hästtandläkare

L

lundborg

hur vet jag om det är en duktig hästtandläkare??

genom en kompis fick vi äntligen ut en hästtandläkare!!
men när han är färdig och har raspat så började jag fundera om han verkligen kan sin sak.

men hur kan man få veta det?

jag har sökt efter honom på internet men inte hittat hans namn någonstans :confused: är vi lurade tro??

jag kände visserligen att hästan hade väldigt vassa kanter innan raspningen, och att han var slätare efteråt, men som sagt... hur vet jag att han är kunnig??

vilka erfarenheter har ni?

Sv: hästtandläkare

Hur många hästtandläkare finns det i Sverige? För något år sedan var det bara en enda som kunde titulera sig hästtandläkare, men det har kanske blivit fler?

Immer

jag är lite "skeptisk" till "hästtandläkare" har hört och sett för mycket konstigheter. åker in med mina hästar till kliniken om det är något "större" som ska fixas, annars tar veterinären det hemma hos oss. det är en hästveterinär som dessutom är hästtandläkare. tycker att det känns tryggast.;)

denna kallade sig för hästtand vårdare fick vi se sedan på hans visitkort.

På en utbildning jag går tog lärarna upp detta problem.
Det finns ingen utbildning till hästtandläkare i Sverige. Och de sa som Immer att det finns bara en som kan titulera sig som auktoriserad hästtandläkare (denne är väl oxå vetrinär?). Men det finns en uppsjö självutnämda hästtandläkare, som behandlar efter eget tycke & ideer.
Sen är väl inte hästtandvård något djupgående ämne för vetrinärena heller. Men man kan ju välja en vetrinär som valt att fördjupa sig på hästtandvård.

ja, jag har ju bara hört talas om en endasom är utbildad, det är väl samma kanske? men Söderköping är ju en bra bit ifrån mej...

men den här som var till mig åker tydligen runt lite överallt. men hur pass kompetent han är, är jag osäker på :crazy:

Det finns tre vad jag vet som får kalla sej hästtandläkare.
Veterinärerna får gå utbildningar men det är få som går klart dem. De som kallar sej hästtanläkare har gått som lärling hos Torbjörn (tror han heter så). Han var den förste erkännda hästtandläkaren.
De som jag vet om finns här i värmland och de är riktigt bra.:bow:

jag ska ringa och fråga vilka som kan, för det blir Liite för långt tror jag att åka dit.

ingen som vet något om någon tandvårdare som kommer från Motala? det var han som va hos oss....

TL är ingen hästtandläkare utan en humantandläkare. Han är ingen veterinär så han får inte sedera. Så TL kan vara hur duktig som helst, det kvalificerar honom inte iallafall då han saknar vet.utb.

o vad gör det??? Han har kunskapen o erfarenheten o det räcker gott för mig.
Istället för ngn kvackare som gått ngn rutten skola i USA :devil:

Bison skrev:
o vad gör det??? Han har kunskapen o erfarenheten o det räcker gott för mig.
Istället för ngn kvackare som gått ngn rutten skola i USA :devil:
TL rockar ju...sen är ju sofia T nere hos honom och hon är vette...dom hjälpte mig massor när min häst slog ut två tänder.

tja, en hästs tänder bör inte raspas alls. Så har du en hästtandläkare som raspar varje gång han är ute bör du nog se dig om efter en annan. Däremot har veterinärer en förmåga att raspa lite hur som helst i munnen på hästen och därav kan raspning behövas första gången tandläkaren kommer ut.

Det är viktigt att du frågar heeela tiden. ;) Fråga varför, var, hur, be honom visa.. Vad säger han om hästens mun? Om han tex säger att det behövs raspas på ena sidan fråga då varför och hur detta påverkar ridningen - han bör ju också kunna säga hur hästen reagerar vid ridning, om hästen hänger i ena tygeln etc. Även om du inte täntk på detta kan du ju ändå ha upplevt att hästen har en sämre sida osv.
Be honom berätta om DIN häst. Observera också om han tex. ber om att få se på ditt träns (bett) och hur det sitter i munnen. Om inte så säg att du vill att han kollar det.

Det är så få människor som vet hur detta med hästar och tänder fungerar. Och det är ju ganska farligt med tanke på hur mycket vi med bett stör deras munnar. För att inte tala om all raspning som veterinärerna fått för sig är så nödvändig.

kenneth skrev:
TL är ingen hästtandläkare utan en humantandläkare. Han är ingen veterinär så han får inte sedera. Så TL kan vara hur duktig som helst, det kvalificerar honom inte iallafall då han saknar vet.utb.
Nu är ju TL erkänt duktig på hästtänder sen många, många år..och samarbetar med veterinär.
Han utbildar dessutom veterinärstudenter, och vidareutbildar veterinärer inom hästtandvård..så nåt kan han nog.;)

Det är inte första gången du kastar skit på denna person så man undrar ju vad du har för problem..:devil: :angel: Tandvärk?

efter att ha läst ditt inlägg så blev jag glad. för min "tandläkare" sa direkt efter att ha känt å pillat i munne på min madame att ja hon sitter fast rejält i vänster varv och vill inte ställa igenom och hon slänger säkert upp huvet när du tar ett ledande och mycket riktigt allt detta stämde. han kollade även på mitt räns och tyckte att jag kanske skulle ha ett kortare bett. så vi provade de men då blev de protest direkt från madame han var i stallet för att rida en av vra hästar. så då bad han mig rida på ett kortare för att få se men de byttes raskt till de som hon gick på.

kenneth skrev:
men han är nog duktig iallafall, för jag har bara hört gott om honom. (har själv aldrig varit där)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: Anders
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 174
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 221
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 133
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?