Hatt - hjäm?

P

Pockymon

kom på en sak som jag inte tänkt på; reglerna säger ju, vad jag vet, att man ska ha fyllt 16 år för att få bära enbart hatt på tävlingsplatsen , annars är det hjälm som gäller.

då undrar jag; när man fyllt dessa år; finns det regler på att man måste ha hatt då ? i de högre klasserna o så?

jag själv har hatt men jag bara funderade på hur det ligger till. . .

det står ju i regelbok osv att "klädsel o hatt ska matcha " osv.
är det alltså så att om det kommer en ryttare o tävlar SM, o har hjälm, får mindre poäng eller rent av blir lite "borttittad" av domaren. . .?

bara en tanke :D

Jag har för mig jag har sett hattar med hjälm i någonstans :idea: :)
Vet inte vad det var för kvalitet på dom.
Kanske ett alternativ om man inte vill rida utan hjälm?

MVH/ Stefan

när du passerat åldersgränsen får du välja om du vill ha hatt eller hjälm. Du har lika stora chanser att placera dig om du har hjälm. Ett bra exempel på detta är Sven P Rautenberg, som alltid rider med hjälm och ofta ligger i toppen i sina pleasureklasser.

många rodeokillar i usa har hjälm med hatt utanpå.
och deras lär ju inte vara helt värdelösa iaf. :)

Hej Lina =)

Okej, mjo just det ja det har jag inte tänkt på.
bara började fundera på det liksom .

tack för svaret allihopa !! :rofl:

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama