Hur fungerar de där ”startpengar” som travare får om de kommer till start och körs med en fast tid, dvs typ beräknad optimal tid, vid kanske två års åldera..? Jag trodde de pengarna täckte första träningstiden? Nu är jag något otydlig för detta är något jag inte har koll på men jag vet att det finns startpengar som täcker viss träning till en första start. Ta betalt för egen arbeta tid är svårt inom häst men nog trodde jag det var något enklare inom travet?Vi föder upp varmblodstravare i mindre skala. Just nu har vi en fölunge och 1 åring. Lite udda stammar men med en mamma som visade kapacitet och inställning ( har för lite pengar på kontot egentligen av olika orsaker ) den första kostade 17 tusen plus moms att tillverka om jag inte minns fel i levande fölavgift, nummer 2 kostade 20 tusen plus moms i levande fölavgift. Sen kostar Mamma mu uppstallning på seminstation, veterinärkostnader, hon ska äta i 11 månader osv. I runda slängar räknar vi med att vi från att det tillverkas tills det fyller 3 år och förhoppningsvis debuterar på en travoval att det kostar oss 250 tusen ungefär om inte mer. Nu tar vi in eget grovfoder tex men det kostar ju det med, kraftfoder, veterinär, försäkring inkörning hos en bra tränare, röntgen som 1 åring osv. Man hoppas ju bara att man antingen säljer dem med en mindre förtjänst och det kommer ut och börjar tjäna pengar ( då måste det stanna inom Sveriges gränser numera, vi får inget för utlandsstarter i Sverige numera man har plockat bort det, vilket irriterar många uppfödare speciellt de mindre om hästarna säljs utomlands ).
Men jag hoppas att det som köpt häst av oss har varit nöjda, vilket jag tror. Vi är inte omöjliga på något sätt men samtidigt kostar det att föda upp den där fölungen tills den kommer ut på banan. Jag vet inte men vi vill inte skänka bort dem heller för det ligger mycket jobb bakom. Samtidigt så ska jag om mina planer går i lås nästa år använda en två- tre gånger så dyr hingst till stoet så vill man ju ha betalt när den dagen kommer för att iaf få tillbaka den levande fölavgiften. Jag har lite svårt för den här diskussionen för jag förstår att uppfödare är trötta på att höra att det i princip ska skänka bort sina uppfödningar. Det diskuteras både högt och lågt inom travet med.
Oavsett om det är en budget hingst som passar stoet som vi använt eller inte så kommer fölungen inte vara billigare att föda upp för det.