt säga 30.000kr, då ser jag till att den hålls försäkrad för MINST 30.000kr. Visar det sig vara en häst som har en skada som gör att den ej håller för ridningen man har tänkt sig, så varför inte dömma ut hästen och få igen sina pengar än att hålla på att häva köpet?

Med dom orden skiner det verkligen igenom hur du tänker om djur och deras användning:devil:

Det måste vara skönt att vara "världsmästare"-samtidigt som man är "hästhandlarjävel".

Tack och lov så finns det ju seriösa hästhandlare också.
 
Sv: Häva köp?

ancan skrev:
Du behöver ju inte "häva" köpet nu, utan du kan i lugn och ro se hur det går med hans skada. Däremot MÅSTE du meddela ägarna om det hela, vilket du ju redan gjort, var noga med att spara mail mm.
Ta kontakt med en advokat som redan nu kontaktar säljaren så dom vet att du menar allvar från början.

Hoppas att du aldrig behöver häva köpet, men man ska alltid vara noga med att göra rätt från första början i ett sådant här ärende,allt annat kan plötsligt vändas emot en vid en ev. "strid" i frmatiden:crazy:

menar du att jag ska meddela säljaren redan nu att jag tänker ge honom dom första 6 veckornas boxvila och sedan efter resultatet av återbesöket kanske kommer att vilja häva köpet, om det visar sig att han inte blir återställd?? Jag har redan berättat för dom om skadan och operationen...
 
Sv: Häva köp?

Är rädd för att säljaren "slår bakut" om jag drar in advokat, det bästa är att kunna lösa det i godo... MEN, då måste jag veta att jag har rätt!! (utan att ha anlitat advokat, men kan ju ha rådfrågat någon ändå)
 
Sv: Häva köp?

hästhandlarjävel skrev:
jag förstår inte problemet hos vissa köpare.
Om jag köper mig en häst för låt säga 30.000kr, då ser jag till att den hålls försäkrad för MINST 30.000kr. Visar det sig vara en häst som har en skada som gör att den ej håller för ridningen man har tänkt sig, så varför inte dömma ut hästen och få igen sina pengar än att hålla på att häva köpet?

OM nu inte försäkringsbolaget hävdar att felet fanns när försäkringen tecknades!!! Då får du inte ut en krona på livförsäkringen om hästen döms ut! (Därför är det extra viktigt att ta över en ev. befintlig försäkring - då får man inte ovanstående problem - om man inte gör en höjning eller så. Då kan man få reservation på just den höjda delen.)

Och vad skulle det innebära för våra redan dyra försäkringspremier - om alla resonerade som du?
 
Sv: Häva köp?

Själv har jag köpt en fd galoppör. Har inte röntgat henne och skulle aldrig komma på tanken att reklamera eller häva köp om hon visade sig ha nåt "skit" i benen.
VARFÖR?!
Jo 1. jag har inte använt min undersökningsplikt...:o
2. Det ÄR en fd galoppör som har haft extrem utsatthet på sina ben så jag vet ju att jag "köper grisen i säcken"
3. Man köper dem ju OFTAST väldigt billigt och har man tur så får man en supertrevlig allround/tävlingshäst som håller för man vill.

Vill man vara helt säker på allt så ska man klinikbesikta, röntga, ha samma försäkringsbolag som fd ägare, ha försäkrat till minst köpesumman, det gjorde inte jag så varför skulle jag ha rätten att reklamera för nåt då?
Hästar är djur och allt kan hända. Du har ju dessutom köpt en som redan var opererad för lösa benbitar...och om han var friröntgad då? Men om du nu undrar så ta kontakt med stället som op honom då så vet du ju oxå själv om han är rötgad runt om,.....
 
Sv: Häva köp?

Tack och lov så finns det ju seriösa hästhandlare också

Jo det är verkligen oseriöst att dömma ut en häst som inte håller för ridningen,
då är det mkt bättre att häva köpet och låta hästen vandra runt som en vandringspokal :smirk:
Själv dömmer jag hellre ut en häst och får den triangelmärkt och hittar ett lämpligt hem(avlivar om det är nödvändigt)
Kan du förklara vart du ser det oseriösa i det?
*väntar med spänning* :smirk:
 
Sv: Häva köp?

Bonde456:
Har inte veterinären tystnadsplikt om vad den har behandlat hästen för om inte den som ägde hästen vid behandlingstillfället har löst den från detta???
 
Sv: Häva köp?

Jag håller tummarna för att han blir bra :) Han såg så nöjd ut när jag hämtade honom och vi tycker väldigt mycket om varandra!!! Tror också att hans prognos är rätt bra ändå, 80 % är trots allt rätt mycket, och tack vare att han är just en fd galoppör är han van att stå i box dygnet runt och gör därför inte nåt väsen av sig... iofs även det "tack vare att han är en fd galoppör" som har orsakat problemet...
MEN kommer ändå att undersöka mina alternativ med en jurist... (hoppas nog att juristen säger att det inte skulle gå att häva, för då har jag inga alternativ, och behöver inte fundera mera ;) )

Tycker dock att det är en rätt intressant diskussion om att häva köp kontra dömma ut.... kanske skulle skapa en tråd om detta :)
 
Sv: Häva köp?

80 % är ganska bra prognos. det betyder ju att 8 av 10 hästar blir friska. jag fick akut tromboflebit(bakom käkvinklen) på mitt halvblod för många år sedan, kliniken gav max 40 % att det skulle gå vägen. men det gjorde det. (annars hade han fått vandra vidare). någon gång måste man ju ha tur oxå....:)

vi håller tummarna för er.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min häst har förra året haft flera fånganfall och står just nu i sjukhage och promeneras igång efter sitt tredje som var i början av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 187
Senast: Snö
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 762
Senast: Pancakes
·
Ekonomi & Juridik Jag tittar runt för att se om jag kan hitta ytterligare en häst och många hästar står ju en bit bort, dvs min "egen" veterinär kommer...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp