Hästsäljar dilemma

Eliza

Trådstartare
Har ett varmblodssto som jag haft ute på foder hos en kompis ett år. I oktober frågade jag hur hon ville göra när kontraktet löpte ut i dec och hon ville köpa.
Hon frågade även om hon kunde betala av hästen och jag sa ja med tillägget att hon måste vara färdigbetald sista januari.
Då svarade tjejen självklart ska hon vara det.

Idag ringde jag henne och vi prata om försäkringen som hon nu tagit över och ja la till, då betalar du klart innan månadsskiftet?
Då började hon tveka och säga jag ska försöka jag har varit sjuk mycket osv.

Eftersom detta är en vän till mig sedan tidigare så ville jag inte rya i för mkt men jag sa till henne att hon får lösa detta eftersom jag räknat med att hon ska vara färdig betald tills nu.

Vad ska jag göra?
De är inte mycket pengar hon ska betala för henne utan totalt 5000 och hon har 3500 kvar men jag tycker att ett avtal är ett avtal?

Lite hjälp vore trevligt.

Tack!

//Eliza

Sv: Hästsäljar dilemma

Har man sagt ett datum så gäller det. Men då det är din vän så antrar jag att ni ej skrev något skriftligt? Har man ej råd att ge 5000:- för en häst så skulle då jag börja fundera på hurvida personen i fråga har råd att ha häst överhuvudtaget!

Vi bor 50 mil ifårn varandra och i avtalet står förköpsrätt.
Dock bara muntligt på just försälningsdelen.

Det andra kan ju diskuteras men just nu håller vi oss till huvuddelen i frågan..

Ja jag tycker också det.
För min del tycker jag att hon får faktiskt se till att få fram pengarna till den sista. De kom ju inte direkt som en överraskning och då kunde hon sagt något innan och inte nu.

Om jag ej fått pengarna så skulle jag ordna med transport hem dagen efter då hästen skulle betalas!

lite svår sits du sitter i stackare, men som hon tidigare sa, har hon inte råd med 5000 kan man ju undra lite.. vad händer om det händer en olycka och försäkringen inte täcker allt? eller om det kommer stora kostnader flera månader på rad? eller om hon behöver en ny sadel, medicin etc. och får hon med utrustning eller ska hon köpa den själv? jag skulle nog ha väntat med att sälja hästen förrän du kan se att ekonomin hon har klarar det.. om ni är kompisar är dert nog inga problem att ni väntar lite tills du kan vara säker på att du får pengarna och att hon säkert ha råd. för jag upptäckte det själv när jag hade foderhäst och sen köpte en annan alla "nya" kostnader som kommer till =)

och 5000 kronor är ine SÅ mkt pengar från oktober-januari.. vet förstås inte vad hon jobbar med, men jag tjänar under tio tusen och har råd med häst, sambo, lägenhet och katt i centrum... + alla räkningar...

Senast ändrad av en moderator:

Om jag ej fått pengarna så skulle jag ordna med transport hem dagen efter då hästen skulle betalas!

Fast juridiskt fungerar det inte så om det inte specifikt finns med att säljaren har äganderätts förbehåll tills dess att hästen är till fullo betald. Utan det är hästen juridiskt sett numera köparens och köparen har en skuld till säljeren. Dessutom uppgår inte de skulden till det fulla värdet av hästen utan skulden är ju lägre än försäljningssumman på hästen.

Så om man hämtar hästen som föreslår gör man sig skyldig till stöld och kan polisanmälas. Man äger helt enkelt inte hästen längre utan det gör köparen. Ska man göra det här helt korrekt så får man istället driva in skulden och kanske i slut ändan via kronofogden få hästen såld för att få in pengarna.

Dra en liten vit lögn om att du måste ha hennes pengar då du ska ha dessa till att köpa någonting (eller betala någon annan eller liknande.)

Har inte on dom så får hon låna ihop dom av någon annan bekant eller bank, du måste "tyvärr" ha dina pengar. Är man för snäll nu så finns risken för att det blir strul sen istället vilket inte gynnar någon utav er.

Bättre att vara rak och tydlig nu att du måste ha pengarna i den tid ni kommit överens om.

Med tanke på att hon har 3500kr kvar av 5000kr, så tycker jag nog att du har rätt i att bli irriterad. Särskillt som/om hon inte betalar klart i tid.
En vän är en vän, javisst, men också vänner måste hålla avtal gentemot varandra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 567
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 867
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII