Hästolycka, hur lång tid har det tagit för er att komma tillbaka?

Sv: Hästolycka, hur lång tid har det tagit för er att komma tillbaka?

För 10 år sedan så blev jag sparkad och krossade käken på två ställen. Då hade jag nog kunnat hoppa upp på en häst direkt (eller i alla fall efter mina fyra dagar på sjukhus).
Gick tillbaka och skulle jobba och fortsätta rida, men jag skakade bara när jag höll i en häst. Så den rädslan jobbade jag bort.

Andra större olyckan hände i oktober förra året då jag ramlade av en häst. Landade på skulderbladet och nacken (fraktur mellan 6:e och 7:e halsryggkotan). På akuten blev det stödkrage och ridförbud fram till efter nyår. Hade stödkrage hela tiden.
Satte upp på min Piraten i mitten av januari och det var en sådan härlig känsla.
Men några dagar efter olyckan så arbetade jag dem löst från marken. Kunde inte tömköra, longera eller liknande pga risken att hästen skulle rycka till. Men löst gick som sagt bra.

Har fortfarande problem med käken och domningar och stickningar i armen från nacken.

Jag tycker att du ska läsa Masses inlägg en gång till och lyssna på de råden.

Att till varje pris upp och rida så fort som möjligt för att man längtar, är inte beundransvärt eller värt att ta efter, det är dumdristigt. Man har bara en kropp, ett liv, en chans. Vi är otroligt dåliga på att lyssna på våra egna kroppar! Smärtan finns där utav en anledning, ta inte din kropp för givet. Du måste TA HAND OM den, för att den ska fungera.

Det är svårt, det är tufft, det tar emot, att välja att ta hand om sin egen kropp framför att rida sin häst som kanske måste vila annars. Men du har bara en kropp, den gör ett jäkla slitgöra åt dig, så ta god hand om den.

Det är lite det jag ser som problemet med att så många har värk, ont, problem med sina kroppar i dagens samhälle, vi tar inte hand om dem! Vi tar dem för givet, lägger gärna massa pengar på massör/kiropraktor osv åt hästen, men slår vi oss själv är vi inte lika noga. Det tänkande har även funnits i mig och är något jag får kämpa med varje dag nuförtiden. Jag får dras med en nackskada för resten av livet efter en ridolycka, då fungerar det inte längre att ta kroppen för given, nu MÅSTE jag ta hand om den, annars ligger jag i en hög på golvet och vill dö pga smärtan.

Dessutom är du en bättre ryttare och mycket behagligare att bära, när din kropp mår bra. Så långt det går, tycker jag att man ska låta bli att rida om man har ont och mycket spänningar i sin egen kropp, för du gör lätt hästens kropp spänd på köpet.

Att som ryttare ta hand om sin kropp, kolla upp den efter avtrillningar (man kan ha blivit sned tex) tycker jag är en tjänst man gör både sig själv och hästen.

Så ta hand om dig, vila som läkaren sagt, ge hästen vintervila och tänk på att du ska leva många, många år till. Du tänker inte på det idag, men din kropp kommer inte alltid funka bra hur den än behandlar den. Å var glad att du KAN rida i framtiden, det kunde varit värre ;) Lyssna på din kropp, å din smärta.

/Veronica som knappt ridit på 3 veckor nu pga en skada i ena benet efter avtrillning, och nog inte får rida på flera veckor till :( -jag har också svårt att få ridhjälp..

Bra skrivet.
Håller med dig, man tänker sällan på sig själv.

Efter att jag blev sparkad så har jag i alla fått mig en tankeställare och det är att inte hålla i när hästen sätter i gång. Jag släpper.
Hästen kommer hem förr eller senare. Men själv så har man bara ett liv och det är lite mer värdefullt. Hästar finns det gott om.

Låter elakt kanske, men jag älskar mina hästar något enormt.

// från en som kanske inte hade stått här idag om inte hästen varit oskodd och missat min tinning med typ 1-2 cm

Mycket bra skrivet :bow:

Många glömmer bort sig själv.

Jag har börjat lyssna mer på min kropp (bla för att min mamma har fibro) och jag rider inte om jag har ont någon stanns. Förra veckan hade jag ont i ena axeln (dock inte pga avramling) så avstod jag från att rida ett tag tills den var bättre.

De värsta olyckorna har varit stukade knän och en axel för några år sedan. Trillade av och landade på axeln så den inte gick att röra. Men jag har alltid väntat ett tag tills skadan är mkt bättre innan jag har gjort något påfrestande för den delen.

Och för att lindra samvetet så har hästen fått vila ;)

*knapplån*

Själv har man precis kommit hem från akuten efter att ha blivit avbockad av 3åringen i lördags... Och nej jag åkte inte in direkt..
Jag red tom dagen efter (kändes så mkt bättre i ryggen då efter lite voltaren och alvedon) men så slutade den effekten och jag fick ondare... Så idag blev de ett sjukhusbesök, röntgen och en diagnos på Kotnedpressningar på L2 och L3... Och tro mej det gör ont fast det inte ens är "brutna"... Så nu ska man äta Citodon och har ridförbud i 2-3 månader och ska väl egentligen vara glad att jag slipper stålkorsetten som de nästan va inne på att jag skulle få för de "lilla"...

Lagom kul när man sett fram emot dressyrtävlingar med tävlingshästen *not* Men jag tänker INTE trotsa ridförbudet iom att jag vill inte ha problem med ryggen sen senare i livet (och då är jag ändå 33)... Men däremot kommer jag nog mocka å fylla på vattenhinkarna i boxarna, men de e ju inte sååå tungt.. men undvika slag och stötar (ridning) ...

Usch, jag ryser när jag läser allt ni varit med om. Tänker tillbaka på när jag var dum och idiotisk, som red halvgalna hästar jag inte kände hur som helst i full galopp. Som värst har jag väl fått nån liten hjärnskakning, brutit två fingrar och fått lite ont i ryggen. Men när jag tänker på hur det kunnat gå så tackar jag bara gud för att jag haft tur.

Dock har jag burit alldeles för tunga grejer på helt fel sätt, så då och då får jag en ordentlig smärta i nedre ryggen på vänster sida, som jag inte varit till läkaren för. Kanske är dags nu.. :o

Oj citodon, då har du rejält ont du!
De tabletterna hade jag när jag var som sämst, bästa jag fått! :d Men de är riktigt starka, morfinbaserade. Men tänk på att de är starka! å tar bort massa smärta, som annars hade hindrat dig från att göra dumheter som att lyfta hinkar ;) Med de där tabletterna måste du tänka extra mycket på att vara mer försiktig än kroppen säger ifrån... Var rädd om dig!

De tabletterna hade jag när jag var som sämst, bästa jag fått! :d Men de är riktigt starka, morfinbaserade. Men tänk på att de är starka! å tar bort massa smärta, som annars hade hindrat dig från att göra dumheter som att lyfta hinkar ;) Med de där tabletterna måste du tänka extra mycket på att vara mer försiktig än kroppen säger ifrån... Var rädd om dig!

:eek: Är det de starkaste du fått ? Hmm Då har jag nog verkligen ont i ryggen för som jag sitter nu och har ändå tagit 2 st för att få somna ordentligt i natt, så har jag fortfarande en molande "ont" i kotorna... Visserligen tog jag dem för ca 30 minuter sen (men den allra första tog jag vid 18 tiden, och sååå mkt märks det inte att jag tagit piller....) Men jo jag hörde att de är starkt beroendeframkallande, så jag får väl börja hålla koll och skriva upp hur många jag tar ;) Fast max 8 om dagen är sagt från läkaren...
Och tänkte nog försöka hålla nere antalet då jag har "missbrukarproblem" på pappas sida av familjen... (men än är jag bara drabbad av Texas holdem "speldjävulen" och då fakemoney ;) )

Lite intressant att jag verkligen känner "kotorna" som är skadade, fast så har jag nästan alltid kunnat känna i vilken muskel jag är spänd i vad gäller ryggen öht... Skönt att "känna" sin kropp....

Men alltså sååååå starka är inte citodon... Visserligen narkotika klassat.. Men har man ont i ryggen så hjälper inte dom receptfria alls.. Tycker både från läkare och andra människor att det blir lite överdrivet ibland. Och i citodon finns väl inte ens morfin? Det är väl bara kodein och paracetamol i citodon.
Men sen är det klart att alla reagerar olika på citodon men på mig så funkar inte dom speciellt bra när jag har som ondast..

Men alltså sååååå starka är inte citodon... Visserligen narkotika klassat.. Men har man ont i ryggen så hjälper inte dom receptfria alls.. Tycker både från läkare och andra människor att det blir lite överdrivet ibland. Och i citodon finns väl inte ens morfin? Det är väl bara kodein och paracetamol i citodon.
Men sen är det klart att alla reagerar olika på citodon men på mig så funkar inte dom speciellt bra när jag har som ondast..

jag vet inte riktigt hur de är uppbyggda, men jag har receptbelagda, och känner inte någon särskilld effekt av dem... skumt.. eller är jag en okänslig typ... :P men jag vet att de är kända för att vara beroende framkallande...

jag skulle inte mocka om jag var du, det är faktiskt större påfrestning än ridningen.

Jag gick på 1000g alvedon x 4 gånger om dagen = 4000g om dagen + att jag fick morfin att ta också, tog de dock algrig då jag inte är glad för att trycka i mig piller + att man skulle blir väck av dem..

Jag äter med citodon. Jag kan heller inte påstå att dom är till stor hjälp då man har riktigt jäkla ont. Så så starka är dom nog inte som du vill ha dom till.

jag skulle inte mocka om jag var du, det är faktiskt större påfrestning än ridningen.

Jag gick på 1000g alvedon x 4 gånger om dagen = 4000g om dagen + att jag fick morfin att ta också, tog de dock algrig då jag inte är glad för att trycka i mig piller + att man skulle blir väck av dem..

Lilla mupp, jag hoppas att du menar mg... för annars skulle du haft saftiga leverskador... Och inte levt.. 1000 g är 1 kg. ;););)

Vet inte hur jag skulle stå ut .

Grejjen är att mockar inte jag mockar ingen, pappa är under jul/nyår inte mkt att ha hemma (se tidigare inlägg, och i det tillståndet mest tycker en annan är "sjåpig" som ens åkte till läkaren :mad:) och grannen som redan har hand om min ena avelsmärr 24/7 och dessutom nu rider tävlingshästen vill jag inte be om så mkt mer... (det är ju dessutom bara två hästar) Men i dag blev det inte mockat alls... Tycker som sagt inte heller att citodonet hjälper nämnvärt, vaknade som vanligt efter 4 timmar sömn av smärtan, lyckades dock somna om och sov hyfsat sen, men trots den 4e å sista tabletten från akuten så har dagen inte vart smärtfri .. Så jag har i stort sett bara hjälpt grannen med transport till ridhuset så hästen reds (3åringen får vänta till jag kan rida igen, inte för att han va dum som hade av mej för det var en "olyckshändelse" men för att han ju ändå bara är 3 å kan vänta)...

Men ni som pratar om att ni "tjuvred" innan ni hade tillåtelse å ibland tom riktigt tidigt HUR LYCKADES NI ??? Fan jag kommer ju knappt upp ur sängen än mindre skulle jag då komma upp på en häst...
Ni måste haft riktigt bra hjälp av era smärtstillande som en annan inte har :crazy: (men skulle vilja ha) ...

Hmmm 4 kg piller per dag är ganska mycket tycker jag. Hur mår du? :confused:

Hon skrev ju faktiskt att hon inte orkade trycka i sej alla :rofl:

Men hon menar väl mg;)
Annars hade hon nog inte mått något vidare just nu hehe

Men hon menar väl mg;)
Annars hade hon nog inte mått något vidare just nu hehe

det är klart hon menade mg, hon glömde bara m:et:angel:

tänk att ett litet m kan göra sån skillnad, - och även ge oss ett gott skratt!

Jag är iaf lycklig över att hon inte käkade 4000 g.... för då hade jag inte haft nån liten mupp:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar