Sv: Hästsläp för självlastning sökes
Två tänkbara lösningar på vägen mot självlastande HÄST
1. Gå in med hästen. Slå grimskaftet ett varv runt bommen. Kryp under bommen. Koppla i en lång lina som du har där framme i grimman, ta linan i ena handen och gå ut genom skötardörren. Då kan du hålla emot lite om hästen vill backa (eller för dend elen blåhålla den om den tänker kasta sig - om man vill det). Gå ut, lägg på bommen, släpp på linan och stäng luckan.
2. Samma låånga lina. Haken i hästens grimma, in i transporten, över bommen (gärna genom ring i främre väggen om sådan finns), ut genom skötardörren och till din hand. Uppmuntra hästen att gå på, med hjälp av att ta lite i linan (man kan blådra in dem här med om man tycker det är en lösning) och så när hästen gått in stäng bommen, släpp linan, stäng luckan.
Jag anv metod 1 till valacken som (numera, förr var han i princip omöjlig att lasta) gärna går in om JAG är med, men helst inte utan mig. Kan bli osäker när jag går ut dock (även om det blir bättre för var gång). Och metod 2 till unghästen som gärna lallar in utan mig, och står där, men som jag vill vara säker på att inte tappa vdid urlastning etc OM hon skulle få något muppryck för sig och inte vara städad och lugn som vanligt.