Men då är ju svaret enkelt för er, betala vad dom kostar men då gnäller ni för det är för dyrt blablaDet kommer vel an på hva du ligger i "hobbyhest" for jeg rir lange turer i ulendt terreng og hopper mer enn bare 60 cm, (og trener dressyr), og jeg vil ikke ha en skadet hest, for den holder ikke til mitt bruk. Det er også en dårlig holdning at hobbyryttere kan ta hester som er skadet fra bruk i sporten, som om vi ikke fortjener å ha en frisk hest uten en masse ekstra utgifter på en skade som noen andre har påført den.
Jag tycker det är jättefint att fd tävlingshästar kan få fylla en funktion som hobbyhästar. Om en häst som har en gammal skada och inte vill eller kan hoppa mer än 130 längre. Ska den då bara kasseras om den fungerar utmärkt att hoppa 1 meter?
För övrigt så är det ytterst få som är helt rena på röntgen. Det är samma gamla diskussion som går runt runt. Hobbyryttare vill inte betala för vad hästarna är värda och vi som är uppfödare är verkligen inte intresserade av att sponsra hobbyryttare. Föd upp själv, utbilda själv så har ni kanske hästen ni strävar efter men mest troligen inte och kan man inte betala marknadspriset så får man helt enkelt göra avkall på saker och köpa en häst med historia som passar ens budget.