Hästverksamhet

J

Jojo_92

Kunde inte bestämma mig för om jag skulle lägga den här elr på Ungdom :crazy:

Men iallafall så är det så här att jag är 15 år och vill starta någon form av hästverksamhet.
Jag vet exakt vad det är för verksamhet jag vill ha (Behandling av problem och konvalens hästar/utbildning,beridare) och undrar om jag kan börja i liten skala redan nu som att tex skaffa utbildningar och sådant.
Jag undrar alltså om lite olika utbildningar ni skulle vilja att den personen ni anställde till detta ska ha och om någon har något tips på hur jag kan göra om jag vill börja jobba med detta redan nu?

Jag bara frågar nu och har varit med om tidigare att folk har svarat otrevligt och sånt detta är bara en fråga och jag vill bara ha ett svar :)

Sv: Hästverksamhet

Jag tycker att om detta är vad som intresserar dig så söker du en lämplig utbildning på gymnasieniå och sedan vidareutbildar dig. Då får du en bra grund att stå på samt nöjda framtida kunder. Att börja nu med detta tror jag kan bli svårt. Vet inte hur länge du ridit och övrigt kunnande men oavsett så är det ju begränsat eftersom du är så ung. Samt att du är underårig.

Om jag skulle köpa någon av ovanstående tjänster så vill jag att personen ska ha ett gediget kunnande, lång erfarenhet/utbildning samt vara juridiskt ansvarig för sitt företagande.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Det är klokt tänkt att skaffa dig den utbildning nu som en sån verksamhet kräver. :)
Varva gärna skolutbildning med praktik hos någon som har en verksamhet liknande den du tänker starta och be att få referenser från kunder etc. för att höja chansen att din praktikledare är duktig och seriös.
Glöm inte att du även har nytta av viss ekonomisk utbildning, gå gärna en starta-eget kurs e.dyl. så småningom och lär dig lite om bokföring. Även om arbetet med hästarna är en stor del av verksamheten måste du också kunna sköta om ekonomin i ditt företag!

Jag har ridit i 8år och har stor hästvana :)
Tack för tipset!

Buschiq:Tack :D

Jag jobbar med ungefär det du beskriver och jag fick jobbet för att arbetsgivaren tyker att jag är duktig, vä lämpad för jobbet. Mina meriter (ingen hästutb, men erfarenhet och en del jobb hos bla landslagsryttare) brydde hon sig inte om alls. Har inte sett mina gymnasiebetyg ens.
Nu är jag ju anställd, dvs behöver inte ha något att visa för kunderna, det gör chefen. Jag behöver inte heller göra något inom ekonomibiten.

När jag var i din ålder tyckte jag själv att jag var rätt duktig, fick många förfrågningar om in- och tillridningar. Idag inser jag att det var vansinne, och att ägarna som ville ha min hjälp var betydligt mer okunniga än jag. Skrämmnde att både de och jag hade unghästar... :crazy: Inget ont om dig, men ofta anser man sig duktigare än man faktiskt är.

Jo det är klart men jag har inte tänkt börja med tillridning och sådant än känner mig inte mogen för det :)

Om jag skulle lämna min häst till någon så skulle jag vilja att t ex en som jobbar med konvacenter hade utbildning i stretching/massage samt tömkörning. Jag skulle också föredra att personen ifråga hade jobbat hos någon erkänt duktig inom branchen (då kan du dessutom samarbeta och få kunder det hållet).

Om det gällde in- och tillridning så hade jag absolut velat att personen hade tävlat på hyfsat hög nivå och gärna hade någon utbildning i unghästutbildning samt arbetat hos någon erkänt duktig i branchen (t ex en dressyrryttare så elitnivå).

En hästskötarexamen skulle inte heller skada.

När det handlar om att ta ansvar för någons djur på det där sättet krävs erfarenhet och kunskap. Inte bara kunskap om häst eller hur man rider/tränar dem, utan även lagar och regler, du ska kunna starta företag, veta hur du ska sköta bokföring, skriva avtal med hästägare, vad tar du betalt för, hur mycket och vad kan du garantera hästägaren? Vad händer vid en olycka, om kunden inte är nöjd, vid en rättstvist?

Jag anser att för att veta vad det är man säljer när det kommer till tex tillridning, så är det viktigt att man har en utbildning i ämnet. Inte bara för att verkligen kunna garantera kunden att det blir gjort på rätt sätt (ett resultat kan verka bra men sakna grund vilket visar sig senare) utan också att veta dina egna begränsningar, vad du kan garantera kunden.

Sen som sagt rättsliga kunskaper och hur man bygger upp ett företag. Dessutom ska du ha en anläggning där du hela tiden har en ledig plats till hästen, du ska kunna erhålla kunden en trygghet, vid olycka ska du ha tillgång till transport, bil och körkort. Du ska kunna göra foderstater som är anpassade efter hästen och det arbete du utsätter den för. Etc etc..

Detta handlar inte bara om att kunna rida häst. Det är mycket, mycket bredare än så. Och för din egen skull råder jag dig att utbilda dig eller iaf läsa på, på egen hand, om allt vad detta kan innebära, och ge dig själv meriter. INNAN du ger dig på att försöka göra någonting halvdant. Du lever på ditt rykte, glöm inte det. Och bara att detta känns väldigt ogenomtänkt gör att du kommer att ha problem att få kunder.

Som sagt, inegnting personligt mot dig. Bara en ögonöppnare för att du ska förstå hur stort detta är, och att det är svårt att få en sån här verksamhet att gå runt även med egen anläggning - dvs utan stallhyra, med egen transport etc etc.

*kl*

Om jag skulle bestämma mig för att lämna bort en häst till någon så skulle definitivt ett gott rykte, lång erfarenhet och relevant utbildning hos personen i fråga vara ett måste. T.ex.

:: Konvalecent/Rehabilitering - gärna djursjukvårdsutbildning, definitivt kunskaper om massage/stretching, helst någon form av equiterapeututbildning

:: Inridning - kval. unghästutbildare vid Flyinge, och/eller dokumenterad mångårig erfarenhet av att rida in och utbilda hästar till minst Msv samt goda tvälingsmeriter

:: Tillridning - utbildad beridare och/eller som ovanstående (mångårig erfarenhet och goda meriter)

Övriga + är hästskötarexamen, gärna utbildning inom hovvård, definitivt ska du ha en egen anläggning. Helt enkelt för att kunna erbjuda full service under tiden min häst är där!

Sen för din egen skull ska du läsa på och gå kurser om vad det innebär att starta företag (finns bl.a. via AMS). Läs på Naturbruks- eller ridgymnasium, jobba eller praktisera några år hos någon där du kan få erfarenhet och meriter, läs vidare på Flyinge (el. liknande). Viss juridisk utbildning skadar nog inte heller.. Och lycka till!

Senast ändrad:

se till att gå gymnasiet innan du ens tänker på något annat! du är 15 och har hela livet framför dig! om 3 år när du är klar med skolan kan du gå alla de utbildningar du vill gå innan du startar eget.

Om vi vänder på steken. du har en lovande unghäst skulle du då lämna iväg den på inridning till en 15åring??? det skulle jag ALDRIG göra. Man vänder sig isåfall till en som har en ordnetlig utbildning, ex dom som modett radade upp samt någon med lång erfarenhet. 8 år på ridskola eller vad du nu har kallar jag inte lång erfarenhet. du är ju inte ens myndig så händer det något så lär ju dina föräldrar stå för kalaset!

Tillägger att med vissa gymnasiala utbildningar kan man även välja kurser inom eget företagande vilket jag kan säga är VÄLDIGT bra att gå. Jag själv gick bara en mycket liten a-kurs i ämnet men lärde mig enormt mycket som jag inte visste innan och som man behöver kunna för att ens börja fundera på eget företag. Väldigt roligt också by the way.

Dessutom innehåller gymnasial utbildning andra kurser som är användbara för dig som företagare. Företagsengelska, mer fördjupad engelska, tex. Bara den allmänbildning som gymnasie innebär är ju viktig.

herregud :O jag skulle aldrig vilja rida in en häst nu det var absolut inte så jag menade :)

Eget företag innebär att man har en verksamhet som går med vinst. Detta ska vara registrerat och man måste vara 18 år för att starta ett företag av något slag.

Egen verksamhet är en verksamhet som inte går med vinst. Det kan du starta när du vill, hur du vill, sålänge du följer alla regler.

Den nedre innebär som sagt att du inte får ut ett enda öre från verksamheten. Tar du alltså in hästar gratis, eller mot kostnad av stallhyran etc så att du inte själv får någonting över så är detta helt okej.

Vad är det du tänkt dig?

Det är helt olönsamt att ha någon typ av verksamhet som har med hästar att göra om du inte kan få bidrag från kommunen.

Vill du satsa egna medel är det dömt att försöka ens tycker jag.

Det finns så mycket regler hur du ska hålla hästar, så redan där måste du satsa miljoner, sen måste du ha startkapital, så innan du ens fått in pengar måste du satsa en oehörd massa.

Folk kräver att man har gått en massa utbildningar för att vilja anlita en att ta hand om deras häst.

Annonsering, folk som är missnöjda, folk som inte betalar, hästar som inte blir som man vill, sura grannar.

Kostnader upp över öronen.

Framförallt är det otroligt slitigt att hålla på med hästar.

Jag tror ju att med alla dessa måsten så försvinner självaste glädjen att hålla på, därför så tror jag att kommer se många små företag inom hästbranschen försvinna de närmaste åren.

En liten idé, för att inte helt förstöra drömmen - starta ett företag tillsammans med någon, kanske till och med någon som har all denna utbildning och erfarenhet som du saknar? Då har du hjälp och stöd, och har en "mentor" i verksamheten.

Klart det finns nackdelar med detta, t.ex. ska ju vinsten delas på 2, du måste hitta denna person, och för att starta företag tillsammans måste man nog vara säker på att man arbetar bra ihop och fördelar arbetsbördan jämnt.

Det är helt olönsamt att ha någon typ av verksamhet som har med hästar att göra om du inte kan få bidrag från kommunen.

Rena dumheter.

Jag har aldrig mottagit något bidrag från vare sig kommunen eller staten och har byggt upp en hästverksamhet från scratch tillsammans med min sambo (start 2004).

Nästa år kommer vi att anställa vår första person. Vi har bra lönsamhet och en bra tillväxt. Det innebär inte på något sätt att vi blir rika, men vi får en acceptabel betalning/lön för det arbete vi lägger ner efter att alla kostnader är erlagda.

Med rätt person(er), en bra ide(er), möjlighet att ordna startfinansiering och en kunskap om sin marknad är det inte alls omöjligt.

Om man inte kan driva runt ett företag utan bidrag ska man inte starta ett heller.
Dessutom får man ju bara starta eget bidrag 6 månader(har varit förr iaf om de inte tagit bort det) om ens affärsidé blir godkänd vill säga.
& har man inte haft jobb innan så man har en SGI så hamnar det bidraget på ca 3000 kr så det gäller att ha vinstsyfte i det hela.
det gäller att ha en originell idé för att locka kunder & så ska man satsa på att utbilda sig & uppdatera sig inom de området man vill driva företag i.

Hihi jag är absolut inte intresserad av att simma med hästar;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar