Hästpedagog utbildning

Hannapirat

Trådstartare
Jag vet att det finns flera gamla trådar om den här utbildningen, men ingen av dom trådarna besvarar frågan om hur utbildningen är! Många spekulationer men inga fakta...så därför startar jag en ny.

Jag funderar på att söka, men tycker att alla uppgifter om utbildningen är knapphändiga och i princip inte säger någonting. Jag har ringt och pratat med skolan, men dom jag pratat med har egentligen ingen koll på hästar så dom kan inte svara på alla frågor jag har. Någon lärare har jag inte fått prata med...vet inte ens vad dom heter!

Allt det här tar jag som en varningsklocka, men jag är fortfarande nyfiken på utbildningen. Det låter oerhört intressant, och att man "blir" någonting av utbildningen tar jag med en nypa salt. Tänker att utbildningen kan komplettera mina kunskaper och hjälpa mig i min framtids dröm om att utbilda både unghästar och andra behövande hästar.

Så...någon som vet någonting om skolan eller vet någon som gått där jag kan få prata med?

Om ni inte vill skriva i tråden kan ni väl skicka ett PM?

Tack på förhand!

/Hanna

Sv: Hästpedagog utbildning

Jag vet att det finns flera gamla trådar om den här utbildningen, men ingen av dom trådarna besvarar frågan om hur utbildningen är! Många spekulationer men inga fakta...så därför startar jag en ny.

Jag funderar på att söka, men tycker att alla uppgifter om utbildningen är knapphändiga och i princip inte säger någonting. Jag har ringt och pratat med skolan, men dom jag pratat med har egentligen ingen koll på hästar så dom kan inte svara på alla frågor jag har. Någon lärare har jag inte fått prata med...vet inte ens vad dom heter!

Allt det här tar jag som en varningsklocka, men jag är fortfarande nyfiken på utbildningen. Det låter oerhört intressant, och att man "blir" någonting av utbildningen tar jag med en nypa salt. Tänker att utbildningen kan komplettera mina kunskaper och hjälpa mig i min framtids dröm om att utbilda både unghästar och andra behövande hästar.

Så...någon som vet någonting om skolan eller vet någon som gått där jag kan få prata med?

Om ni inte vill skriva i tråden kan ni väl skicka ett PM?

Tack på förhand!

/Hanna

det enda jag vet och tycker är att det är en skymf mot oss pedagoger att kalla det för att man bli hästpedagog! jag har gått på universitet i 4 år för att få kalla mig pedagog. Tar faktiskt illa upp av att de använder sig så lätvindigt av detta ord.

Och jag anser nog egentlgien att ska man bli något motsvarande på hästsidan så är det etologi och djurs inlärning och beteenden man ska läsa och då på universitetsnivå så man får lite tryck och mening bakom sitt "papper".

det enda jag vet och tycker är att det är en skymf mot oss pedagoger att kalla det för att man bli hästpedagog! jag har gått på universitet i 4 år för att få kalla mig pedagog. Tar faktiskt illa upp av att de använder sig så lätvindigt av detta ord.

Och jag anser nog egentlgien att ska man bli något motsvarande på hästsidan så är det etologi och djurs inlärning och beteenden man ska läsa och då på universitetsnivå så man får lite tryck och mening bakom sitt "papper".

Den pedagogik du pratar om handlar om att lära ut saker till människor, eller har jag fel? Är det den enda sorts "pedagogik" som finns, och i sådana fall vad kallas det när man försöker lära hästar någonting, dressyr?
Nä, jag anser att NH som begrepp är en lära och ja, en pedagogik där man lär hästen att lära sig saker. Jag har inga önskemål om att lära människor NH, utan jag vill hantera och rida in hästar.

Jag tycker att du kan bli upprörd på alla ridlärarutbildningar istället, där man utbildar "lärare" genom att läsa minimalt i ämnet pedagogik.
Sen förstår jag inte heller varför inte KY-utbildningar i din värld är lika "riktiga" och viktiga som Universitetsutbildningar? Hade det funnits en NH utbildning på universitetsnivå hade jag sökt även den, men det finns inte.

Angående Etologi;
Som Etolog observerar du. Du försöker inte "lära" djuren någonting utan det är du som lär av dom genom observation, motsvarande för människor kallas antropologi.
Jag har även sökt Etolog utbildning, men mina chanser att komma in är tyvärr inte så stora.

Så nog om detta; Är det någon som kan berätta om utbildningen?

Den pedagogik du pratar om handlar om att lära ut saker till människor, eller har jag fel? Är det den enda sorts "pedagogik" som finns, och i sådana fall vad kallas det när man försöker lära hästar någonting, dressyr?
Nä, jag anser att NH som begrepp är en lära och ja, en pedagogik där man lär hästen att lära sig saker. Jag har inga önskemål om att lära människor NH, utan jag vill hantera och rida in hästar.

Jag tycker att du kan bli upprörd på alla ridlärarutbildningar istället, där man utbildar "lärare" genom att läsa minimalt i ämnet pedagogik.
Sen förstår jag inte heller varför inte KY-utbildningar i din värld är lika "riktiga" och viktiga som Universitetsutbildningar? Hade det funnits en NH utbildning på universitetsnivå hade jag sökt även den, men det finns inte.

Angående Etologi;
Som Etolog observerar du. Du försöker inte "lära" djuren någonting utan det är du som lär av dom genom observation, motsvarande för människor kallas antropologi.
Jag har även sökt Etolog utbildning, men mina chanser att komma in är tyvärr inte så stora.

Så nog om detta; Är det någon som kan berätta om utbildningen?

ja vi behöver verkligen inte gå in mer på detta :) stooort ämne men ajg skrev faktiskt etologi OCH djurs inlärning och beteenden.

Pedagog oavsett varelse är en grundförutsättning, ordet har en betydelse, läran om utbildning. ordet i sig står för att ”leda någon”

NH är inte pedagogik utan en sorts filosofi likt Montessori inom pedagogik för människor. NH är ett hanteringssätt som är baserad på negativ förstärkning, en av fyra grundstenar i inlärning. för mig är det tragiskt att enbart NH ska vara grunden för en hästpedagog, då NH bara är en del av något mycket större. Man ska kunna inlärning för att kunna kalla sig pedagog anser jag. Det skulle bli ramaskri om det bestämdes att man bara behöver kunna en sorts filosofi för att få blir lärare. ändå verkar det ok inom hästvärlden...

Så vill du lära hästar bör du lära dig inlärning, hur djur lär, helt enkelt. och en bra start på det är etologi som behandlar djurs beteenden, vilket vi utgår ifrån när vi lär dem saker. Inlärning är inte något som bara har att göra med dressyr och träning. Det är ett naturligt fenomen och en del av livet för alla djur.

du klagar på de universitetsutbildnignar som finns, men de innehåller mer pedagogik både för människor och djur än vad denna utbildnign gör kan jag lova.

ja vi behöver verkligen inte gå in mer på detta :) stooort ämne men ajg skrev faktiskt etologi OCH djurs inlärning och beteenden.

Pedagog oavsett varelse är en grundförutsättning, ordet har en betydelse, läran om utbildning. ordet i sig står för att ”leda någon”

NH är inte pedagogik utan en sorts filosofi likt Montessori inom pedagogik för människor. NH är ett hanteringssätt som är baserad på negativ förstärkning, en av fyra grundstenar i inlärning. för mig är det tragiskt att enbart NH ska vara grunden för en hästpedagog, då NH bara är en del av något mycket större. Man ska kunna inlärning för att kunna kalla sig pedagog anser jag. Det skulle bli ramaskri om det bestämdes att man bara behöver kunna en sorts filosofi för att få blir lärare. ändå verkar det ok inom hästvärlden...

Så vill du lära hästar bör du lära dig inlärning, hur djur lär, helt enkelt. och en bra start på det är etologi som behandlar djurs beteenden, vilket vi utgår ifrån när vi lär dem saker. Inlärning är inte något som bara har att göra med dressyr och träning. Det är ett naturligt fenomen och en del av livet för alla djur.

Det var inte min mening att starta en debatt om ordet "pedagog", och det kan hända att jag missförstod dig, men du gick ut ganska hårt och då vill jag förstå varför. Nu gör jag det lite bättre:)
Jag förstår att skolan behöver kalla utbildningen någonting, om "pedagog" är fel eller inte kan jag inte argumentera så mycket om egentligen, då jag inte gått utbildningen.

Angående NH så har i alla fall jag svårt att säga att det är en speciell lära. Det verkar rymmas väldigt mycket under den benämningen, och många som säger sig arbeta med NH-metoder har (enligt mig) väldigt olika infallsvinklar och arbetsmetoder. Åter igen vet jag ingenting om vad skolan anser NH vara. Det är en av dom saker jag hoppas få hjälp med att första av personer som gått utbildningen:)

du klagar på de universitetsutbildnignar som finns, men de innehåller mer pedagogik både för människor och djur än vad denna utbildnign gör kan jag lova.

Det här får du gärna berätta mer om, för det verkar som att du har insyn i själva innehållet i skolans utbildning. Eftersom du "lovar det" vill jag gärna att du förklarar varför och hur du vet det.

/Nyfiken och glad för svar!

hehe ja nu blev det verkligen värsta diskussionen *s* pedagog för mig är något man blir efter universitetsstudier, det är ingen regelrätt yrkesutbildning enligt mig, så jag anser faktiskt att de missbrukar ordet. En hippolog är nog egentligen motsvarigheten till en pedagog för häst enligt mig, baserat på universitersstudier. det jag baserar lova på är det faktum att ex hippologutbildningen har ett nära samarbete med hästnäringen, den har funnits i många år och således utvärderar och utvecklad. de kräver även en viss behörighet att komma in som hjälper till att kvalitetssäkra utbildningen. det är dessutom SLU, dvs staten, som har det yttersta ansvaret för utbildningen.

första året: (märk väl högskolepoäng och inte Ky-poäng)
Hippologisk introduktionskurs 10 hp
Pedagogik i hästverksamhet 5 hp
Hästens biologi I 20 hp
Kurser beroende på inriktning
Ridkonst och hästhantering - ridhäst I 25 hp (ridhästinr.)

år 2:
Kurser som alla läser
Verksamhetsförlagd utbildning 15 hp
Hippologisk seminariekurs i hästens biologi 5 hp
Företagsekonomi för hästföretag I 5 hp
Kurser beroende på inriktning
Ridkonst och hästhantering - ridhäst II 20 hp (ridhästinr.)
Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet 15 hp (ridhäst & islandinr.)
Unghäst I 5 hp (islandshästinr.)
Ridkonst och hästhantering - islandshäst II 15 hp (islandshästinr.)
Kommunikativt ledarskap 5 hp (travhästinr.)
Företagsekonomi för hästföretag II 10 hp (travhästinr.)
Hästens friskvård och konvalescens I 10 hp (travhästinr.)
Travhäst i träning 10 hp (travhästinr.)

sista året:
kurser som alla läser
Examensarbete 15 hp
VFU 10 hp
kurser beroende på inriktning
Företagsekonomi för hästföretag II 10 hp (ridinr och islandinr)
Entreprenörskap 5 hp (travinr.)
Därutöver valbara kurser motsvarande ca 1 termin. Där du kan
välja de rekommenderade inriktningsstråken (se ovan) eller
plocka ihop de kurser som passar just dig.

medans hästpedagogutibldninge valt en något mer ensidig sida av det hela med NH som bas. vad skiljer en hästpedagog då från en annan Nh-intruktör eller en en duktig beteendevetare? varför är man bara pedagog om man läst NH? det finns så många titlar redan och som sagt pedagog missbrukas.
de har säkerligen blivit bättre dock, kan man hoppas, sedan senast jag hörde om utbildningen när de hade en lärare som utbildade eleverna i barfotaverkning vilket även det är sjukt ensidigt! utbildningen har ju även tidigare fått kritik av HYN, veterinärer och hovslagare. men vill jag anser nog att vill man ha en ordentlig utbildning ska man gå på SLU.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 989
Senast: Enya
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama