Hästskada

T

tovahestwite

håller precis på och köper häst.
Och hon har nu fått en skada. En skada som har bildats av ett litet sår (såg ut som ett litet vanligt sår) täckt under all vinterpäls. En broddspark, och hela benet är nu svullet efter tre dagar. Hästen står nu på Ultuna hästklinik för behandlig och jag är jätteorolig :cry:

Någon som vet någon som har råkat ut för samma sak eller har varit med om det själv?

Sv: Hästskada

Men nej, lilla gumman! :(
Vad tråkigt! Men tyvärr är det nog inte så mycket att göra åt - veterinärerna gör allt de kan!
Är övertygad om att det kommer gå bra!
Kram på dig, vännen!

/Malin

Sv: Hästskada!!

Usch ja. Du vill nog inte höra det, men både min kompis häst och min blev sparkade (olika stall) och fick avlivas. Broddsparkar är hemska, det blir sån kraft på liten yta pga brodden.

Hon ville knappast gå imorse :(
Såret sitter vid knäskålen också. Och jag hoppas hoppas hoppas att veterinären verkligen sköter det här nu ! Har hört massa benskador som har gått åt helvete i princip, så att man har varit tvungen att ta bort hästen. Det är det som oroar mig eftersom att såret sitter på ett så dåligt ställe. Men en bättre nyhet är iaf att jag lyckats sköta skadan vid kronranden bra. Men fy så tårarna spruta när jag skulle lämna henne. Man är ju rädd att det blir sista gången :(

Ser på din blogg att Gnás svampinfektion läkt super! Hoppas att Tindra också mår bra med bebis i magen.
Massor med kramar!

Usch ja. Du vill nog inte höra det, men både min kompis häst och min blev sparkade (olika stall) och fick avlivas. Broddsparkar är hemska, det blir sån kraft på liten yta pga brodden.

Ååh :( Hoppas verkligen att Tova inte behöver avlivas. Hon är en väldigt stark&tålig häst men när det gäller det här vet jag inte.. Spelar ju ingen roll nu. Skadan finns där. Men veterinärerna fick det att låta mindre allvarligt. Fast kan ju ha varit för att jag stog där.. Men även allvarliga saker som skadat skelett. Men hon stödjer på benet vilket är ett tecken på att hon inte har tagit sönder en led. Veterinären hade förväntat sig mer symptom. Får se om jag lyckas somna inatt :(

Men det finns många skador som går vägen också! :)
För nått år sedan hade vi ett sto som kom in ur hagen med ett sår på knäet. När hon stod i boxen såg vi att det rann gul tunn vätska ur såret.
Veterinär kallades snabbt ut och det konstaterades att det var ledvätska som rann ur knäleden.
Iväg till Ultuna fort som attan.
Hästen klarade sig och har inga som helst men idag av det. Fullt ridbar! :)

Ja, som du såg på bilderna på bloggen mår Tindra utmärkt! Rund och go!

/Malin

Oj, stackare. Jag håller tummarna för att din häst klarar sig. Min står på Strömsholm med en liknande skada i väntan på operation... Vi får hålla tummarna tillsammans. Vi ska ju bli stallkompisar i mars!;)
Har de röntgat benet? Ingen spricka? Vad är det för behandling hon får?

Oj, stackare. Jag håller tummarna för att din häst klarar sig. Min står på Strömsholm med en liknande skada i väntan på operation... Vi får hålla tummarna tillsammans. Vi ska ju bli stallkompisar i mars!;)
Har de röntgat benet? Ingen spricka? Vad är det för behandling hon får?

Trevligt att vi blir stallkompisar i mars!
Håller tummarna hårt som attan för att våra små kära pållar klarar sig!
Dom har inte gjort något mer än att tvätta och kolla hur djupt det är och hur det sitter. Ca 1 cm djupt sår. Så inte sådär jätte djupt och farligt. Benet är för svullet för att de ska kunna göra ett ultraljud. Blir nog säkert röntgen senare tror jag. Men dom skulle börja med att göra ett ultraljud när svullnaden lagt sig en aning, sen får dom se vad det blir efter det.

Tova är en tuff liten tjej. Klart att hon fixar det här. Hon blir snart bra ska du se. Det är nog en infektion som veterinären sa. Ylur saknar sin tjej ju ;)
Massor med stödkramar från mig!!! / Jeanette

Tova är en tuff liten tjej. Klart att hon fixar det här. Hon blir snart bra ska du se. Det är nog en infektion som veterinären sa. Ylur saknar sin tjej ju ;)
Massor med stödkramar från mig!!! / Jeanette

Jag hoppas det. Vad jag har hört från de flesta, så ser det ut som om att tova klarar det här. HOPPAS att det lutar åt det hållet. åh, jag vill ha henne hemma pigg & vaken på stallplanen NU med detsamma :(
tack vad söt du är!

Men hon stödjer på benet vilket är ett tecken på att hon inte har tagit sönder en led. Veterinären hade förväntat sig mer symptom. Får se om jag lyckas somna inatt :(

Min röntgades inte av klantveterinären som togs ut (inte hemma hos mig). Såret läkte och hältan avklingade. Hästen reds igång och t.o.m. hoppades innan jag fick hem den. Åkte direkt till klinik och röntgen visade att knäskålen var i två delar...

Hon kanske också har fått infektion som de måste häva. Men jag fattar faktiskt inte varför de inte röntgar:confused::confused:
Även om det är svullet måste man väl konstatera så att det inte hänt något i själva benet? Min hade också ett litet sår nedanför knäet och det ledde till en infektion som gjorde att en bit av benet ruttnade (dog). Vet sa att det luktade skunk! Tyvärr så upptäcker man ju inte alltid såna här skador direkt, eller så tror man inte att de är allvarliga förrän hältan syns...

Jag skickar i alla fall massor av tröst- och stödkramar till dig och lilla hästen!

Men det finns många skador som går vägen också! :)
För nått år sedan hade vi ett sto som kom in ur hagen med ett sår på knäet. När hon stod i boxen såg vi att det rann gul tunn vätska ur såret.
Veterinär kallades snabbt ut och det konstaterades att det var ledvätska som rann ur knäleden.
Iväg till Ultuna fort som attan.
Hästen klarade sig och har inga som helst men idag av det. Fullt ridbar! :)

Ja, som du såg på bilderna på bloggen mår Tindra utmärkt! Rund och go!

/Malin

Nu har dom ringt!
Och det lät positivt. Hon har ingen feber och läget är stabilt. Så vi kan lugna ner oss :) Skönt! Men svullnaden är kvar, och dom tror inte att det är något med leden. Hoppas att det inte vänder och blir dåligare. Men nu släppte lite utav all oro!
/Sofia

om det inte syns något på röntgen så kan det vara så enkelt som lymfangit. uppstår lätt i små tillsynolatande ofarliga sår.

Hur går det med lilla hästen?

Hon är hemma nu! :bow::D
Fast hängde en hel del mediciner med hem. Hon får penecellin och någon grej i maten som heter något konstigt. Sprutan vågar jag dock inte ge själv utan de rutinerade i stallet har varit så snälla och ställt upp! Vill inte göra fel.. Men hon var så glad när vi kom och öppnade boxdörren där i Ultuna! Hon ville verkligen hem. Väl hemma sprang hon in i boxen och rullade sig! Hon verkar stortrivas på fors :) Något som verkligen är kul att se är att hon verkar känna igen mig, redan! den 5e slutar vi med medicineringen och vi kan sakta börja rulla igång igen. Det var en liknade lymfangit (stavning?) skada. Hon blir helt återställd. Så nu är mattes hjärta räddat :)

Hur är det med din häst nu?

Vad skönt att hon fått komma hem och att det ser ut att bli bra!
Min lilla tjej är inget bättre än, utan står kvar på Strömsholm... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur