Hästmat på ÖB

Ida_79

Trådstartare
Har ni sett de?? Jag köpte muslin där ifrån idag,ska strax ut o ta in pållarna o ge dom det nya fodret.. se vad dom säger om det..

Sv: Hästmat på ÖB

Har ni sett de?? Jag köpte muslin där ifrån idag,ska strax ut o ta in pållarna o ge dom det nya fodret.. se vad dom säger om det..

jag har sett det i annonsbladet, men har inte tänkt köpa deras mat.

utav flera anledningar, som så mycket annat som finns i butiken av lågprissaker så antar jag att det är ett lågprisfoder.
inte för att det skulle vara dåligt, men jag vill veta vart mitt foder kommer ifrån så jag köper hellre ett välkänt märke än ett som kommer från Ö&B.
sedan så vet man ju aldrig hur länge dom har tänkt sälja det.skulle dom sluta sälja det om 4 månader så finns dfet ju inte att få tag i mer så det känns onödigt att byta foder bara för att det förmodligen är billigare.
står det på säcken vad som finns i? *nyfiken*
säg till sen om hästarna gillade det.
vad heter fodret och vad fick du ge?

hade varit kul om det visade sig vara ett jättebra foder! jag vill inte tala negativt om det, men hallå-hästfoder på Ö&B??

Om man är snabb i ögona hinner man se att det är ett Ströh-foder innan det täcks av svarta rutor :p

99 kr för pellets 25 kg
129 kr för müsli 20 kg

så vitt jag kan bedömma säljs inte just de här sorterna av Ströhs återförsäljare i sverige.

hmm, det enda man får fram-av det jag kan se är att det finna att välja mellan pellets och musli i 25 och 20 kilossäckar.
sedan står det på tyska, å eftersom jag inte fattar ett ord tyska så låter jag bli att gissa mig till va det står...
priserna är ju bra, finns annat foder i de prisklasserna också-då pratar jag om muslin. för det kostar mer vart man än vänder sig.

TS:
står innehållet på säcken och står det på tyska eller svenska?

Alltså, det står ju Ströh på säckarna, men ÖB's säckar liknar inte någon ur Strö's sortiment. Annan logga och så.

Antingen har ÖB en udda produkt ur sortimentet eller så är det ett plagiat.

hmm, det enda man får fram-av det jag kan se är att det finna att välja mellan pellets och musli i 25 och 20 kilossäckar.
sedan står det på tyska, å eftersom jag inte fattar ett ord tyska så låter jag bli att gissa mig till va det står...
priserna är ju bra, finns annat foder i de prisklasserna också-då pratar jag om muslin. för det kostar mer vart man än vänder sig.

TS:
står innehållet på säcken och står det på tyska eller svenska?

Nu har mina ätit muslin o det märktes ingen skillnad från hippos musli. Ser lika dant ut nästan,luktar lika dant. Innehållet står på säcken längst upp på Svenska. Annars hade jag inte köpt det. fast som en del säger så vet man juh inte hur länge dom säljer det,men o andra sidan så är det samma som hippo,fast 20:- billigare.. så man kan juh köpa på Öb tills det inte säljs mer. Jag kan kolla på lappen imorgon exakt vad det innehåller om ngn är intresserad??

Nu har mina ätit muslin o det märktes ingen skillnad från hippos musli. Ser lika dant ut nästan,luktar lika dant. Innehållet står på säcken längst upp på Svenska. Annars hade jag inte köpt det. fast som en del säger så vet man juh inte hur länge dom säljer det,men o andra sidan så är det samma som hippo,fast 20:- billigare.. så man kan juh köpa på Öb tills det inte säljs mer. Jag kan kolla på lappen imorgon exakt vad det innehåller om ngn är intresserad??

Ja gör gärna det... Tänkte själv åka dit i morron & köpa :)

ja, det skulle vara väldigt intressant å veta vad som finns i!

misstänkte att det skulle stå på svenska också, för annars hade väl ingen vågat köpa det :angel:
men kom gärna med mer info imorgon!

förresten, vad tyckte hästarna? å hur ser muslin ut?

Är inte så insatt i olika fabrikat av musli men den sort som jag fodrar med finns hållbarhetsdatum på och jag vill minnas att det är 3 månaders garanterad hållbarhet. Kan kanske vara värt att kolla om det är kort hållbarhet så det är därför de säljer billigare.

Intressant!
Jag kollade på den tyska hemsidan, där finns faktiskt samma påsar som på bilden i ÖB's reklamblad, den bruna i alla fall, (ingen piratkopia alltså) tyvärr är det lite olika saker i påsarna, ska kolla nogrannare vad som är vad.

När man köper djurfoder så kan man alltid fundera på:

- Hur har fodret lagrats och transporterats?
- Är säljaren registrerad som foderproducent? (Underställd kontroll, spårbarhet av partier vid exempelvis salmonella i foder)
- Miljöaspekter. Har fodret åkt flera varv jorden runt? Innehåller det sådant som har kraftig negativ miljöeffekt såsom soja?

Man bör ställa höga krav på de foder som vi ger våra hästar. Tyvärr så hanteras inte foder alltid på ett sätt så att kvalitén bevaras till dess att hästen äter det.

Btw var jag inne på öb idag och kikade på etiketten som stod på svenska.
vad jag minns innehöll muslin korn, havre, luzern som grund.
Energiinnehållet var:

10.8MJ per kilo

protein 11.5%
fett 5.5%
växtråd 11.5%
råaska 7.5%
ca 0.9
P 0.5

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård