Hästvård - vaccinera, mineraler, hovvård etc

M

majjan

Hej!

Av ren nyfikenhet undrar jag vad NI anser man ska vaccinera sin häst mot?

Vad brukar ni ge för mineraler/annat tillskott? Vid någon spec årstid? Om ni nu ger några?

Hur brukar ni sköta hovarna? (förutom det hovslagaren gör).

Skriv lite om era rutiner ang. hästvården, alltid kul att höra hur andra gör. :)

Sv: Hästvård - vaccinera, mineraler, hovvård etc

Min häst får extra b-vitaminer vid fällning och pälssättning.
Mellan hovslagarbesöken så verkar jag hovarna själv, för att undvika att dom spricker. Min tös är vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism.

Stelkramp, influensan och botulism (om man ger silage)
Jag känner en agronom som räknar ut vad min häst behöver för mineraler till vilken period på året (sommar/vinter) iom bete osv. Sen ger jag alltid B-vit vid pälsfällning.

Det jag brukar göra mellan gångerna hovisen kommer är att klippa bort delar ifrån strålen som liksom "gått upp", så de inte rivs upp mer. Hoppas du förstod... :)

Vaccinerade för hästinfluensa Stelkramp och Botulism.

Ger mineraler och B- vitamin och linfrökaka. Foderstaten räknas ut och grovfodret är analycerat. Har det som grund att ut gå ifrån
.
Putsar kanerna på hovarna på den som är o skodd övrigt sköter hovslagaren resten. Smörjder kronranden var dag med lite matolja för att stimulera hovtillväxten.

Jag vaccinerar mot hästinfl. stelkramp och botulism (vilket jag kanske slutar med nu då jag har övergått till att ge hästen hö)

Tillskott ger jag Selenavite E, en vitaminblandning som innehåller "allt". Har gett det i kanske 1,5-2 år och min häst har bilivt jättefin av det. Fin i hull, päls, bra hovkvalite och så.

Hovarna kratsar jag självklart varje dag. Ser till att småstenar och så inte sitter i broddhållen. Smörjer in när det är tort.

Vaccination: stelkramp, hästinfluensa. Jag planerar även att vacc mot botulism.

Mineraler och tillskott: För det mesta täcker grovfodret makromineralerna. Selen i form av tokosel ger jag en gång i veckan förutom vid bete. Linfröolja/linfrökaka för pälsen när det verkar behövas (pälssättn/fälln). Utöver det ger jag tillskott och kraftfoder vid behov efter foderanalysen.

Hovvård: Hovslagare kommer och skor var 6-8:e vecka. Utöver det försöker jag slå på ev. tappskor samt kratsar och visiterar hovarna varje dag.

Vaccinerar mot hästinfluensa och stelkramp.

Hästen får Krafft Miner Blå året om, en halv dl om dagen (maxad C-ponny) tillsammans med Krafft pellets.

Hovarna kratsar jag varje morgon plus före och efter ridning.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 178
Senast: athena
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar