Hästolycka, hur lång tid har det tagit för er att komma tillbaka?

LadyDedlock

Trådstartare
Ja hur lång tid?

Jag var med om en ridolycka för snart två veckor sedan och fick frakturer i ett par kotor och läkaren har sagt att jag måste vänta minst till april-maj innan jag kan sätta mig på hästryggen, hur har ni som skadat er allvarligt klarat er från att rida?

Sv: Hästolycka, hur lång tid har det tagit för er att komma tillbaka?

Hej. Så tråkigt med din olycka. Jag rider inte själv men vet att plågan är stor att inte få rida. Jag har en dotter på 14 år som bröt lårbenshalsen för drygt 1 1/2 år sedan. Efter operationen har hon fått komplikationer (Caputnekros = höftkulan dör ut) och har inte ridit så mycket efter det. Hon har egen häst och mår jättedåligt. Läkarna säjer att hon är för ung för höftprotes och att hon måste stelopereras för att slippa smärtan. Då kan hon aldrig mer rida sa de. Hon är nu otröstlig. Finns det någon med erfarenhet som kan ge oss råd.

Nej fy va hemskt..Ja hur klarar man sig igenom allt? Jag har problem att få nån som vill ta sig an min häst så jag märker att jag själv skippar att gå med kryckor för att "visa" dom här hemma att jag kan åka och rida men det funkar inte..

min mamma åkte ut för en olycka på en långritt och tappade närminne helt. Fick åka till akuten och morgonen därpå när hon vaknade undrade hon vart hon var och var hennes häst var.
Blev sjukskriven i 3-4 månader, fick inte rida. "Tjuvred" för läkarna en gång på gammelhästen som är vädigt försiktig med ryttare och gick omkull :o (han har aldrig gått omkull innan) För någon månad sen fick hon ut och skritta barbacka för att det gör gott för ryggen. (tror ni hon skrittar? utan sadel? :angel:) Fast hon är nästan helt återhämtad nu, men går endå regelbundet hos kiropraktiker (stavas..?) och massör. Jobbar nu halvtid.

Jag råkade ut för en mindre "olycka" då både jag och hästen gick omkull på en stor oxer. Jag hamnade brevid hästen och hästen var på väg att glida över mig, då han puttar till mig med rumpan så jag far iväg några meter och därmed unviker att hamna under hästen (såklart stallets största häst). Man kan säga att han räddade mig :) Jag fick någon lätt hjärnskakning och en ömn axel, hästen fick några skrapsår på knä och huvud. Haha, ingen i gruppen ville aldrig mer hoppa med honom efter det, då jag fick ensamrätt på honom ;) tyvärr togs han bort för några månader sen pga, blåsljud på hjärtat:cry::cry: (svar på tråden här, jag hoppade såklart upp igen och tog mig ann hindret.)

va med om ridolycka 23 juli iår.
jag jobbar nu 3 timmar/dag, sjukskriven resten.
ska prova o gå upp till 5-6 timmar/dag efter nyår...o se om det funkar.

bröt skulderbladet o fick ansiktsförlamning o blåslagen i övrigt såklart.
haft en del komplicationer. Har så ont i min rygg ibland så jag vet inte vad jag ta vägen :( men uppe o rider är jag. Dessvärre inte så ofta eller så mkt jag vill. Jag klarar inte av långa ridpass, men ibland så skiter jag i det och rider lite längre men får jätteont efteråt.

Hej. Så tråkigt med din olycka. Jag rider inte själv men vet att plågan är stor att inte få rida. Jag har en dotter på 14 år som bröt lårbenshalsen för drygt 1 1/2 år sedan. Efter operationen har hon fått komplikationer (Caputnekros = höftkulan dör ut) och har inte ridit så mycket efter det. Hon har egen häst och mår jättedåligt. Läkarna säjer att hon är för ung för höftprotes och att hon måste stelopereras för att slippa smärtan. Då kan hon aldrig mer rida sa de. Hon är nu otröstlig. Finns det någon med erfarenhet som kan ge oss råd.

gud vad hemskt. Men jag skulle kunna rek att börja med körning i så fall? man kan fortsätta men slipper sluta med hästarna. Jag har börjat köra mina hästar nu pga att det gör ont i min egen kropp...och när jag kör så slipper jag en del smärta. Ett bra alternativ.

Jag ramlade av för ett år sedan och slog mig riktigt ordentligt. På sjukhuset gjorde de alla möjliga undersökningar och ville först inte släppa hem mig samma dag.
Jag frågade inte när jag kunde börja rida igen. Jag red efter två dagar och har gjort det sedan dess. Hur klokt det var kan man undra. Jag har fortfarande ett år senare ont i armen men det beror nog inte på att jag red meddetsamma.

Jag klarar det inte, jag är uppe igen så fort jag kan. Idiotiskt javisst, men efter att ha avhållit mig från att rida efter en spricka i bäckenet, och sen slagit upp hela skiten genom att halka på en isfläck när jag gick från bussen så kör jag med mottot 'jag skadar mig hellre/dör hellre på hästryggen än genom att halka i trappan'

Så jag har varit uppe på hästryggen så snart efter olyckor som jag kunnat. Både med gips och annat. När jag skadade ryggen allvarligt lyckades jag släpa mig ut med kryckor, och mutade bror hjälpa mig upp. Fick dock sitta av då det inte gick. Ridförbudet låg på ett år, jag red igen efter 3 månader.. Totalt idiotiskt ja, men jag skulle göra om det, att säga något annat skulle vara att hyckla.

Däremot har ryggskadan (som jag fortfarande lider av, kronisk smärta etc) gjort att jag inte tar några onödiga risker med ANDRAS hästar. Jag sitter inte upp på någon häst, ens en sedera ridskoleponny, utan väst. Jag rider fortfarande in/till ungponnyer, men undviker de där riktigt komplicerade/vilda fallen. En avfallning där jag slår i olyckligt (dvs på skadade stället) ger mig enligt läkarna (som inte vill jag rider alls ens nu, 8 år efter olyckan) i BÄSTA fall ett liv i rullstol..

Och det är en sak att hamna där för det gick snett med någon av mina egna, men inte värt hamna där för jag red någon annans erkända avkastarkund t ex.

Jag som varit mer vild än tam under mina år som aktiv ryttare. Har precis som många här före mig ridit med diverse skador och inte minst läkar förbud. Ibland för att det under en period av mitt liv var mitt jobb. Som exempel jag kom direkt från sjukhuset där jag fått ryggen fixerad så att den var stel. Åkte till stallet och blev uppslängd (fanns inte en chans att jag kunde sitta upp själv) på en häst som just var inkommen till stallet p g a den var så svår riden.
Ett annat dåligt exempel:
Jag har också varit ute och ridit en häst som ägarna själv inte kunde rida ut på för den stack iväg och bockade av dem, med bara en arm efter ett nyckelbensbrott. I det här fallet blev jag faktiskt lurad av ägarna som sa att de själva inte hade tid och att hästen var jättesnäll. Min mening var att bara hjälpa dem och skritta ut en runda så deras häst kom ut. Nu blev det ju mer något mellanting mellan rodeo och hubertusjakt under en timmes tid innan jag fick så mycket kontroll över hästen att vi kunde komma tillbaka till stallet. Kan tillägga att det var första gången i mitt liv som jag var rädd för att bli avslängd. För jag förstod att det skulle bli väldigt svårt att förklara hur det hade gått till på sjukhuset! Så det var väl därför som jag lyckades med bedriften att sitta kvar och något så när få kontroll på hästen med en arm.
Av detta vilda hästliv har jag lärt mig den hårda vägen att om jag gjort som läkarna sagt och inte så som jag gjorde, så hade jag kunnat rida och tävla fortfarande. Jag har inte riktigt förstått hur bra ryttare jag var förrän nu egentligen. Tränare som andra skulle ha betalat en förmögenhet för att bara få rida en enda träning för, sponsrade mig med både träningar och tävlingshästar. Nu när jag behöver andra som ska rid och träna mina hästar så har jag förstått i vilken klass jag rörde mig innan. Det är inte ovaligt att ryttare har som mål att rida 130 hoppning. När jag fick mina sponsorhästar var det på den "låga" höjden man började ridain sig på hästen.
Nåja idag så håller jag istället på med avel och visst en och annan häst kommer hit ibland med tanke på att jag kanske skulle kunna rida ..... Men som det är nu har jag bara suttit upp på någon häst när jag sett en annan ryttare har problem. Då har det rört sig om 5 - 10 minuter och mest för att jag ska kunna vara säker på om problemet sitter hos häst eller ryttare. Så visst när jag sitter hästen går det bra. MEN inte när jag kommer av den! Jag kan knappt gå och det gör ont. Smärtan sitter i länge efter åt. För att inte tala om vad som skulle hända om jag inte satt av frivilligt så att säga. Om det inte skulle bli rullstol så skulle det ändå blir minst ett halvårs sjukskrivning med väldiga smärtor.
Så om ni som nu vill men inte får/bör rida tänker på mig när suget sätter in, så kanske ni kan vänta lite längre innan ni klättrar upp på hästen igen. För visst saknar jag att rida, att känna det totala samspelet med en välriden dressyrhäst eller vinden och manen i ansiktet när man spränger fram på en gallopör under ett snabbjobb. Men jag lär nog aldrig mer få uppleva det, bara för att jag inte kunde hålla mig på marken innan.

Det låter inte kul.
Jag ska tänka på det när jag ramlat av nästa gång.

Jag gick omkull med en av mina hästar den 18 juli i somras och bröt nacken. Det enda menet jag kommer ha av det är att jag intekan vrida på huvudet eftersom att den leden också gick sönder. Så får vrida på hela kroppen istället.

Nu har det läkt mycket fortare än dom trodde det skulle göra, och blivit mycket bättre också (kotan gick av mitt på och åkte ner framför mot halsen liksom, så dom fick inte upp den helt utan sitter halvt på).

Läkarna vill att jag ska vänta tll iaf arpril innan jag sitter upp, helst några månader till. Men själv sa jag Max 6 månader, så uppsittning blir den 18 januari, dvs 33 dagar kvar :bump:. Hoppas på att komma igång och tävla när säsongen kör igång i februari :bump:

Jag åkte i backen för bra precis två år sedan och gjorde illa nacken, ryggen och axlarna ganska rejält. Då läkarna inte ens kollade på det när jag åkte in till sjukhuset fick jag inte veta hur länge jag skulle ta det lugnt, så jag vilade tills jag kunde sluta äta värktabletter utan att ha allt för ont (ca två veckor)
För ett år sedan var jag till läkaren igen eftersom det aldrig blev bra. Där fick jag veta att det kunde vara några diskar som hade pajjat och att jag fick dras med det resten av livet. Inte en riktig koll den här gången heller :crazy: Såhär efteråt kan jag säga att jag egentligen borde ha väntat några månader innan jag börjde rida igen, men det är lätt att vara efterklok...

Hur pass allvarligt är det? Är det totalförbud på all sorts form av aktivitet eller är det bara ridningen? Det går ju att göra en massa andra roliga saker med hästen tills du får rida igen :) Och sen är det bara att börja nedräkningen...

Krya på dig! :bow:

Senast ändrad:

Jag bröt lårbenet & höftbenet för tre snart fyra månader sedan och jag rider redan . Genom gick en stor operation precis efter olyckan ( krockade med en bil på moppen ) . Har tur att de inte blev värre. Men haltar ju fortfarande men håller på och grejer med häst & och rider :) Så de är bara att kämpa på och ta de lugnt i början får ju inte hoppa och så men rida dressyr & i skog o mark :)

Jag får bara vara uppe och gå lite grann inget som påfrestar ryggen för mkt utna jag ska ta det så lugnt och helst ligga ner..Lätt att få en person som jobbar i affär och sitter mkt vid datorn och är en aktiv ryttare att ligga ner, jag håller på och går i taket snart.

det jag ser framför mig är hur jag ska ta mig upp, hur ont det kommer att göra i ryggen av att bara försöka slänga upp det högra benet eftersom höften fick sig en smäll också..Jag får helt enkelt ta och hoppa upp på högra sidan

Bra sätt att räkna ner dagarna :) hoppas att uppsittning går perfekt:)

Har aldrig skadat mig allvarligt. Har landat på svanskotan (åkte av baklänges, sittandes :D) och då sa kiro att jag skulle låta bli ridningen minst 1 vecka. Dagen efter behandling var jag hemma men sen var jag tillbaka på min kuses rygg igen. Red som vanligt, fast tänkte kanske efter lite mer. Ville inte knaka höften fel igen och få betala 4-500kr till. :crazy:

Sen blev jag påkörd av en bil för några år sen (utan häst) och fick drass med mirakulöst nog bara en hjärnskakning. Satt i sadeln ett par dagar senare. Red inte hysteriskt men i övrigt normalt. Inte så bra att ramla av när man har hjärnskakning. Man är ju lite groggy också, snurrrig, illamående. Så man har inte världens bästa balans hela tiden och man kan få "puffar" av illamående och har då ingen lust att sätta av i barbackagalopp med ett gäng busiga storhästar.

Blev även ganska illa slagen ovanför båda mina knän vid ett tillfälle när jag skulle tvätta ett sår på min hästs bakben. Red inte dagen därpå - det var systers dag - men sen red jag trots att jag inte kunde gå ordentligt utan kryckor. Svullnade så pass att jag inte kunde sträcka ut benen, inte heller böja dem ordentligt. Red barbacka och försiktigt. Klängde mig upp med armarna och hängde försiktigt ner när jag skulle kliva av. Benen kunde jag som sagt inte böja/sträcka och inte heller spänna musklerna utan att det gjorde hutlöst ont.

Rider i nästan alla tillstånd. Även hög feber. Mår så bra av att få komma ut och ridning i liten skala skadar sällan. Det är olyckor och ansträngning vid oväntade situationer som kan bli farliga. Om man inte skadat sig så att man inte får lägga någon som helst belastning på rygg/höft eller liknande. I övrigt så är ju hästens rörelser under ryttaren rehabiliterande i många fall, och liknar människans bäckenrörelse vid gång utan häst. Det är därför ett naturligt rörelsemönster för våra kroppar.

Jag bröt benet i Februari. Var ute & red med en kompis så sparkade hennes häst mig på benet, när jag satt på min. Så det gick helt av. :cry::crazy:

Så jag fick en märgspik i benet, som jag fortfarande har kvar.
Sen var jag uppe i sadeln efter en månad igen :D

Bröt bäckenet 5 juni och låg still helt i 2 veckor red sen efter 1 vecka på benen. Gick då fortfarande på krykor och fick inte stödja så mycket på benen.

Jag har varit med om en rid/trafik olycka. Jag bröt nacken och klämde benet mellan häst och bil (hade ingen känsel eller styrsel i benet) Min älskade häst fick nödslaktas på plats :( Jag låg på sjukhuset i en vecka och fick inte rida på 6 månader! Men började smygrida (till mammas förskräckelse) redan efter en vecka. Fick dock av det lite komplikationer så som stelhet och smärtor men heller det än att vara utan hästarna.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 608
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar