Hästpratare eller vad göra!?

Royal_724

Trådstartare
Jag köpte mig ett 2 årigt shettissto i sommar. Köpte henne av en tjej som köpte Piri och hennes syster ihop, hon hade haft dem i två månader innan hon sålde Piri till mig.

Innan dem kom till henne så har dom aldrig blivit klappade eller ens varit nära en människa, och innan i vintras så har dom inte ens sett en människa!

När hon kom till mig så kunde jag varken leda eller komma i närheten av henne.
Hon har gjort stora framsteg här Nu går hon att leda och jag kan borsta henne och hon tillåter att jag kliar henne. Har även kunnat lägga på täcke.
Och nu det sista har jag kunnat byta grimma på henne utan att hon kastar sig iväg.

Men sista veckorna har hon fått för sig att stanna i stalldörren och inte gå ut, och nu även när vi väl kommit ut på gårdsplanen.

En dag förra veckan när jag skulle plocka in hästarna så stod hon inte vid grinden med dem andra. Utan jag hittade henne längst upp i hagen alldeles ensam, och ville inte följa med in.
I måndags hände det igen. Och nu ikväll när jag skulle plocka in dem så stod hon där uppe igen!
Vet inte riktigt, men det verkar precis som om hon inte tycker att hon är ensam.
Vad kan detta va för beteende?

Kan tillägga att vid köp så visste jag inte stam, fanns inga papper.
Men förra ägaren har fått kontakt med uppfödaren och då fått veta att hon är e Pazzir (ej godkänd) som är efter e. Dolk RS 143 – u. Hagalunds Polly
Och mamman hette Pebbles, däremot fick jag reda på att Pebbles är född på kolmårdens djurpark. Så jag mailade dem för att se om dem hade någon info om Pebbles. Visst hade dem det. Det visar sig att hon oxå är e. Dolk RS 143 – u. Hagalunds Polly. Så det är inavel på henne.

Är ju jättesvårt att veta, ifall hon har något fel eftersom det är inavel. Eller om det är pga av annat. Hon har ju knappt sett en människa tidigare ju.
Kan man försöka få tag på en "hästpratare", ellelr är det bara bluff?

Oj så långt det blev.
Nåt ni undrar så fråga, kanske formulerat mig fel eller nåt.

Sv: Hästpratare eller vad göra!?

det jag bevittnat av "hästpratare" så är jag övertygad om att det är bluff, men väldigt duktiga att läsa av såväl människor och djur.

Har du hästhanteringsproblem, så ta hjäp av någon som är erfaren och duktig på hantering av hästar. Det kan vara någon i din närhet t.ex. i samma stall. Den som hjälper dig ska visa dig hur du ska agera, när du ska agera och på vad du ska agera t.ex. om ponnyn vägrar att bli ledd. Jag tror inte att ponnyn upplever något problem, utan "problemet" är att du har mer att lära dig i hanteringen/beteendet (vilket vi alla har). Att hon inte vill gå in i stallet är något som du får fundera på. Ha koll på hennes beteende i hagen och i relation med andra hästar. Ställ dig själv frågan vad det är som gör att hon står kvar när det är dags att gå in. Inte hungrig? Roligare ute? ...

Hoppas det går bra!
/V

Verkar hon trivas med sina hagkompisar och boxgrannar? Hästar kan vara mkt känsliga för sånt....
De erfarenheter jag har av djurkommunikatörer är mkt bra! Men det finns nog en hel del oseriösa också! Jag vet en som är riktigt bra, dock dyr...Pm:a mig om du är intresserad.

Kan det vara att hon är mobbad i hagen? Eftersom hon inte vill gå ut och eftersom hon står för sig själv i st f att vara vid grinden med dom andra.

Har du möjlighet att ha henne i en egen hage med kanske en snäll häst och trygg häst som sällskap? Så kan du kolla om hon blir bättre då.

Det skulle iaf jag prova. :idea:

Hon har inga problem med dem andra hästarna!
Detta händer inte alltid, men nu har det börjat lite oftare.
Denna häst har alltså inte haft nån kontakt med människan tidigare, så det måste man tänka på.
Hon har nu i sommar fått gå på bete och bara vant sig vid att jag kommer och kollar till dem, och har lärt sig att komma fram för att få nåt gott, men sen har jag inte begärt nåt mer av henne.
Nu ca 5 veckor sen plockade jag in dem och detta är helt nytt för henne. I stallet funkar hon rätt så bra. Hon brukar få springa själv in, har alltid med ett grimskaft för att försöka ta henne. Ibland tillåter hon det och ibland inte, det är upp till henne.

Ledarskapsövningar (det finns även för svårfångade hästar), lek/trickträning, små äventyrliga utflykter som stärker banden, "mutor" i form av belöning... Det ska vara tryggt och trevligt att umgås med sin matte!
Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 231
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 435
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 443
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel