Sv: hästpass

Har aldrig hört talas om ens att någon trotjänartjänst har frågat efter passen så det går nog bra att använda de flesta är ju enkelt att fråga före om de har något krav på pass eller inte.
Både den jag använt och de andra vänner använt efterfrågar inte passen alls, kom på tal efter att vår gamling fick lämna oss och det pass jag så lydigt betalade en massa för att skaffa till honom aldrig ens lämnat skrivbordslådan där det stoppades när det kom, trodde i alla fall det skulle komma till användning den gången men inte då heller.

Verkar även som om det blivit några ändrade direktiv ang läkemedel som skall föras in i passen då sidorna för detta i nyare pass (-09) krympts ner så det finns bara möjlighet att skriva in typ 2 eller vad det var så verkar inte heller vara meningen att tex skriva in buttakurer odyl som förr skulle skrivas in så vet inte riktigt vad för läkemedel som anses ha så hög dignitet att de skall skrivas in på dessa två rader som skall räcka hela hästens liv (framgår inte heller av texten där).

Verkar även som om det blivit några ändrade direktiv ang läkemedel som skall föras in i passen då sidorna för detta i nyare pass (-09) krympts ner så det finns bara möjlighet att skriva in typ 2 eller vad det var så verkar inte heller vara meningen att tex skriva in buttakurer odyl som förr skulle skrivas in så vet inte riktigt vad för läkemedel som anses ha så hög dignitet att de skall skrivas in på dessa två rader som skall räcka hela hästens liv (framgår inte heller av texten där).
Om du tänker efter lite så inser du att man inte behöver en massa sidor för det. För om hästen bara en enda gång behandlas med något som ger livstids karens så är den ju för alltid struken från slakt till livsmedel.
Så det som ska skrivas in på de få raderna är de behandlingar som livstids karens. Vilka medel som ger det ska ju behandlande veterinär veta om. Jag har för mig att butta ger livstid. Om det nu är så innebär det att en enda behandling gör att hästen inte får gå till slakt utan "bara" får avlivas.

Det är intressant, men ändå lite sorgligt, att läsa att det är sådan skillnad på hur passet används. Jag vet bara hur det är inom western. Vår häst tävlar i NRHA klasser så möjligen är det skillnad även inom western beroende på vilken nivå det är. Det kan jag inte svara på.
Passet ska vara med och visas upp vid varje veterinär besiktning på NRHA tävlingar och de är verkligen noga som jag upplever det. De brukar alltid titta lite extra på vårt pass då hästen är registrerad med "star, strip and snip", men i verkligheten har hon en bläs. Kan tänka mig att hon hade en ofullständig bläs som liten och nu, några år senare har det "fyllts i" och blivit en bläs. Att det är hon råder inga tvivel, det har bara blivit lite tokigt någonstans. (Jag har haft en QH som var registrerad som "Chestnut" (fux) men i verkligheten var hon defiinitivt brun. :p )

Inom travet kan jag tänka mig att passet på sätt och vis är lite överflödigt. Där kollar man ju hästarnas identitet genom frysmärkningen när de tävlar. Eller gjorde åtminstone när vi hade travare på 90-talet.

Hoppas det blir en förändring och en förbättring i framtiden annars finns väl en risk att folk struntar i att fixa med pass om de inte används mer.

Om du tänker efter lite så inser du att man inte behöver en massa sidor för det. För om hästen bara en enda gång behandlas med något som ger livstids karens så är den ju för alltid struken från slakt till livsmedel.
Så det som ska skrivas in på de få raderna är de behandlingar som livstids karens. Vilka medel som ger det ska ju behandlande veterinär veta om. Jag har för mig att butta ger livstid. Om det nu är så innebär det att en enda behandling gör att hästen inte får gå till slakt utan "bara" får avlivas.

Nej där har du fel eftersom karensen på olika preparat ändras. Butta tex har livstidskarens pga att vissa tester inte har utförts, så fort dessa tester görs så kommer den att få en tidsbegränsad karens, samma gäller pleg. Det är också därför det aldrig skrivs in några karenser på de preparat som skrivits in då det är vad som gäller när hästen väl skall gå till slakt som är det som påverkar.
Så nej ingen häst blir automatiskt utklassad för livsmedel för att den fått en buttakur OM butta fortfarande har livstidskarens den dagen hästen skall gå till slakt (som kanske ligger 20 år fram i tiden) då får den inte användas till livsmedel men har de genomfört tester på butta och fått tex 90 dagars slaktkarens ja då är den fullt duglig som livsmedel trots att den fick en buttakur för 20 år sedan, därav att veterinär aldrig kryssar dem för livsmedel även om de fått preparat som idag har livstidskarens, vilket gör det väldigt knepigt att det inte verkligen finns utrymme att fylla i de läkemedelsbehandlingar hästen fått.
Var inne på en klinik som normalt alltid skriver in tex buttakurer i passet, dessutom samma veterinär som gjort det innan skrev nu inte in det så verkar som att det finns några nya direktiv.

Så här står det på SJV:s hemsida:

Läkemedelsrester i livsmedel (MRL-förordningen)
Konsumenterna ska skyddas från skadliga restsubstanser från veterinärmedicinska läkemedel i livsmedel med animaliskt ursprung. Därför finns den så kallade MRL-förordningen. Den är inrättad av EU och är ett gemenskapsförfarande för att fastställa gränsvärden för högsta tillåtna restmängder av veterinärmedicinska läkemedel i livsmedel med animaliskt ursprung.
MRL-värdet bestäms individuellt för muskulatur, lever, njure, fett, mjölk, ägg och honung.
MRL ligger till grund för kontroll av resthalter och fastställande av karenstider, det vill säga den tid som måste förflyta mellan sista behandlingsdag och slakt eller konsumtion av mjölk, ägg och honung.
För vissa läkemedel har MRL inte kunnat fastställas. Sådana läkemedel får därför inte användas för behandling av livsmedelsproducerande djur.
Gruppering av olika substanser
Grupperingen av de olika substanserna finns i två tabeller i EU-förordning om klassificering. EU-förordningen finns till höger.
Tabell 1 innehåller tillåtna substanser
Tabell 2 innehåller förbjudna substanser
Det är förbjudet att tillföra ett läkemedel till livsmedelsproducerande djur om farmakologiskt aktiva substanser i läkemedlet inte är upptagna i tabell 1.

Så här står det på SJV:s hemsida:

Läkemedelsrester i livsmedel (MRL-förordningen)
Konsumenterna ska skyddas från skadliga restsubstanser från veterinärmedicinska läkemedel i livsmedel med animaliskt ursprung. Därför finns den så kallade MRL-förordningen. Den är inrättad av EU och är ett gemenskapsförfarande för att fastställa gränsvärden för högsta tillåtna restmängder av veterinärmedicinska läkemedel i livsmedel med animaliskt ursprung.
MRL-värdet bestäms individuellt för muskulatur, lever, njure, fett, mjölk, ägg och honung.
MRL ligger till grund för kontroll av resthalter och fastställande av karenstider, det vill säga den tid som måste förflyta mellan sista behandlingsdag och slakt eller konsumtion av mjölk, ägg och honung.
För vissa läkemedel har MRL inte kunnat fastställas. Sådana läkemedel får därför inte användas för behandling av livsmedelsproducerande djur.
Gruppering av olika substanser
Grupperingen av de olika substanserna finns i två tabeller i EU-förordning om klassificering. EU-förordningen finns till höger.
Tabell 1 innehåller tillåtna substanser
Tabell 2 innehåller förbjudna substanser
Det är förbjudet att tillföra ett läkemedel till livsmedelsproducerande djur om farmakologiskt aktiva substanser i läkemedlet inte är upptagna i tabell 1.

Nej de får inte gå till slakt så länge preparatet har livstidskarens därför skall det vara inskrivet i passet MEN det är vad som gäller för preparatet när slakt är aktuell som är det som bestämmer om hästen får gå till slakt eller inte, alltså om något av dessa otestade medel genomgår de tester som de inte har gjort pga den höga kostnaden så kommer de att få en fastställd karens och det är då den som gäller den dagen det kommer in en häst till slakt med en införd läkemedelsbehandling med detta preparat oavsett om preparatet för att det var otestat hade livstidskarens just då, har diskuterat det specifikt med insatt veterinär.
Det är framförallt hästar som har en hel del sådana preparat trycket har inte varit samma på dem att verkligen genomföra dessa dyra tester iom att så liten del av hästarna faktiskt går till livsmedel, övriga livsmedelsdjur lever ju oftast inte så många år som hästarna så det hinner inte hända så jättemkt på marknaden med medicinkarenser på den korta livstid de har så där kan man ju mer ta för givet att det inte kommer att hinna hända någon ändring innan det är aktuellt för slakt för det djuret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar