Sv: Hästskötare lön
Just nu jobbar jag svart, inte så bra kanske men jag trivs jättebra och det vart så just nu, tanken är väll att vi ska komma fram till en annan lösning senare. Har mest varit och provjobbat ett par veckor. Jag får 8000 kr/mån och meningen är att jag ska jobba i snitt ungefär 40 tim/vecka. Jag har hästen med mig som har gratis boxplats och superfina hagar att gå i, men jag får betala vad hon kostar i foder och strökostnader vilket dras av från min lön just nu. Sedan får jag lite förmåner också, rabatt i gårdens ridsportbutik och sedan bor jag gratis också t.ex. Jag jobbar på en seminstation just nu.
En månad var jag i väg och provjobbade ca 5 mil från huvudstaden, då bodde jag tillsammans med fyra andra i en lägenhet/våning där vi hade gemensamt dusch, kök osv. men egna rum såklart. Anläggningen var jättefin men hästarna fick inte vara ute så mycket och hagarna var under all kritik så min häst stod bara där i två veckor. Jag jobbade hos en yngre dressyrryttare men som rider och tävlar på landslagsnivå. Jätteduktig och ambitiös ryttare men man fick jobba en massa övertid och lönen var orimlig. Det var inte ens en handfull gånger vi jobbade 8-9 timmar, utan vanligast var 11-12 timmar, någon dag jobbade jag mer en så. Hade en fast månadslön med 6500 kr/mån Före skatt. Sedan drigs det av 1000 kr för hästen också (hon fick boxplats, strö, foder och jag fick nyttja ridhus m.m. fritt ) Jag fick inte vara sjuk, när jag skulle sjukanmäla mig för att jag hade feber en dag så skulle jag vara tvungen att jobba ändå och då valde jag att säga upp mig med omedelbar verkan, för jag ansåg inte att man skulle behöva behandlad hur som helst.
Nya stället är alla jättetrevliga på, både jag och hästen trivs väldigt bra och det är fullt överkomliga arbetstider och jag tycker ändå jag får ok betalt i dagsläget.