Hästskötarexamen

L

lacessere

Hej kära hästvänner! :)

Till hösten ska jag och min häst flytta för att jag ska praktisera hos min tränare. Så småningom ska jag ta hästskötarexamen, och vill redan nu börja förbereda mig. Dock har jag lite problem med att finna vilken litteratur jag ska använda mig av, eftersom författarnamn, utgivningsår, förlag o.s.v. inte finns med där jag hittat något..

"Hästhållning i praktiken", "Hästens biologi" och "Håll hästen frisk" är den litteratur jag hittat än så länge.
Vilka är författarna till dessa böcker?

Övriga tips är varmt välkomna!

Mvh Lina

Sv: Hästskötarexamen

Jag fick veta att det skulle räcka med att kunna hästhållning i praktiken utantill - det är Mats Mellberg som skrivit den.

Ja, hästhållning i praktiken har jag hört att man ska kunna utantill.

Sen är det väl även praktiska prov i ridning, longering, knoppning, lindning av ben osv?

Givetvis! Och det kommer jag ju att träna på under praktiken.
Vill bara kunna beställa hem litteratur i tid, så jag är väl förberedd (och har något att göra i sommar när jag inte jobbar). :)

Det är Hästhållning i Praktiken du ska ha :)
Skriven av Mats Mellberg utgiven av Natur och Kultur utgiven år 1998.

Jag har själv boken och den är jättebra man lär sig mycket genom att läsa den!

Man kan köpa den via Cavallus tex...

när jag pluggade till hästskötare var det hästhållning i praktiken och ridlära av bo tibblin som gällde på skolan. annat vi fick där var kraffts foderlära. testet var 100 frågor och du måste ha alla rätt. eller 99 eller va de nu va. du ska även knoppa och göra 4 PERFEKTA lindningar. ska vara exakt med vikningar/avstånd varje varv, och kardborrebandet/slutet på utsidan benet. dessa 2 saker ska ta 20 min. knopparna ska göras på ett särskilt sätt oxå, det duger inte med vad som helst. sedan ska du kunna ställa upp en häst och visa den för hand. kul, men svåårt allt det här! speciellt tiden att linda o knoppa. synd att de kostar oxå.. men men öva o öva så du slipper göra om någon del :)

Ja, jag är väl medveten om det. Har åtta månader på mig med det praktiska. Är van att plugga, och är perfektionist, så ska nog gå bra. :) Vad menar du kostar? Tack för tipset!

Hon menar nog de 1300,- provet kostar.

Någon som vet om det finns några bra kurser man kan gå på i förberedande syften, som hålls av distriktet, hästgymnasium (där kurserna är öppna för alla) eller liknande? Har sett nån förberedande kurs nånstans nångång...
Nu är det alltså det praktiska jag pratar om att lära sig, det man inte riktigt kan läsa sig till =)

Det räcker inte att bara läsa Hästhållning i praktiken.
Gå djupare in på foder och hästvård!
Jag pluggade på Hästhållning i praktiken och tyckte att jag kunde bra, men det räckte inte.
Foderprovet var svårt och många av frågorna kunde man inte hitta svar på i Hästhållning!
Så sug in så mycket kunskap som möjligt, inte bara från Mats Mellbergs bok!

Lycka till!

Jag har för mig att ridsportförbundet har någon sån kurs... vet inte vart jag såg det dock.
Hör av dig till dem. LYCKA TILL!!

Det räcker inte att bara läsa Hästhållning i praktiken.
Gå djupare in på foder och hästvård!
Jag pluggade på Hästhållning i praktiken och tyckte att jag kunde bra, men det räckte inte.
Foderprovet var svårt och många av frågorna kunde man inte hitta svar på i Hästhållning!
Så sug in så mycket kunskap som möjligt, inte bara från Mats Mellbergs bok!

Lycka till!

Använde du några andra böcker? I så fall, vilka?

Hon menar nog de 1300,- provet kostar.

ja det gör jag :) jag har även för mig att om man misslyckades med en del men fick godkänt på den andra (praktisk o teoretisk) så behöver man bara göra om ena, men ändå betala hela summan igen! sjukt lätt att misslyckas med något moment o då kommer det ju att kosta en del. men jag kan minnas fel.. kanske var en mindre summa..

Ja jag läste även Hästens Biologi, bla. Det gäller att vara "hästsmart" och att tänka logiskt.

Mitt tips är nog att läsa tex Ridsport och andra tidningar, Foderartiklar osv.. Försök att hålla dig uppdaterad och sug information från olika källor!

Det kostar 1300:- det är 2 teoriprov, 1 foder och 1 hästvård. 2 muntliga prov, 1 foder och 1 hästvård, samt ridning, häst vid hand, longering, och "iordning görande av häst"( när man ryktar,knoppar osv)
Man får betyg på alla delar, har man helt misslyckat i något men har blivit godkänd i all annat får man restprov. Det kostar 500kr tror jag.
Har man lite minus där och lite minus där kan de slå ihop dom och man får rest på 1 sak eller såblir man helt körd..

Det är viktigt att du förstår vad du kan eller vad man ska säga.. På mitt prov frågade de på muntliga delen vad jag menat på vissa svar den skriftliga provet. Jag skulle förklara mig och utveckla vissa svar(som kankse var rätt eller fel- jag vet inte)

Gå in på Ridsportförbundets hemsida och läs om kompetens beskrivningen för Hästskötare..

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92312

Jag känner 1 tjej som glömde ta av chapsen när hon visade häst vid hand. Hon fick rest på det!

Ja jag läste även Hästens Biologi, bla. Det gäller att vara "hästsmart" och att tänka logiskt.

Mitt tips är nog att läsa tex Ridsport och andra tidningar, Foderartiklar osv.. Försök att hålla dig uppdaterad och sug information från olika källor!

Det kostar 1300:- det är 2 teoriprov, 1 foder och 1 hästvård. 2 muntliga prov, 1 foder och 1 hästvård, samt ridning, häst vid hand, longering, och "iordning görande av häst"( när man ryktar,knoppar osv)
Man får betyg på alla delar, har man helt misslyckat i något men har blivit godkänd i all annat får man restprov. Det kostar 500kr tror jag.
Har man lite minus där och lite minus där kan de slå ihop dom och man får rest på 1 sak eller såblir man helt körd..

Det är viktigt att du förstår vad du kan eller vad man ska säga.. På mitt prov frågade de på muntliga delen vad jag menat på vissa svar den skriftliga provet. Jag skulle förklara mig och utveckla vissa svar(som kankse var rätt eller fel- jag vet inte)

Gå in på Ridsportförbundets hemsida och läs om kompetens beskrivningen för Hästskötare..

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92312

Jag känner 1 tjej som glömde ta av chapsen när hon visade häst vid hand. Hon fick rest på det!

Tack så mycket för tipsen!
Vem är författaren till "Hästens Biologi"?

Länkar,

http://www.bokus.com/b/9789127352056.html

Man måste även kunna olika karenstider för olika preparat samt dopingregler... Det är mycket plugg, så börja i god tid!
Jag hade superpanik dagarna innan för att jag tyckte att jag inte hade läst ordentligt...
Och det är skönt om man vet att man är påläst på teorin- man har ju tillräckligt att oroa sig för med longering och ridning osv.

Länkar,

http://www.bokus.com/b/9789127352056.html

Man måste även kunna olika karenstider för olika preparat samt dopingregler... Det är mycket plugg, så börja i god tid!
Jag hade superpanik dagarna innan för att jag tyckte att jag inte hade läst ordentligt...
Och det är skönt om man vet att man är påläst på teorin- man har ju tillräckligt att oroa sig för med longering och ridning osv.

Haha värst vad alla påpekar detta med att plugga ordentligt!
Är det något jag kan så är det att plugga. Gick natur-natur, och det gör man ju inte för inte så att säga.
Har sökt böckerna på den sidan bl.a., men vill vara säker på vilka det är jag behöver innan jag köper några.

Haha värst vad alla påpekar detta med att plugga ordentligt!
Är det något jag kan så är det att plugga. Gick natur-natur, och det gör man ju inte för inte så att säga.
Har sökt böckerna på den sidan bl.a., men vill vara säker på vilka det är jag behöver innan jag köper några.

Jag tyckte inte det var galet mycket att plugga, och jag gick estet ;)
Mycket handlar om vanligt hästvett och sunt förnuft.
Se till att hänga med i utvecklingen (t.ex. diskussioner om foder), läsa Tidningen Ridsport, foderbladet (heter det så?) och kolla runt på buke.

"Hästhållning i praktiken" är det som gäller. Djupare in än så ska du inte behöva kunna. Så det är brett men basic!

"Hästens näringsbehov och utfodring" just för foderbiten. Kvoterna, fodersmältningen från munhåla till träck m.m.

Tror det var de enda böckerna jag använde.

Ang. hysterin med knoppar och tidsbrist osv. så är det olika från ställe/gång/vem som bedömer. Vi hade gott om tid på oss, och enda kravet på knopparna var att de skulle vara lika varandra, sen kunde de se ut hur som helst.

I ridningen vill de se en mjuk och balanserad ridning. Man tjänar på att vara för passiv, jämfört med för aktiv. Man ska kunna motionera en tävlingshäst, inte jobba den/utbilda den.

Lista på karenstider/dopingregler finns hos STC. Man behöver inte kunna varenda en utantill, utan använd sunt förnuft även här (att man kan berätta vart man hittar info om man blir minsta osäker).

Senast ändrad av en moderator:

Haha ja det har låtit så väldigt uppsjåsat här måste jag säga!
Och det intrycket har jag inte fått av det här med hästskötarexamen tidigare. Sunt förnuft är nog a och o!

Förutom de tips som du redan fått kan du tänka på följande:

Säkerhet i hanteringen, speciellt vid longeringen och visning vid hand. Du måste känna dig bekväm med longerlinan, hålla den i runda fina varv samt säkerhetskoppla när du ska byta varv. Som vår lärare sa: det får inte vara någon risk att Cardento sliter sig på OS!

Vid visning vid hand är de petiga med hur man stääler upp hästen och att man ställer om och "öppnar" när domarna byter sida och tittar från andra hållet.

Vad jag vet finns det inga kurser i det här förutom en omfattande distanskurs på Strömsholm. Du kan alltid ringa runt till naturbruksgymnasier och fråga.

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 518
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hallå alla hästvänner! Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 148
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar