Hästsläp för självlastning sökes

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Carlsberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 071
C

Carlsberg

Jag är på "jakt" efter ett "vanligt" hästsläp (alltså ett släp med inlastning baktill). Det ska vara ett släp där man lätt kan stänga bomen bakom hästen, det vill säga inte den vanliga lösningen med bomen utan en som man kan stänga direkt när man lastat och står i fronten. Finns det någon bra anordning för detta och var hittar man i så fall detta? Tacksam för svar. :confused: ;)

Sv: Hästsläp för självlastning sökes

Har aldrig hört talas om något sådant... :confused:

Är det inte enklare att lära hästen att gå in själv, alt vänta medan du går bak och stänger??

Lavircona02 skrev:
Är det inte enklare att lära hästen att gå in själv, alt vänta medan du går bak och stänger??

Ja, varför inte! :D

Jo det hade ju varit det enklaste såklart ;) tyvärr är inte hästen så pass dresserad...

Varför inte lösa problemet och uppfosra hästen att gå upp själv (oftast gjort på mindre än 10 minuter), hellre än att döva symptomen? Att få tag på ett släp som du nämner tror jag blir svårt - omöjligt.

Står den kvar om du går ut? I så fall är ju en idé att "gå runt" med longerlina.
För några sånna släp har jag aldrig hört talas om. :D

Berätta tar ett tag, jag ska ju ändå ut och kolla nyinköpet... Säg till när där är "tokfritt" ;)

Lovisaleonora_ skrev:
Varför inte lösa problemet och uppfosra hästen att gå upp själv (oftast gjort på mindre än 10 minuter)

10 minuter?
Tjosan.

Två tänkbara lösningar på vägen mot självlastande HÄST :devil:

1. Gå in med hästen. Slå grimskaftet ett varv runt bommen. Kryp under bommen. Koppla i en lång lina som du har där framme i grimman, ta linan i ena handen och gå ut genom skötardörren. Då kan du hålla emot lite om hästen vill backa (eller för dend elen blåhålla den om den tänker kasta sig - om man vill det). Gå ut, lägg på bommen, släpp på linan och stäng luckan.

2. Samma låånga lina. Haken i hästens grimma, in i transporten, över bommen (gärna genom ring i främre väggen om sådan finns), ut genom skötardörren och till din hand. Uppmuntra hästen att gå på, med hjälp av att ta lite i linan (man kan blådra in dem här med om man tycker det är en lösning) och så när hästen gått in stäng bommen, släpp linan, stäng luckan.

Jag anv metod 1 till valacken som (numera, förr var han i princip omöjlig att lasta) gärna går in om JAG är med, men helst inte utan mig. Kan bli osäker när jag går ut dock (även om det blir bättre för var gång). Och metod 2 till unghästen som gärna lallar in utan mig, och står där, men som jag vill vara säker på att inte tappa vdid urlastning etc OM hon skulle få något muppryck för sig och inte vara städad och lugn som vanligt.

Nu halkar vi över på hästhantering (ursäkta moderator), men en annan variant är att lära hästen att bli skickad d v s att man har ett långt grimskaft, står vid sidan av rampen, ber hästen gå in, sätter för bommen, hivar in grimskaftet, upp med rampen och runt och sätt fast hästen. Omvänd ordning vid urlastning. Många NH-tränare lär ut övningar som om man får kläm på dem kan användas vid t ex lastning oavsett om man gillar NH som koncept eller ej.

Farouk skrev:
10 minuter?
Tjosan.

Tja, övervägande majoriteten av de hästar jag har lasttränat genom att sända in dem har klarat det på 10 minuter, förutsatt att det inte är en holkhysteriker och då är problemet inte självlastningen utan betydligt mer tidskrävande.

Har hästen inga problem att bli lastad är självlastningen (inlärningen alltså) avklarad på 10 minuter.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 273
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31