Häva köp? Hur?

K

Krizz

Köpte en häst midsommar 06. Han hade då gått på bete 3v innan jag köpte honom, innan det var han fullt igångsatt. vi klinikbesiktigade honom, dumt gjort, innan betet där han var u.a på alla punkter, var inte med vid besiktningen men fick prata med vet på telefon direkt efter.

Runt en månad efter köpet blir hästen halt och sprutas i knä och kotleder vä fram. Han hade då gått träningsläger i hoppning 3 dagar i sträck med 2 ridpass per dag. Enligt min uppfattning var passen inte speciellt hårda:crazy: Han röntgas men utan några fynd. Inge mer med det han blir ohalt på återbesöket och jag sätter igång som vanligt igen. Hade med honom på en ridutbildning nu i höst och han utvecklas enormt! Har aldrig sett honom så fin:)

Sen säger det pang och en ännu värre hälta uppstår, han blir halt på tre ben, förmodligen kom hältan ursprungligen från samma ben:crazy:Den här gången jämförs röntgenbilderna och man upptäcker att han redan första klinikbesöket hade en liten pålagring. Den hade som tur var inte blivit större. Han sprutas i knä och kotleder båda fram.

Vad man tidigare även konstaterat var att han har starr på båda ögonen som inte uppkommit av något sår utan förmodligen hade han även det innan jag köpte honom.

Känns som om de problem jag nämnt skulle kunna klassas som dolda fel :confused:och vara en anledning till att häva köpet..?! Hästen har ju heller inga optimala förutsättningar för arbete med en dålig benställning..
Nu till frågan VAD gör man? Hur gör man? Kan man häva ett sånt här köp eller vad ska jag göra med hästen...vill ju inte behålla honom men han blir ju inte lätt att sälja..:eek:
Kan tillägga att han är försäkrad i och köptes för ca 40 000kr

TACKSAM för ALLA svar:bow:

Sv: Häva köp? Hur?

Jag tror det kan bli svårt att häva köpet. Det har - vad jag förstått - gått 1,5 år sedan hästen köptes. Är säljaren näringsidkare? (går köpet under konsumentköplagen eller köplagen?)

Starren är nästan omöjlig att säga när den uppstått, vad jag förstår utifrån vad du skriver. Högst osäkert kort att spela vid en tvist alltså.

Har du en veterinär som vill sätta sitt anseende på spel och hävda att pålagringen absolut inte kunnat uppkomma under den korta tid du ägt hästen kan det fungera. Få veterinärer vill dock gå så långt.

Ett annat problem är att röntgen faktiskt visar en förändring så kort efter köpet. Det betyder att det sannolikt visat sig även vid en utökad veterinärbesiktning med röntgen (alltså när hästen besiktigades för köp). Det kan innebära att du inte uppfyllt din undersökningsplikt som köpare. Beroende på hur rätten bedömer hästens pris (billigt/dyrt) och röntgenkostnaden i förhållande till inköpspriset.

Låter som en oerhört osäker utgång om det inte finns mer att gå på, t ex att säljaren vetat om hästens problem men mörkat.

Har ni pratat med säljaren? Vägrar de att ta tillbaka hästen?

Först så vet jag ju inte hur gammal hästen är. Vissa saker kommer ju med åldern, så det ju bara.
Det viktigaste i det här fallet är vem som betalade för den första veterinärbesiktningen? Plus det faktum att ni själv inte var med vid besiktningen.
Om det var säljaren som betalade så kommer denna att kunna visa upp ett intyg på hästen var UA vid försäljningen. Så då blir det väldigt svårt att föra det vidare om man skulle vilja. För det handlar ju inte direkt om dolda fel som svårligen kan upptäckas. Utan vid "rätt" besiktning skulle det ha kunnat upptäckas. Ni som inte var med har ju ingen aning om vilka undersökningar som egentligen gjordes vid besiktningen.

Sedan kommer också den biten att priset ju inte direkt är det högsta och att man då får räkna med att en häst i den prisklassen inte är helt felfri. Beroende på ålder så kan man ju räkna med ett visst slitage.

Den dåliga benställningen kan ju mycket vara orsaken till problemen. Den har han ju haft hela tiden så det ger inte heller anledning till att häva köpet. Men den kan ju vara orsaken till det låga priset.

Det är ju inte heller helt ovanligt att en häst blir halt efter ett ryttarbyte. Ny ridstil nytt ridunderlag kan vara bidragande orsaker. Kanske gick du för hårt ut med hästen innan den och den kropp hann vänja sig vid dig och din stil.
Du är tyvärr inte den första som råkar på en skada på sin nya häst.

Vad beträffande starren så är ju inte det något dålt fel om inte du kan bevisa att den upp kommit innan köpet och att den förra ägaren rimligtvis borde veta om det. Vilket skulle vara konstigt då det inte kom fram på en klinikbesiktning...Det lär i alla fall inte vara lätt att få igenom.

Jag tror det kan bli svårt att häva köpet. Det har - vad jag förstått - gått 1,5 år sedan hästen köptes. Är säljaren näringsidkare? (går köpet under konsumentköplagen eller köplagen?)

Har ni pratat med säljaren? Vägrar de att ta tillbaka hästen?

Säljaren har ett försäljningsstall
Har inte tagit kontakt med de än, funderar på om man kanske kan komma överens om att jag kanske kan få hästen såld om jag får tillbaka halva köpesumman eller ngt i den stilen..:confused: han är ju garanterat inte värd mer än kanske 25 i dagsläget

Hästen är 8år, eftersom besiktningen gjordes på klinik utgick jag från att den skulle vara korrekt...men man vet ju aldrig fick papper på hela besiktningen..

personligen tycker jag inte att man 1½ år senare kan begära att köpet återgår. Detta skulle i så fall diskuteras redan då hästen blev halt första gången. Hästarna är ju ändå djur, och vad som helst kan hända på 1½ år.

ang dålig benställning så kunde man väl se det redan innan köpet?

Är inte helt hundra men med du uppgifter som nu finns, så skulle jag vilja säga att det är ett skolexempel på hur "moderna" hästhandlare lurar sina kunder.

Om jag har rätt så har följande skett:
Kunden har köpt en importerad välutbildad häst.
Priset har varit väldigt fördelaktigt för en häst med den åldern och utbildningsnivån.
Säljaren har ordnat med en besiktning så i verkligheten sitter säljaren med ett fint intyg på att det är en frisk häst som sålts.
Troligen kommer inte säljaren att gå med på att häva köpet. Möjligen att byta ut hästen mot en annan. Detta är också OK enligt lagstiftningen att säljaren gör så. Finns inget som säger att det ska gå att häva bara att kunden ska ha en fungerande vara. Så säljaren går inte att anmäla för något olgligt.
Köparen har sedan trot att man gjort ett fynd och ridit och tränat hästen på en nivå som ligger över vad denna häst klara rent fysiskt. Problemen kommer som ett brev på posten.

Tyvärr har jag sett så många gånger när köpare köper dessa billiga importhästar. Har varit ute och titta på flera stycken där det gått till så här och då kanske det ändå har varit vid "första" hältan/problemet efter bara någon månad. Köparen har sitt fina veterinärintyg på att hästen var fullt frisk. När jag har kommit dit så har jag med blotta ögat sett skador på vissa av hästarna och då frågat när hände detta? Fått till svar att det har den haft hela tiden. Tittar sedan i intyget så står där inget om detta. Trots att det sysns bara man tittar på hästen om man vet hur en häst ska se ut. En seriös veterinär som utfärdar ett intyg ska ju skriva ner allt om hur hästen är för dagen då den besiktigas. Hästen har ofta sedan försäkrats enligt detta intyg och när köparen då vill har ut ersättning så börjar bolagen att krångla. För visserligen var det inget fel enligt intyget MEN det finns ju skador som helt klart fanns innan försäkringen teckandes och då gäller ju inte den. Bolagen vädrar istället försäkringsbedrägeri riktat mot köparen.

Finns ett antal "hästförmedlare" som ägnar sig at detta. De handlar med avskrapet av hästar från de länder de importerar ifrån. Hästar som i stort sett redan står med ena benet i slakteriet. Köper i klump X antal hästar och tar hit. Säljer sedan dem till inte ont anande köpare som ofta inte har råd med en häst med den utbildningsnivån m m. Hästen blir dålig och den byts in, säljs igen till ingen köper den då går den till slakt. Ofta med de omtalade slakttranporterna till det slakteri som för tillfället ger mest betalt, oavsett i vilket land det ligger.
Dessa hästhandlare livnär sig på andras okunskap och har egentligen väldigt lite med hästkunskap eller intresse själv. Det är bara pengarna som styr inget annat. Om man tänker efter lite så förstår man att det inte går att köpa felfria hästar i den prisklassen om det dels är en import och dels en "förmedlare" som står bakom. Bara tranporten hit går på X antal tusen och förmedlaren ska ju ha betalt för sitt arbete + vad hästen kostar i drift (foder strö m m) tills den blir såld.

"Ser det ut att vara för bra för att vara sant, är det oftast så".

Den enda gången man kan göra klipp tror jag är genom att vara rätt människa på rätt plats. D v s ägaren kommer och frågar MIG för att jag är en så bra hästägare, jag får därför ett bra pris.

Håller med om allt du skriver, det går tretton på dussinet av dessa kapabla importhästar till vrakpris.

Håller med dig i ditt inlägg! men bara delvis...:angel:
Alla förmedlare är faktiskt inte oseriösa.
Och det är billigare att köpa hästar utomlands utan att det MÅSTE vara något fel på den. Men ofta så är dom lågt utbildade för sin ålder och är utan pass. Det görs pass när hästen säljs och därför står många med okänd stam (fastän att säljaren kanske vet) och då kostar dom inte lika mycket som tex en svensk född 5 åring med full stam, riden och grundutbildad i två år, kanske några tävlingar osv. Och transporten hit går inte på så många tusenlappar.

Och när det kommer till vetrinärbesiktning så ska man så klart vara noga med att det är en noggrann besiktning. Som tex skader som du skrev upp. Det finns inte många hästar här i sverige (eller europa) som går igenom en besiktning utan "anmärkning utan betydelse" som tex, ett ärr, litet sår, mugg, överben osv. Jag har iaf inte besiktigat många sånna. Men det ser jag bara som "bra". Att jag har haft en noggrann vetrinär och hoppas därmed att köparen kan vara trygg. Och bor man inte halvvägs genom landet så tycker jag att man ska vara med vid en besiktning så att man kan fråga vetrinären om det dyker upp något. Eller att man kan ha telefon kontakt så att man själv kan prata med vetrinären.:idea:

Och bor man inte halvvägs genom landet så tycker jag att man ska vara med vid en besiktning så att man kan fråga vetrinären om det dyker upp något. Eller att man kan ha telefon kontakt så att man själv kan prata med vetrinären.

Rent juridiskt skall Man vara med vid och själv betala en besiktning. Finns som tidigare skrivet prejudikat på detta.

Ja, precis. Men det är många som inte bryr sig faktiskt! Men jag tycker att det är bra om köpare är med, för som jag skrev innan så kan man fråga vetrinären om det är något man undrar över, tex benställning, rörelser, ärr, sår osv och inte behöva vara rädd för att man får en partisk förklaring av säljaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Någon som är lite insatt i hästaffärer som kan hjälpa mig? Sålde i januari min häst med en godkänd gårdsbesiktening. Blev idag uppringd...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
38 898
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka