Hästviskare

Sv: Hästviskare

En häst vet att jag existerar när jag är hos den, den saknar tidsbegrepp och har ingen aning om att jag har ett annat liv utanför dess begreppsvärd.

Fast det finns väl ingen grund heller till att man kan säga att hästar förstår såpass lite om sin omvärld och helt saknar tidsbegrepp? Eller hur har dom tagit reda på det isåfall?

Att dom inte planerar saker inför dagen tror jag inte heller på men en viss tanke framåt måste ju mer eller mindre alla ha för att överleva. Även om djuren lever i nuet så är dom ju inte helt dumma varelser.

Jag vet att min häst vet om att jag existerar även om han inte ser mig för tillfället.

Senast ändrad av en moderator:

Ett faktum är ju att (andra) djur inte har de mekanismer/processer i hjärnan som krävs för ett abstrakt tänkande.

Ett faktum är ju att (andra) djur inte har de mekanismer/processer i hjärnan som krävs för ett abstrakt tänkande.

Hela tiden kommer ny forskning som visar att djur är mer intelligenta och har större förmågor till känslor än vi tidigare trott.

Så jag skulle inte vara så säker om jag var du :cool:

Grejen med forskning:
Inget är sant innan du har bevisat det.

Det är assvårt att bevisa abstrakt tänkande, därför kan man inte säga att det förekommer. Man kan ju inte heller säga att det finns, för då måste man kunna påvisa det. Och försöket måste gå att upprepa, annars är det en slump att just individen/erna i studien hade lärt sig ett eller annat.

Hela tiden kommer ny forskning som visar att djur är mer intelligenta och har större förmågor till känslor än vi tidigare trott.

Så jag skulle inte vara så säker om jag var du :cool:

Jag ifrågasätter varken intellekt eller förmåga att känna känslor. Förmågan att känna känslor av olika slag är för övrigt knappast särskilt överraskande, då forskare fortfarande strider om huruvida känslor är en: psykologisk reaktion på en biologisk "händelse", om kroppen reagerar på den psykologiska reaktionen, eller om dessa två följs åt. Samtliga dessa teorier stödjer att (andra) djur kan känna olika typer av emotioner (glädje, vrede, kärlek etc.).

Men om du läser ett par sidor om hjärnans uppbyggnad, kommer du att se att de kopplingar som gör att människan kan reflektera över handlingar, tänka abstrakt/fantisera och liknande, saknas hos djur. Samma kopplingar som ger människan möjligheten att stanna upp och inte göra det första som "dyker upp i tanken" som en reaktion på en händelse, som gör att vi kan välja eller lära oss att inte följa våra instinkter.

Källa: Passer & Smith, "Psychology, The science of Mind and Behaviour".

----------------------------------------------------------------------------------------------

Abstrakt tänkande eller fantiserande, går absolut att mäta. Liksom väldigt mycket psykologisk forskning, är det långt ifrån enkelt, men det går och har gjorts på olika sätt. Man har även granskat aktiviteten i olika områden av hjärnan under olika aktiviteter och tankar. Det mesta går att mäta genom rätt operationalisering (= att göra om/bryta ner det begrepp man vill undersöka, för att göra det möjligt att mäta och studera). Det som är svårt är att få allt rätt i praktiken, så att man inte råkar undersöka något helt annat än det man tänkt sig.
Kruxet med att göra försök eller experiment, är validitet och reliabilitet. Måtten man använder för att mäta olika saker måste vara brukliga för just det man försöker undersöka. Det kan vara svårt att vara säker på att man verkligen mätt det man ämnade göra. En mängd bakomliggande variabler kan påverka resultaten, och dessa bör man försöka ta hänsyn till från början. Man måste ha tillräckligt många respondenter (försöksdeltagare), och för att kunna dra slutsatser om en större population bör dessa dessutom komma från olika platser och så vidare. Som redan nämnts måste försöken dessutom vara replikerbara - de ska gå att upprepa med liknande resultat.

Källa: föreläsningar under HT2010 samt VT2011, Sociologiska respektive Psykologiska institutionen, Stockholms Universitet. Material som stödjer/bekräftar återfinns bl.a. i ovan nämnda bok av Passer & Smith.

Senast ändrad:

Med detta lämnar jag diskussionen. Dels för att jag inte är så väldans aktiv. Dels för att denna diskussion egentligen är snäppet OT för trådens ordinarie ämne.

De kan även se genom bilder hur de mådde just då!
de handlar inte om att hon/prataren blev lurad eller försökte lura någon annan.

De kan alltså se tillbaka i tiden 400 år och se hur Streiff mådde... vilken dag då? När han föddes? När han blev inriden? En dag när han bara låg och slappade i hagen?

Yeah, right.

Taglet kom inte från Streiff utan från en annan häst i Livrustkammarens samlingar som dog på 1800-talet. Hästprataren sade att denna häst ansåg sig vara lite stel på morgonen. Helt riktigt, då den är både död och uppstoppad. :D

Gustav II Adolf dog 6 november 1632 och Streiff levde inte så mycket längre än sin husse - han dog redan innan liktåget hade hunnit lämna Tyskland. Han skulle annars ha gått med i liktåget i egenskap av kungens livhäst, med en tomma sadeln på ryggen. Streiff blev ju också skjuten under slaget vid Lützen, i halsen. Så Cilla har ganska rätt om hur länge sedan det var han dog.

/Svea - Streiffs vän.

Det var så det var! Minns bara att det var från livrustkammaren, en uppstoppad häst som var olycklig. Kul att du kan så mycket om honom = )

Jag skrev min masteruppsats om honom (eller rättare sagt hans bett), så jag är lite extra påläst. :)

Jag ska försöka förklara hur det kan fungera så som min vän förklarat som "kan kommunicera med djur på det sättet". Det är egentligen inte djuren som skickar bilderna till människan, det är människan som kan tänka sig in i en situation och sen "gå in" i djurets medvetande och uppleva det som djuret gjort, eller känna tex vart det har ont. Tex kan hon för en sekund gå in i kattens medvetande när den stryker förbi henne när hon äter och därmed förmedlas känslan "jag skulle vilja smaka på en pastabit". Folk spånar in så på att djuret talar med personen, när det inte alls är så.Hon känner det djuret känner, och förklarar det på ett sätt som människans hjärna kan förstå det. Den person jag talar om har skrivit flera böcker om sitt liv och om djuren. Hon har även jobbat med detta (och som homeopat) i Jordanien hos Prinsessans hästar. Det är fantastiskt och oförklarligt på annat sätt än att hon kan få dessa känslor, när man upplever henne med djuren. Det är fantastiskt, och hon hjälper så många. Det tycker jag är beundransvärt, och det räcker för mig. Hon har inte höjt priset någongång på femton år för sina behandlingar, trots att hon är väldigt känd. Hon tar här omkring (jag bor nära) 400 kr för ett besök, som ofta varar över en timme. Det tar den tid det tar.

Alltså, detta handlar om en person som analyserade taglet, en homeopat. Och dessutom kallade sig hästpratare. Det var en bluff och det var MÅÅÅÅNGA år sedan. Visst finns det bluffare, massor av dom.

Jag har provat en hästpratare och hon prickad ein allt på min lilla häst :) så vi ringer alltid henne när vi misstänker att han har ont någonstans och det stämmer jämt det hon säger, det är så häftigt :)

De kan alltså se tillbaka i tiden 400 år och se hur Streiff mådde... vilken dag då? När han föddes? När han blev inriden? En dag när han bara låg och slappade i hagen?

Yeah, right.

Bortsett från frågorna om taglet ger en helhetsbild av hästens liv, eller kanske snarare återspeglar dödstillfället så måste det ju betyda att det är tagelstråna som skapar de där bilderna och sänder dem till hästviskaren. Inte hästens hjärna.

Det är ju otroligt fascinerande! :D

*KL*

Jag tro att det kan finnas de som kan "tala" med djur. Dock tror jag det är en ganska unik gåva och inte lika vanlig som det verkar med tanke på alla "hästpratare" som springer runt.

Jag undrar så varför inte veterinärer, tränare och uppfödare använder sig av dessa hästpratare när det nu enligt många av er är så oerhört exakt, sant och logiskt??!!! Sen undrar jag också varför inga hästpratare befinner sig i några som helst elitsammanhang, varken när det gäller träning, tävling eller avel? De enda sammanhang hästpratarna finns överrepresenterade i är alla de dyra kurser och utbildningar dom erbjuder naiva hästmänniskor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: Äpplet.
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 737
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 883
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka