L

Linnéa

Är på gång att köpa häst i vår och läser därför otaliga annonser.
Vad betyder "pass på gång"? Menas det att säljaren har tänkt att skaffa ett pass till hästen :smirk: eller är det så förfärligt lång handläggningstid på dessa?

Sv: Hästpass

Det betyder nog olika för olika säljare: antingen har de skickat in pappren och väntar på att få det, eller så har de papprena ligger och har inte skickat in dem ännu. Eller så har de bara tänkt tanken på att skaffa ett hästpas... :rofl:
Men vad jag har förstått så tar det lång tid för vissa rasföreningar att klämma ur sig ett pass. Stc (för travarna) var i alla fall otroligt snabba när jag skaffade till Kallblodstravaren för ett par år sedan! :banana:

Det kan ta väldigt lång tid innan man får passet när man skickat in papprena. Jag har väntat i ett och ett halvt år på mitt....

Om du blir intresserad av en sådan häst/ponny vars pass inte har kommit, ring rasföreningen och kolla upp att alla papper finns på hos dem så det verkligen är okej.

du har inte funderat på att kolla upp så de inte tappat bort dina papper? jag tyckte att det tog lång tid för mitt ena, och var rädd att de slarvat bort det, o de tog 2 månader..

Jag väntade i ett år och åtta månader på passet till min häst, trots att alla papper var kompletta när jag skickade in det... Fick en lapp ca 3 veckor efter att papprena var inskickade att de hade mottagit dem, att de såg OK ut och att det var beräknad väntetid på ca 12 veckor...
De hade (har?) mycket att göra i vissa avelsförbund, detta gällde en Svensk Ridponny.... Kollade med dem flera gånger om allt var i sin ordning, men de hade bara inte kommit "så långt" ännu....
Så det kan ta lååång tid att få passet....!

STC var dock mycket snabbare när det gällde passet till varmblodstravaren....

Vi hadde en ridskolehäst som vi skickade inte passet till, ja innan det vart lag på pass.
Det var en svensk ridponny.
Hon är iallafall död nu, och ännu har vi inte sett något pass.

Jag har 5 hästar 4 olika rasförbund. har nu efter 3 år fått samtliga pass... men det har tagit väldigt lång tid för en del.

För min connemara tog det hela 2 år !! Vilket är sjukt dåligt . Fick Reda på efter att man kunde betala 500kr så skulle man få de snabbare

Kolla upp det. När jag väntat i 1½år på mina ponnyers pass från ASRP så mailade jag o hörde hur långt de hader kommit o då fick jag till svar att de inte ens hade mottagit mina passansökningar:eek:
Detta kunde de inte ha talat om liiiiiiiiiiiiiite tidigare då jag varit i kontakt med dom vid ett 20 tal tillfällen tidigare, eftersom en av hästarna han fara till Trapalanda.

Nu har jag fått göra ny id-koll, tandkoll o avläsning av chip, det blir ju billigt när man får göra samma procedur flera gånger:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka