hästtandläkare

Sv: hästtandläkare

Det du skriver gäller anmälan till ansvarsnämnden men detta är ett brott mot djurskyddslagen vilket innebär att polisen är skyldiga att ta mot en anmälan.
PL

Fördel med en elektrisk slip är att den avverkar på en definierat liten yta altså mer punktuellt ,en rasp avverkar på en större yta.

Så man tar det verktyg som man behöver. Onödigt att skrapa bort frisk emalj.

Jag håller med dig om du talar om en gammaldags ledad rasp men du verkar inte ha ngn bra koll på dagens utbud av karbidraspar för olika ändamål.
PL

Ja om du pratar om en roterande rasp så är det ju en fördel mot slip pga mindre värmeutveckling vid bearbetning. Jag trodde vi pratade vanliga :devil: raspar som jag sett vanliga sk "hästtandläkare" utbildade i USA använda...

TL använder roterande raspar och slip alltefter behov. (Varit där 2 ggr med min häst och tittat) Slip är väl för finputsen efter roterande raspen.

En karbid rasp kan väl kallas hårdmetall rasp av glada Svenssons :idea:

Jag har sett en i USA utbildad i arbete och kan bara tala om att hon var duktig och visste vad hon gjorde! Hon utgick från hästen och hästens anotomi vilket jag kan tycka är bättre än att utgå från humantandvård då tuggmekanismerna skiljer sig markant åt.

Var det F***i? Hade henne ute till min häst för rutin koll, hade alltså inga problem innan, men EFTER kunde jag knappt ha bett i munnen på hästen på ett halvår..................

*KL*
Tar upp denna tråd som uppföljning av tandvården.

Mitt sto är för första ggn riktigt tjock:o nää, men har lite reserv att bygga muskler av. Den har tidigare gått ner i vikt vid intensiv träning.
Å nu kommer musklerna med posten-skitsnygg o starkare än någonsin.

Min andra som är lättfödd o konstant är under bantning är bra att rida nu, mao jag har inte haft ngt bekymmer med hull o heller inte tyckt att den har haft problem med att tugga, trots sina felaktigheter i munnen.

Torbjörn Lundström höll föreläsning på vår skola och jag har även haft praktik på ett ställe dit han kom för att undersöka hästarna. Fick hjälpa till och titta in i munnarna och sådär, det var jätteintressant:)

Nu 4 år senare har jag egen häst och en i stallet tog dit en hästtandläkare till alla hästarna. Hon verkade duktig (gått en sådan där skola i USA) och det verkar inte ha blivit några komplikationer efter behandlingen. Men jag är ändå jätterädd att det kan ha blivit något fel med hästens mun. Torbjörn Lundström säger ju att man ALDRIG skall raspa, och det gjorde ju denna tandläkaren. Inte så mycket i och för sig, men jag blir så orolig. känns ändå tryggare om de är veterinärer eller humantandläkare i grunden. Men alla har så olika åsikter och i den här frågan känner jag mig verkligen vilsen och det känns inte alls bra:(

Varför ska inte din häst sederas??? Jag skulle aldrig utsätta min häst för plågor av den arten när det finns bedövning. Folk som säger annorlunda skulle säkert inte gå till tandläkaren utan att själv ta bedövning.

Beror nog på vad det är för behandling. Har haft tandställning i några år och får aldrig bedövning när jag går till tandläkaren (ungefär en gång i månaden). De gör lite allt möjligt, slipar och skapar och grejar så det blöder etc :crazy: Men det gör inte ont (inte så värst i alla fall...) När tänder skall dras ut och sådana saker är det klart att både människor och hästar behöver bedövning.

Måste nog bara säga att jag har nog inte sett någon använda en munrulle av stål de senaste 10 åren.

Tyvärr finns det de som fortfarande använder dem.
Vi har på skolan nogsamt blivit tillsagda att det är en munstege man ska använda, både för sin egen skull (så man har alla fingrar i behåll) och för hästens då munrullarna i metall tom kan frakturera tänderna..

Då kan ju jag, som bor i södra delarna av Sverige känna mig lugn. Min veterinär är tandläkare i grunden, som utbildat sig till veterinär med tänder som specialitet.

Han är superduktig och noggrann, lyser i munnen och visar och förklarar. Har anpassade verktyg och maskiner och får lov att sedera.

Han rider själv dressyr och föder upp hästar, så jag tackar min lyckliga stjärna att jag hittat denna pärla.

Kazam

Var finns denna pärla??? PMa mig gärna!

TL är ingen hästtandläkare utan en humantandläkare. Han är ingen veterinär så han får inte sedera. Så TL kan vara hur duktig som helst, det kvalificerar honom inte iallafall då han saknar vet.utb.

Jag skulle inte låta en veterinär raspa tänderna på mina hästar!
Många(inte alla) gör fortfarande detta av rutin en gång om året.

Bettslipning är ganska komplicerat- man kan likna det vid att såga av benet på ett bord, det får konsekvenser på flera andra ställen. Likadant med bettet, slipar man på ett ställe kan man orsaka obalans i ett ganska komplext system! Som alltid kan överbehandling skapa värre problem än vad man redan har....

Mkt bättre att anlita en riktig tandläkare utbildad på hästtanvård!!

//Humantandläkaren

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: Anders
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 174
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 221
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 133
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?