hästtandläkare

Sv: hästtandläkare

Jag har då inga bra erfarenheter alls av den sorten... Alla i stallet (stort stall) pratade om "hästtandläkaren" som var såååå duktig o när typ alla skulle ta honom (han kommer hit 2 ggr/år) så tänkte jag att jag tar honom oxå då det började va dax för gamlingen att få tänderna kollade.
Först kollade han i munnen o sa att här var det inga konstigheter, bara lite vassa kanter, o så började han o raspa. Han stod säkert 10-15 min o raspade o raspade o jag började undra lite smått hur lite vassa kanter behövde raspas så länge (har ju varit med förr). Nå, man är ju dum, så jag sa inget desto mer utan betalade snällt 800kr utan att ens få kvitto (han hade nån dålig ursäkt). Jag förstod då att han endast gjorde detta för att tjäna svarta pengar.
Min häst kunde inte tugga maten på flera dagar (vilket han kunde innan besöket) så jag ringde ut en veterinär som konstaterade att hans mun nu var full med sår (kinderna, tungan o tandköttet) o att det var därför han hade "lite" svårt att tugga. Hon tog upp hans namn o skulle anmäla honom (vet ej hur det gick med det) då han uppenbarligen inte visste vad han höll på med.
Min häst var inte den enda som hade tuggproblem efteråt, men trots detta så tas denna människa ut till majoriteten av hästarna i vårat stall och i våran kommun... behöver kanske inte tillägga att jag aldrig mer kommer att använda mig av en sk. hästtandläkare om dom inte kan uppvisa papper på att dom är utbildade (det finns väl bara ett fåtal).

Det där låter som "den gamla hederliga metoden" då hovslagaren tog både hovar o tänder.

axel skrev:
Tack för att du svarade:)

Ja jag var till en annan som inte bara fixade till de främsta tänderna i underkäken, utan hela bettet- ingen rasp.

de 1;a tänderna i överkäken var oxå så nedslitna att gombitningen kommer att ske hela tiden.
Man har nu slipat ner motsvarande tänder i underkäken för att avlasta tänderna upptill, så att de har en chans att växa ut.

Har ej ridit ännu- tvättar o målar stallet.

Om din häst haft de problemen borde ju kliniken fixat det? Och jag förstår inte varför du betalade dubbelt mot mig för samma behandling?? Är du ärlig här när du berättar?

Min valack har låg gom och gombitning pga underbett, de slipar hakarna bak och hästen är ridbar igen med en gång. Åker tillbaka en gång om året för det, ju äldre hästen blir desto mer sällan behöver hästen behandlas.

QUOTE]Balderum Norr]Om din häst haft de problemen borde ju kliniken fixat det? Och jag förstår inte varför du betalade dubbelt mot mig för samma behandling?? Är du ärlig här när du berättar?[/QUOTE]

För att vara exakt 3425 SKR. Men min hade foderinpackningar oxå i ena underkäken.
De fixade till gombitningen -kortsiktigt.

Skulle på återbesök om 3 mån. Frågan är om det hade klarat sig så pass länge.

Senast ändrad:

Att fixa gombitnig långsiktigt på en behandling är knappast eftersträvansvärt.
Det måste få ta tid o kosta i form av ett antal täta behandlingar.
PL

Jag tror du missuppfattat ett och annat,att de "bara" slipar lite och ofta är inte för att behandla ngt "kortsiktigt"..utan för att inte ta för mycket på en gång så att hästen riskerar få onödigt ont.:crazy:

Jämför med att korrigera hovar;) tas det för mkt så är risken stor att den blir öm..istället verka lite och ofta.
Fast jag är säker på att tänderna är känsligare än hovar!

Om du blev rek återbesök om tre månader då hade din pålle rätt stora problem,foderinpackningar är inget att leka med heller.
Det är nåt som många andra gärna missar..

Jag åker ingen annanstans än till Djurtandvårdskliniken,trots att jag har över tjugo mil enkel resa.
Har även många kunder som jag rek att åka dit,ingen missnöjd efter vad jag har hört.Tvärtom.

Har flera fall där den kliniken bokstavligt talat räddat livet på olika hästar med stora problem.:bow:

Jag åkte ju dit för att han var bäst.

Men fick ingen profylax för att ordna så att inte foderinpackningarna skulle upphöra heller inte frakturerna.

Har tittat i en del hästars munnar, men har aldrig sett ngt dylikt.
Iom att den första tänderna i överkäken var nere i tandköttet/slitna så har de ingen chans att få växa ut.

Jag ser oxå stoor skillnad på hur hästen tuggar- är numera glupsk.
Det gjorde hon inte innan tandis nr. 2, fastän gommen hade läkt.

Senast ändrad:

maisan skrev:
Jag har då inga bra erfarenheter alls av den sorten... Alla i stallet (stort stall) pratade om "hästtandläkaren" som var såååå duktig o när typ alla skulle ta honom (han kommer hit 2 ggr/år) så tänkte jag att jag tar honom oxå då det började va dax för gamlingen att få tänderna kollade.
Först kollade han i munnen o sa att här var det inga konstigheter, bara lite vassa kanter, o så började han o raspa. Han stod säkert 10-15 min o raspade o raspade o jag började undra lite smått hur lite vassa kanter behövde raspas så länge (har ju varit med förr). Nå, man är ju dum, så jag sa inget desto mer utan betalade snällt 800kr utan att ens få kvitto (han hade nån dålig ursäkt). Jag förstod då att han endast gjorde detta för att tjäna svarta pengar.
Min häst kunde inte tugga maten på flera dagar (vilket han kunde innan besöket) så jag ringde ut en veterinär som konstaterade att hans mun nu var full med sår (kinderna, tungan o tandköttet) o att det var därför han hade "lite" svårt att tugga. Hon tog upp hans namn o skulle anmäla honom (vet ej hur det gick med det) då han uppenbarligen inte visste vad han höll på med.
Min häst var inte den enda som hade tuggproblem efteråt, men trots detta så tas denna människa ut till majoriteten av hästarna i vårat stall och i våran kommun... behöver kanske inte tillägga att jag aldrig mer kommer att använda mig av en sk. hästtandläkare om dom inte kan uppvisa papper på att dom är utbildade (det finns väl bara ett fåtal).
hmm, kan du pm.a mig om vem du hade ute?
mvh lundborg

Bison skrev:
det finns två därifrån, en som verkar ok o en som är rent ut sagt skit!
oj då :crazy: undrar vilken av dom som kom till oss?? den här snackade mest om hur duktig han själv var, och nedvärderade andra :(

Attans. Man ska inte RASPA hästtänder. Synd att den gamla dåliga traditionen lever vidare även bland de som kallar sig kunniga.

Genom att raspa riskerar man strukturella skador på tänderna som ger många hästar för kort livstid.

Mitrolle skrev:
Vad styrker du ditt påstående att hästens tänder inte bör raspas alls med?

En hästs tänder slits ju när de tuggar, och många hästar tuggar åt samma håll hela tiden, dvs. blir skarpa på ena eller andra sidan i munnen. Dessa skarpheter MÅSTE raspas ner så hästen inte får problem. Många hästar går med sår i kinderna efter sina vassa kanter, och får problem med bett.

Min unghästs tänder står lite snett i förhållande till varandra så de slits också snett, där måste man med raspa för att jämna ut det.

Man ska dock inte raspa i onödan och inte mer än det behövs. Äldre hästar ska man bara ta det värsta på då deras tänder inte växer längre.

Dumheter. En rasp är ett alldeles för trubbigt verktyg. Den kan skapa strukturella skador. Eventuella betselöverslitningar skall slipas ner varsamt, med samma typ av verktyg som används för behandling av människor.

Släng rasparna nu!

lundborg skrev:
jag ska ringa och fråga vilka som kan, för det blir Liite för långt tror jag att åka dit.

ingen som vet något om någon tandvårdare som kommer från Motala? det var han som va hos oss....

Jag bor i motala och vet vem du menar. Har för mig att han heter Göran. Vad jag vet har han jobbat som hästtandläkare i måånga år. Det står tom hästtandläkare på en skylt in till honom.
Han har varit ute o raspat en häst som jag hade för säkert 8 år sen nu, tyvärr var jag inte med då utan min pappa var där.

Det finns en annan oxå som raspar tänderna här omkring motala. Kommer inte ihåg vad han heter, men han raspade tänderna på min häst i sommras o efter det har min häst blivit jättekonstig i munnen:/

Nästa gång blir det en veterinär eller utbildad tandläkare som får göra det på honom...

Det verkar vara ganska jämnt bland de som håller på med hästtänder om man ska raspa eller inte.

Den som kollade mitt blivande sto raspar. Men hon var väldigt öppen att diskutera med och följde forskningen med intresse. Mitt blivande sto hade dock inte visat några tandproblem men ville ha henne kollad innan hon sätts igång i vinter.

"kl"
Har haft en som har initialerna CK från Västra Frölunda. Han åker över hela södra o mellan Sverige. Verkar vara mycket seriös ock kompitent.

TL är ingen hästtandläkare utan en humantandläkare. Han är ingen veterinär så han får inte sedera. Så TL kan vara hur duktig som helst, det kvalificerar honom inte iallafall då han saknar vet.utb.

Apropå detta med sedera. Jag skulle just skriva en tråd om detta. För visst är det väl så att en sk "hästtandläkare" inte får ge sprutor?

Jag var idag hos en kompis i hennes inackorderingsstall och där var en sån hästtandläkare där med utbildning i USA. Så jag började genast undra då han gav hästar domesedan med spruta. För jag hade ju för mig att han inte fick det.

Men samtidigt undrar man ju hur han får tag i domesedan? Och hur det kommer sig att han har föreläst på olika seminarier om hans utbildning nu inte är så att säga "laglig"?

Har du ngn aning om skillnaden i uppbyggnad av en människotand o en hästtand.
Det finns raspar av olika typer för olika ändamål som fungerar alldeles utmärkt, visa mig gärna en bild på ett lämpligt människoverktyg som passar bra på en häst!
PL

Föreläsa får vem som helst göra. Men visst här har vi två lagbrott dels vet som skriver ut domosedan dels "tandläkar"-klanten som använder det.
PL

Har du ngn aning om skillnaden i uppbyggnad av en människotand o en hästtand.
Det finns raspar av olika typer för olika ändamål som fungerar alldeles utmärkt, visa mig gärna en bild på ett lämpligt människoverktyg som passar bra på en häst!
PL

Ja uppbyggnaden och funktionen är ganska olika. Vilket egentligen gör hästens tänder ännu mer olämplig för rasp än människans!

Det man bör använda är en höghastighetsslip (alltså typ humantandläkarborr) med lämpliga tillsatser, slipskivor. Då kan man göra fina justeringar, avlastningar, utan att skapa strukturella skador på hästens tänder.

Sprickbildningar pga raspning är tyvärr alltför vanligt på våra hästar.

Svara gärna på frågan om vilka verktyg manskall använda, för nog måste du väl inse att hästars tänder måste justeras.
Människoverktyg är ganska löjligt o inget TL kom med när han medverkade på en kurs jag gick.
Kan du visa på ngn fakta som visar på att en elektrisk slip är skonsammare än en lämplig rasp.
PL

Senast ändrad:

Föreläsa får vem som helst göra. Men visst här har vi två lagbrott dels vet som skriver ut domosedan dels "tandläkar"-klanten som använder det.
PL

Tack!! Då hade jag rätt.

Dock tittade folket på mig som jag var konstig för jag ansåg inte att min häst skulle sederas.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 379
Senast: Anders
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 174
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 221
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 133
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2