Hästskötare lön

C

canon_eos

Jag undrar om någon vet vad lönen ligger på fö hästskötare/stallpersonal?

Är det skillnad mellan trav/galoppstall mot hoppstall?
Vad brukar storstallen betala i lön?

Sv: Hästskötare lön

Svart eller vitt?....vet inte helt säkert vad kolektivavtalet säger om man ska jobba vitt, men tror de ligger runt 12.500-13.000 f.skatt
Ring till de fackförbundet hästskötare tillhör och kolla med dom.

svart kan lönen varriera mycket...alltifrån ett par tusen, inkl vissa förmåner och uppåt.

Kolla med kommunal som har kollektivavtalen. Det finns ett för stallpersonal och ridinstruktörer på "ridhusföretag" el nåt sånt kallas det för. Och ett avtal för Stallpersonal och tränare inom Travstall.

Tror det ligger ganska lika. Sen gäller det ju att stallet som är arbetsgivare har kollektivavtal och följer det!

Om du vill jobba vitt så sök dig till de större trav och galopp stallen- där brukar det följa kollektivavtalen ca 14-15000 däromkring tror jag det är.
Ridstallen brukar räkna med att hästtjejers enoma hästintresse gör att de med glädje jobbar i princip både nästan gratis och svart och 24 timmar om dygnet

Löner enligt avtal. Ridistruktör och stallpersonal på ridskola och travstall
Stallpersonal som fyllt 16 år 10 835
17 år 11 980
18 år eller fyllt 17 år med 1 års yrkesvana 15 105
Stallpersonal 2 års yrkesvana 16525
3 års yrkesvana 17070
5års yrkesvana 17545

Tillägg för arbete på obekväm arbestid 31 kr - ridskola
Tillägg för arbete på obekväm arbetstid 28 kr - travtränare
Tillägg för startande häst 224 - travtränare

Tillägg för arbesledande funktion 745 kr / månad - ridskola
Tillägg för arbetsledande funktion 745 kr/ månad - travtränare
sedan utgår det instruktörstillägg beroende på utbildning för ridlärare.

Detta enligt kommunals avtal - minimilöner
Gäller fram till 2007-03-31 då en ny förhandling ska äga rum.
Sedan finns det massor av utbildningstillägg för ridinstruktörer, diplomerad ridinstruktör, hippolog, auktorisierad instruktör, RIK - utbildade.
Hoppas du blev nöjd med svaret
Finns ingen anledning att jobba svart. Du får i regel dålig lön, är oförsäkrad och får jobba häcken av dig.

pratade lite med en travträare där jag jobbat till o från under en tid vad jag skulle få i lön o det hamnade på dryga 17k men jag taackade nej tillslut, uselt ob om ens ngt alls, hög skade risk, kallt o sviniga förhållanden under stor del av året.

Blev tågvärd stället :D

Just nu jobbar jag svart, inte så bra kanske men jag trivs jättebra och det vart så just nu, tanken är väll att vi ska komma fram till en annan lösning senare. Har mest varit och provjobbat ett par veckor. Jag får 8000 kr/mån och meningen är att jag ska jobba i snitt ungefär 40 tim/vecka. Jag har hästen med mig som har gratis boxplats och superfina hagar att gå i, men jag får betala vad hon kostar i foder och strökostnader vilket dras av från min lön just nu. Sedan får jag lite förmåner också, rabatt i gårdens ridsportbutik och sedan bor jag gratis också t.ex. Jag jobbar på en seminstation just nu.

En månad var jag i väg och provjobbade ca 5 mil från huvudstaden, då bodde jag tillsammans med fyra andra i en lägenhet/våning där vi hade gemensamt dusch, kök osv. men egna rum såklart. Anläggningen var jättefin men hästarna fick inte vara ute så mycket och hagarna var under all kritik så min häst stod bara där i två veckor. Jag jobbade hos en yngre dressyrryttare men som rider och tävlar på landslagsnivå. Jätteduktig och ambitiös ryttare men man fick jobba en massa övertid och lönen var orimlig. Det var inte ens en handfull gånger vi jobbade 8-9 timmar, utan vanligast var 11-12 timmar, någon dag jobbade jag mer en så. Hade en fast månadslön med 6500 kr/mån Före skatt. Sedan drigs det av 1000 kr för hästen också (hon fick boxplats, strö, foder och jag fick nyttja ridhus m.m. fritt ) Jag fick inte vara sjuk, när jag skulle sjukanmäla mig för att jag hade feber en dag så skulle jag vara tvungen att jobba ändå och då valde jag att säga upp mig med omedelbar verkan, för jag ansåg inte att man skulle behöva behandlad hur som helst.

Nya stället är alla jättetrevliga på, både jag och hästen trivs väldigt bra och det är fullt överkomliga arbetstider och jag tycker ändå jag får ok betalt i dagsläget.

Senast ändrad:

Just nu jobbar jag svart, inte så bra kanske men jag trivs jättebra och det vart så just nu, tanken är väll att vi ska komma fram till en annan lösning senare.

Hade en fast månadslön med 6500 kr/mån Före skatt. Sedan drigs det av 1000 kr för hästen också (hon fick boxplats, strö, foder och jag fick nyttja ridhus m.m. fritt )

Nya stället är alla jättetrevliga på, både jag och hästen trivs väldigt bra och det är fullt överkomliga arbetstider och jag tycker ändå jag får ok betalt i dagsläget.

Du tycker alltså att det är bättre att jobba svart än vitt? Vad tror du händer om du är sjuk från ditt svartjobb eller skadar dig där?

Nej, det var inte så jag menade. Men jag trivs mycket bättre på det nya stället en på det andra. Förut "fick" jag inte vara sjuk, jag jobbade häcken utav mig, jätte många timmar övertid en vad vi kommit överens om. Jobbade egentligen för 1½ person kan man säga.

Nu så trivs jag jättebra, jag har fullt rimliga arbetstider och det är mycket mer flexibelt där jag är nu. Dessutom får jag bättre betalt. Nu har jag varit provanställd och båda parter tycker det fungerar bra osv. anledningen till att det blev svart är för att jag har varit (eller rättare sagt ÄR) inskriven hos arbetsförmedlingen, skulle jag ha fått en anställning t.ex. där jag inte trivts så skulle jag ha blivit tvungen att vänta ytterliggare 3 månader och bli på nytt inskriven hos arbetsförmedlingen igen i väntan på att få hjälp
eller någon form utav bidrag. Nu ska vi se hur vi löser detta på bästa sätt, för båda parter. Men det jag menade med att det var bra här är att jag trivs väldigt bra, det är stora fina hagar och boxar till hästen, ligger vackert, relativt nära hem osv. så jag tycker det är många fördelar gentemot det andra stället som jag jobbade på.

Det var inte så att jag menade att det är bättre att jobba svart än vitt, men jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

bara en liten notis... hade en kompis som jobbade svart som beridare. En ny häst reste sig och gick över, som tur var hann hon kasta sig så att hon överlevde men bäckenet gick i kras under hästen. Vågrät position i sex månader, sedan lång rehabilitering, oförsäkrad.......

men men, det är ju sånt som bara händer andra...

Nej? Jag menar att jag varit arbetslös, och inte kunnat få ut någon kompensation eller hjälp eller ersättning för t.ex. en praktikplats. I stället har jag fått gå hemma och skrota. Detta skulle jag få göra i 3 månader innan jag skulle kunna få någon praktik eller dyl. Under tiden dök möjligheten till ett utmärkt arbetstillfälle för mig upp, som inte låg så långt hemifrån, där jag kunde få många bra erfarenheter, samt kunna få bra referenser ifrån. Jag tog möjligheten och jag är på vad man skulle kunna kalla en provanställning och har varit det i ett par veckor, dels för att jag skulle trivas och för att min arbetsgivare (blivande) också ska kunna bli nöjd.

Jag valde att inte höra av mig till arbetsförmedlingen eftersom jag varit mitt inne i min 3 månaders period utav bara väntan, Om jag t.ex. inte alls skulle trivas eller vilja jobba kvar där jag är nu hade jag då fått börja om min 3 månaders period igen med att inte göra någonting - visst klart jag har sökt jobb, mer och mindre aktivit, jag har deltagit på några träffar på arbetsförmedlingen för att kunna få mer information osv. om hur man går till väga men hittills har det inte lett till någonting. Jag bor på en förhållandevis liten ort (eller jag gjorde fram tills för 5 veckor sedan) , och det finns nästan bara jobbtillfällen inom industrin eller vården, ingenting jag ville jobba med egentligen men jag valde ändå att söka några industrijobb utan resultat.

Men nu är jag nöjd, trivs bra på nya stället där jag är trots att jag fått stå ut med svarta pengar i ett par veckor. Nu ska jag och min arbetsgivare försöka reda ut detta på bästa sätt så att det inte ska vara svart längre utan att jag ska få vita pengar i stället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud