Hästslagsmål!

Sv: Hästslagsmål!

Jag hade dränkt ett flugtäcke i lagom utspädd jodopax och låtit honom gå ute. Tvätta täcket ofta och dränk in på nytt och låt torka innan du lägger på det. Såren får du ju sköta ändå men då får han iallafall röra på sig vilket jag tror är bättre än att stå inne och riskera att stelna till. Jodopaxen hindrar att det blir äckligt i såren under täcket. Jag har märkt att hästarna oftast är kallare under ett flugtäcke än utan så det behöver du inte oroa dig för att han blir varmare än utan.

Han kanske också skulle protestera om du körde klippmaskinen över hans ömma kropp?

Ett sätt är ju att du använder t ex zinkpasta (eller vilken du nu väljer) under den "akuta" fasen, eller på de "värsta" såren och någon annan salva på de ytligare såren. När såren har börjat läka kan du ju byta salva. Det viktigaste, tycker jag, är att såren hålls så rena som möjligt och det kan ju vara svårt... Hästar kan ju rulla sig i lera (populärt!) eller klia sig mot något (också populärt!) och få in en massa skit i såren, om de inte är täckta av något.

Såren behöver antagligen luftas för att läka, så att täppa igen med salva låter inte helt bra.
Jag sätter hellre mina fem ören på ett flugtäcke. (UTAN jodopax!)

Så länge såren håller sig fina behöver du inte pilla i dem. (Jag tolkar din text som att det mest är som rispor och sår som inte är djupa)

Förresten:
Beroende på period så kan flugorna vara riktigt gynnsamma, eftersom de dammsuger såren på skit och bakterier - då läker det fortare och bättre. Dessvärre tror jag att det är äggläggningssäsong nu (kan dock ha helt fel).

Ja, jag kan hålla med dig. Tvättning med NaCl eller tvål och vatten, de första dagarna för att se vart det "tar vägen". Sen desinficerande medel, om det behövs. Sårplast, åtminstone den jag har, släppper igenom luft, men stoppar mekaniska angrepp av insekter (vilket jag är ute efter i nuläget), men för TS var sårplast inget alternativ i nuläget och flugtäcke har TS inte nämnt (tror jag).

Just nu är det ju rötmånad och då brukar sår ha en tendens till att bli infekterade, har jag märkt. Därför kan det vara lämpligt att skydda såren på något sätt.

Jag är normalt en stor förespråkare för luft vad gäller sår, men just zinkpasta tycker jag torkar ur såren rätt bra. ...o pga flugproblemet så hade jag hellre valt att riskera att det blir lite tätare än att flugäcklena ska få använda såren som buffé :)

*hugger sista knappen*

Insektstäcke har jag inget o tänker inte köpa nått heller för dessa ytliga såren, fins inga djupa sår som kommer ta tid att läka. Såren han har kommer att ha fina skorpor om nån dag om flugorna bara ger 17 i dom, ännu har de ingen festmåltid där idag då det blåser rätt bra. Stallägaren har lovat ta in honom om flugorna blir för på. Visst kan jag sätta på lite salva under dagtid o låta honom lufta under natten. Såren rengörs morgon o kväll, vill inte få infektion i dom nu när det är rötmånad o allt.
Hästen älskar att bli spolad med slang vilket underlättar för svullnaderna oxå.

Jag skulle använda tjärsalva, minns inte fabrikatet nu men det är en svart bruk med vitt lock som säljs nästan överallt.
Såren läker supersnabbt och tjäran håller flugorna borta. (dessutom luktar den ju fantastiskt! :love:)

Då hade jag inte gjort någonting utöver det du redan gör.
Kanske låtit hästen vara inne när det är som värst på dagen.

Snögg fastnar utan att man behöver raka, vet jag av egen erfarenhet :p

Det är helt olika från häst till häst har jag märkt, måste bero på att de trots allt har lite olika hårstrån. Har ett par hästar som snögg fäster så in i helsike på så att de har rester kvar långt efter för att det vägrar lossna, har dock en annan häst som det icke fäster på alls, kommer från samma rulle, tittar man på hästarna så ser de ut att ha ungefär samma päls, men icke att snögg fäster på den ena hästens päls ramlar av efter någon timme utan att någon ens har rört det och hästen promenerat runt helt lugnt. Har provat flera gånger på den hästen med samma resultat, det går inte att få det att sitta kvar på hans päls.
Lite lustigt är att just den hästen har hårstrån som sätter sig fast i allting och är riktigt svåra att få bort från shabrak och täcke o dyl brukar skoja om att han har hullingar på håren men snögg fäster alltså inte på den pälsen.

Jag skulle använda tjärsalva, minns inte fabrikatet nu men det är en svart bruk med vitt lock som säljs nästan överallt.
Såren läker supersnabbt och tjäran håller flugorna borta. (dessutom luktar den ju fantastiskt! :love:)

Vet vilken du menar, och använder den flitigt själv.
Schillingaryd salva(stavning???) tror jag den heter. Fungerar utmärkt till torra trampdynor på hundar med.
Dock luktar den väldigt mycket tjära, och är fet och svår att tvätta bort från händerna när man smörjt hästen.

Min häst fick blisterskador av den salvan, när han gick ute i solen med den...

Konstigt..
Min häst har varit insmord med den salvan över halva ovansidan på rumpan i tre veckor förra sommaren utan att det hände något.
Kanske är olika från häst till häst hur känsliga de är.

Precis, jag har använt det i åratal på min eksemhäst högt och lågt och under och nu igår på ett balltrampsår. Jag hittade knappt såret idag så bra hade det läkt.

Japp Skillingarydssalva stämmer bra.
La det på insidan av låren på min hingst/valack när han kastrerades i somras och även över massa blinningbett på samma häst.
Men som du säger, det luktar blä, men det tycker flugorna med;)

Vet vilken du menar, och använder den flitigt själv.
Schillingaryd salva(stavning???) tror jag den heter. Fungerar utmärkt till torra trampdynor på hundar med.
Dock luktar den väldigt mycket tjära, och är fet och svår att tvätta bort från händerna när man smörjt hästen.

KL

Zinkpasta! Oslagbart mot flugor och sitter kvar -dessutom bra på såret då det torkas ut.

då köper jag med mig ett par tuber zinkpasta imorron när jag åker ut till stallet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka