Araminta

Trådstartare
Vad tycker ni är absolut grundläggande uppförande hos hästar i allmänhet? Alltså inte nödvändigtvis din egen häst utan vad förväntar du dig av tamhästar i allmänhet? Kan ju börja med första punkten så slipper vi dra den sida upp och sida ner:
- Hästen låter bli att döda/skada en när man öppnar boxdörren
Men utöver det?

Tänkte på saken idag när jag plockade högar på ridskolan och en hel del av privathästarna inte lyder/kan backa på röstkommando/lättare tryck mot bogen. Ridskolehästarna gör det överlag prickfritt. För mig är det just en sådan sak som hästar bara ska kunna, oavsett om det är ägaren som ger order eller en ridskoletjej på 11. Lägger jag ribban för högt?

Sv: Hästvett

Hästarna bör ju (med rätt vägvisning) respektera att du vill komma åt där och flytta på sig. Tycker jag iaf.

Sen har jag blivit bortskämd med att killen kan stå med grimskaftet hängandes över ryggen (lös alltså) ute när man spolar benen. Det är sådant man uppskattar ännu mer när man ska ta hand om någon annans häst som flyger i luften när man spolar bakbenen.

Jag tycker att hästar som ska hanteras av andra ska KUNNA hanteras av andra problemfritt av personer som har viss hästvana..

De ska kunna ledas utan att bråka, flytta för tryck, tas på/av täcken, mockas med boxdörren öppen utan att de försöker rymma osv.
Vill även att de ska kunna bindas upp och vara lätta att ta på grimman på.
Inte så trevligt om hästen vänder sig och ställer med rumpan mot en när man kommer med en grimma :crazy:

Ouppfostrade hästar får hästägarna gärna ta hand om själva.

Utöver det ni andra har skrivit så anser jag att en häst aldrig får sparka mot en människa, jag var i ett stall för att en tjej skulle prova några sadlar jag hade till salu.
Ägaren säger inget om att hästen var sparkig av sig och helt plötsligt inser jag att jag undkommit med en hårsmån med livet i behåll.

Hästen stod uppbunden i gången och jag stod vid sidan av hästen och skulle ge ägaren stiglädren, helt plötsligt hoppar hästen till och sparkar bakut flera gånger, hovarna var en hårsmån från mitt huvud, ägarens enda kommentar var, ja hon är ju ett sto:eek:

Helt oacceptabelt i min värd.

Hästarna ska dessutom veta att man respekterar människor, de ska inte trängas när jag kommer med mat ut i hagen utan vänta tills jag är klar och gå fram och äta då. Likadant att de aldrig får stå och trycka på vid grinden vid intag, jag bestämmer vem som går ut och övriga håller sig i bakgrunden.
De ska veta att när jag är i hagen så är det jag som bestämmer, inga sura miner, sparkar eller andra dumheter accepteras när människor är i närheten.

Förutsatt att människan är någorlunda vettig tycker jag att en vuxen häst ska vara snäll att leda med grimma och grimskaft, stå stilla vid uppbindning, låta människan ta överallt och kunna flytta sig åt sidan när man borstar. Den ska gå att lasta utan trubbel och den ska uppföra sig även när mat är inblandat.

Blir knäpp när vuxna hästar trängs, drar och knölar när man leder. Hos oss är fölen snällare att leda än en del av de vuxna hästarna.

Glömde: Den häst som sparkar mot mig får sig en smäll kan jag tala om, det är inte okej öht.

Absolut grundläggande som jag testar först: Att den respekterar mig såpass att den inte går på mig. Helt klart viktigast.

Det mesta är nog redan skrivet men att hästen står stilla när man borstar den, kan ha boxdörren öppen utan att hästen springer ut, kunna lyfta hovarna på hästen(TRO MIG, det är inte alla hästar som kan det!), kunna sätta på och ta av grimman utan problem, leda hästen utan att hästen bråkar osv. :)
Hästar har i allmänhet inte särskilt svårt för att lära sig dom här sakerna och oftast när hästen är problematisk vid dessa tillfällen tror jag bara att det är ägaren som är lite "lat" när det gäller hästens beteénde :angel:

Håller med dig. Det absolut viktigaste tycker jag är att en häst går att leda utan att den springer på, över eller ifrån mig.

DET kunde inte min sommarhäst :angel: han sprang bara på som om han ägde stället tills jag lärde honom lite hyfs! :D

självklart kan och ska man begära att en häst flyttar på sig när man kommer, med detta visar ju också hästen att du är den dominata parten och det är nog inte alla hästar som är beredda att visa dig den respekten i hagen. att ridskole hästarna flyttar sig för dig är ju bra, men långt ifrån alla hästar har den respekten....
har dock en gammal ridskole häst hemma på gården som är mkt mer ouppfostrad än min travare. han springer framför en, stannar inte när man själv stannar etc. tycker detta tyder på att han är lite avtrubbad för mina signaler. min andra pålle fattar dem med än gång.:)

*respektera min plats i hagen osv,
*kunna ledas från a-b utan problem,
*stanna,
*backa,
*stå uppbunden lugnt,
*lyfta hovar.
kan säkert vara något jag glömt nu men dessa tycker jag är viktigt för en häst att kunna när man hanterar den.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat