Hästord - dialekter?

skiesabove

Trådstartare
Något som jag har funderat över, är det här med olika ord för olika saker. Jag blev helt chockad och förvirrad när jag hörde någon benämna en hage med ordet paddock. Och sen kallade en annan ridbanan för paddock...
Det där med att kalla ridbanan för paddock tycker jag är superförvirrande, för på engelska använder man ofta paddock som ett annat ord för hage.

Det enda jag kan komma på är att det verkar som att folk söderut/som haft mkt kontakt med hästvärlden söderut är dom som säger manege/paddock. Och dom här i norr säger oftast ridbana/ridhus. Och manege för mig, det är sånt som finns på cirkusar...

Vad säger ni?
Ridbana, ridplan eller paddock?
Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Är det dialektalt? Är det svengelska? Är det bara traditioner? Finns det fler hästord som skiljer sig i landsändarna?

Och vad säger du :)?

Sv: Hästord - dialekter?

Paddock: iordninggjord ridbana utomhus.
Ridbana kan användas för inomhusvarianten.

Ridhus eller manege?
Ridhus kallar jag själva byggnaden. Manegen är ridbanan i ridhuset.

Hage eller paddock?
Hage.

Paddock var ordet vi fick lära oss på "ridlekis", men det byttes ganska snabbt ut mot ridbana. Paddock känns som ett äldre ord?

Manege tycker nog jag också är lite mer cirkus, har alltid kallat det ridhuset!

Är från Uppsala :)

Jag säger happe till mina hästar, det är det nog bara värmlänningar som vet vad det betyder ;).

Hmmm, jag säger nog både paddock och ridbana
Ridhus och hage
Är jag riktigt wild and crazy kan jag nog drista mig till att säga manege om ridutrymmet i ett ridhus också;)

Dottern låter hälsa att det heter paddock, ridhus och hage:cautious:

/Rea, Skåne

Ridbana är en yta med eller utan staket som är iordningställd för att rida på.
Ridplan, samma som ovan.

Paddock är en yta med ordentligt staket runt, inuti kan vara en ridbana eller en gräsyta.
Ridhus eller manege? Manegen är ridytan inuti ridhuset. Ridhus kan även innehålla läktare och andra utrymmen.
Hage eller paddock? En paddock kan vara en hage eller en ridbana och en hage kan vara bara just en hage eller också även en paddock.

Jag hämtar hästen i hagen och gör iordning den för ridning på ridbanan. Ibland lånar vi grannens ridhus, deras manege har så bra underlag.

Vintertid går våra hästar i en väldränerad, hårdgjord paddock.

(Jag bor i Skåne)

Jag säger:

Ridhus - till ridhus
Paddock - till en iordninggjord ridbana utomhus
Hage - En hage helt enkelt.

I Tyskland säger (i alla fall där jag jobbade) dem Paddock till hage. Det störde mig oerhört i början!:p

Ridbana = iordningställd (fyrkantig) yta att rida på, kan vara både inomhus och utomhus, med eller utan staket
Paddock = utomhusridbana med staket runtom, underlaget ofta sand eller spån
Corall = en rund paddock
Ridhus = byggnad med en ridbana inuti
Hage = där hästarna spenderar sin "fritid" ;) kan vara allt från en stor beteshage till en liten frimärksvariant med grus

/Norrbotten

Ridbana = iordningställd (fyrkantig) yta att rida på, kan vara både inomhus och utomhus, med eller utan staket
Corall = en rund paddock
Hage = där hästarna spenderar sin "fritid" ;) kan vara allt från en stor beteshage till en liten frimärksvariant med grus

/Norrbotten
Skriver under på detta!

/Sörmlänning

Corall = en rund paddock

+1

/Skåning

Paddock
Ridhus
Hage

Däremot blev jag smått förvirrad när en vän till mig pratade om att hon brukade rida mycket i volten alltså i en paddock.... :)

Ridhus eller manege?
Hage eller paddock?

Ridbana eller paddock.
Ridhus eller manege.
Hage.

// 08:a

Hage: gräs eller grus med staket om, där hästar vistas utan ryttare

Paddock: ridbana utomhus av sand med staket om

Ridhus: ridbana inomhus av sand eller spån

Corall = en rund paddock

Precis så.

/Värmlänning (som inte har den blekaste aning om vad happe betyder)

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 436
Senast: Heulwen
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar