Hästolycka, hur lång tid har det tagit för er att komma tillbaka?

Sv: Hästolycka, hur lång tid har det tagit för er att komma tillbaka?

jag trycker i mig 200mg diklofenc om dagen + 4g alvedon om dagen + 20mg morfin 2 ggr dagligen..Jag är heeeelt nerdrogad känns det som..Nu ska iaf morfinet bort för det har jag ingen lust att äta längre.

Jag äter med citodon. Jag kan heller inte påstå att dom är till stor hjälp då man har riktigt jäkla ont. Så så starka är dom nog inte som du vill ha dom till.

Hm, nu när jag tänker efter åt jag en hög dos utav dem en period tillsammans med morfintabletter och andra tabletter, men det var inte pga nackskadan, blandade ihop det lite... Men jag minns att jag ville haft dem utskrivna längre, citondon, men det gick icke sa läkaren, pga att de var morfinbaserade och beroendeframkallande. Tror bestämt att det var citodon iaf?

Har inte provat dem enbart, så kanske har de inte jättestark effekt, vad man nu menar med det? men jag sparade ett par tabletter och tog när jag hade riktigt dåliga nack-dagar och på mig hade det iaf stor effekt, blev dåsig, smärtan minskade rejält och skönt trött.

Men jag är ingen läkemedelsexpert. Dock, knapra citodon en längre tid, är det verkligen så vanligt? Det är nog inte det första receptbelagda läkarna skriver ut..

äh struntsamma, jag kanske blandat ihop det....

Till TS, hoppas du får läka fint nu och blir helt bra till slut, lider med dig! Lycka till och ta hand om dig :bow:

Jag ramlade av hästen i april och har först för några veckor sedan kommit upp på min egen häst igen. Sjukgymnasten säger att jag bara får skritta. Trav är svårt för mig, men jag har galopperat någon gång, det känns bra. Hoppa får jag absolut inte. Jag red på min kompis islänning, som är mycket lugn och stabil några veckor efter olyckan, men hade mycket svårt att hålla balansen och kunde inte stå när jag satt av vilket fick mig att inse att jag nog trots alls skulle hålla mig från ridningen ett tag. Min egen häst är inte fullt så stabil, dock har han varit mycket lugn nu sedan vi började skritta igen. Jag har fortfarande svårt att komma upp på honom och har ont ibland när jag sitter upp, och när jag kommit av. Jag har ständig värk, men psykiskt hjälper det väldigt mycket sedan jag kunnat börja skritta igen. Trodde aldrig det skulle ta så lång tid att komma igen. Jag hade en skada i bäckenet sedan tidigare och problem med höfterna, vilket inte gjort saken bättre för min del. Nu måsta jag vara försiktig i framtiden och får inte ramla av... hur lätt är det med en busig häst??

Har också haft svårt att hitta ridhjälp så hästen har vilat länge. Längtar så efter känslan att rida ett riktigt ridpass, eller galoppera på en mjuk grusväg och hoppa naturhinder i skogen...

Hoppas du och alla andra som skrivit i tråden snart är så pass bra i kroppen att ni kan börja rida igen!

Hm, nu när jag tänker efter åt jag en hög dos utav dem en period tillsammans med morfintabletter och andra tabletter, men det var inte pga nackskadan, blandade ihop det lite... Men jag minns att jag ville haft dem utskrivna längre, citondon, men det gick icke sa läkaren, pga att de var morfinbaserade och beroendeframkallande. Tror bestämt att det var citodon iaf?

Har inte provat dem enbart, så kanske har de inte jättestark effekt, vad man nu menar med det? men jag sparade ett par tabletter och tog när jag hade riktigt dåliga nack-dagar och på mig hade det iaf stor effekt, blev dåsig, smärtan minskade rejält och skönt trött.

Men jag är ingen läkemedelsexpert. Dock, knapra citodon en längre tid, är det verkligen så vanligt? Det är nog inte det första receptbelagda läkarna skriver ut..
Jag har ätit citodon i flera år. Så jag tror inte det är någon större fara med det.

Om du använder citodon under lång tid finns risk för beroendeutveckling. Det ska läkaren upplysa om, annars kallas det för tjänstefel.
Sen är det ju ingen tävling om vem som har mest ont eller är värst skadad eller använder tyngsta medicinerna, eller?
Tycker synd om er för smärta är inget man eftersträvar!!
Ta hand om er och lyssna på era läkare!

Sist jag blev avkastad av en häst tog det fyra o en halv timmar att komma tillbaka till gården. Det är ju ganska lång tid! Som tur var behövde jag ingen medicin mer än ett skavsårsplåster. Om man knallar på så kommer man alltid tillbaka , ett ordpå vägen om det är till nån tröst.

Jag kan nu med facit i hand säga att det tog mig 5 månader och 6 dagar att komma upp på hästryggen igen ;). Började rida på julafton. Så nu rider jag nästan för fullt igen (nu 2-3 hästar om dagen)

Hemska saker ni råkar ut för :(

Jag gjorde illa axeln för 3 månader sen.
Hade jätte-ont men tog smärtstillande och inflamationshämmande piller i ungefär 3 veckor. Red 2 hästar varje dag (en unghäst)
Sen försvann det och jag har då inte ont nu längre. Det är jag glad för :)

Hoppas alla ni som har ont blir bättre :bump:

Ja hur lång tid?

Jag var med om en ridolycka för snart två veckor sedan och fick frakturer i ett par kotor och läkaren har sagt att jag måste vänta minst till april-maj innan jag kan sätta mig på hästryggen, hur har ni som skadat er allvarligt klarat er från att rida?

Jag flög av (Dock ca.3 år sen) Hästen stegrade sej och gick omkull, Jag fick hästen över mig och hästen kom inte upp! Hästen låg endast och sparkade med benen. Så Ägaren fick komma och putta bort hästen :( Fy fan säger jag, Jag bara skrek :cry:

Iallafall så fick jag riktigt ont i höger ben och vänster arm, Kunde knappt gå och om jag satt ner för länge så var de omöjligt att gå igen. De bara värkte i hela benet så fort jag rörde de, Men dan efter detta hänt så var jag uppe och red igen, 2 hästar till och med, Men kunde knappt gå :love: :)

Jag flög av (Dock ca.3 år sen) Hästen stegrade sej och gick omkull, Jag fick hästen över mig och hästen kom inte upp! Hästen låg endast och sparkade med benen. Så Ägaren fick komma och putta bort hästen :( Fy fan säger jag, Jag bara skrek :cry:

Iallafall så fick jag riktigt ont i höger ben och vänster arm, Kunde knappt gå och om jag satt ner för länge så var de omöjligt att gå igen. De bara värkte i hela benet så fort jag rörde de, Men dan efter detta hänt så var jag uppe och red igen, 2 hästar till och med, Men kunde knappt gå :love: :)

Vad ville du bevisa med det ? Och varför åkte du inte till sjukhus ? Du kanske har fått men av den omkullridningen som du märker först när du blir äldre...

Kan nu iaf "fungera" hyfsat normalt utan värktabletter men kommer börja med dem i natt igen då jag börjar jobba i morron (stående jobb, och det är just stående som jag märker mest) Och nu har det gått 2 veckor efter avramlingen. Och kotorna känns ibland så rida nu är inte ens på tanke... ;) Men jag känner iaf att jag numera kan röra mej om än mindre än normalt utan smärtor :)
Att sätta på sej strumpor är dock fortfarande ett projekt ;) Då jag e så stel i ryggen å inte kan böja mej framåt så enkelt ;)

Vad ville du bevisa med det ? Och varför åkte du inte till sjukhus ? Du kanske har fått men av den omkullridningen som du märker först när du blir äldre...

Kan nu iaf "fungera" hyfsat normalt utan värktabletter men kommer börja med dem i natt igen då jag börjar jobba i morron (stående jobb, och det är just stående som jag märker mest) Och nu har det gått 2 veckor efter avramlingen. Och kotorna känns ibland så rida nu är inte ens på tanke... ;) Men jag känner iaf att jag numera kan röra mej om än mindre än normalt utan smärtor :)
Att sätta på sej strumpor är dock fortfarande ett projekt ;) Då jag e så stel i ryggen å inte kan böja mej framåt så enkelt ;)

Vad jag ville bevisa? Menar du med att jag red dan efter ?
Jag tyckte de var bra av mej att vara upp till häst redan dan efter annars hade jag troligtvis blivit rädd om jag väntat längre, Och de hade inte vatt bra!

Vem har sagt att jag inte vatt på sjukhus ? Jag var inne dan efter då jag fick smärtor i magen efter olyckan också, Men dom hittade inget, Men jag skulle ta de lungt.
Kan ju säga att när jag red efter olyckan hoppade jag ju inte som en dårre, Utan tog lite skritt & Trav.

:)

Om du använder citodon under lång tid finns risk för beroendeutveckling. Det ska läkaren upplysa om, annars kallas det för tjänstefel.
Sen är det ju ingen tävling om vem som har mest ont eller är värst skadad eller använder tyngsta medicinerna, eller?
Tycker synd om er för smärta är inget man eftersträvar!!
Ta hand om er och lyssna på era läkare!

Vem har sagt att det är en tävling? Ja, jag vet om riskerna. Men så är det med ALLA läkemedel. Tyvärr.Vi som äter medecin äter ju dom för att SLIPPA smärta. Inte som du vill ha det till. Att endel eftersträvar......

Senast ändrad:

Vem har sagt att det är en tävling? Ja, jag vet om riskerna. Men så är det med ALLA läkemedel. Tyvärr.Vi som äter medecin äter ju dom för att SLIPPA smärta. Inte som du vill ha det till. Att endel eftersträvar......

Nä, det var ju det jag sa, att det inte är nån tävling...
Vad vill jag ha det till:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 608
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar