hästmasage

vinkelina

Trådstartare
på tisdag kommer en tjej och skall massera min häst. skall bli spännande att se hur de kommer att gå. har aldrig testat tidigare, men i och med att hon är så otroligt stel vid ridning kan de ju vara värt att testa

vad har ni för erfarenhet av massage.

och hur mycket går det att massera då hästen är ställd i gången, pga av att hon är så otroligt jobbig i boxen så vill minimera att vi är där

Sv: hästmasage

Jag är själv utbildad hästmassör, och alla hästar jag har masserat har man märkt en stor skillnad på! Är jättebra med massage, men ofta behövs det masseras ett par ggr innan man riktgt ser skillnad ibland märks det redan dan efter. Man börjar ju med att gå igenom hästen å känna om den har ont nånstans och ser hur den reagerar. Många hästar slappnar av fort efter man börjat med massagen, så du får väl se hur det går :)
Hade en travhäst som jag masserade, han var typ nästan halt på ena benet och staplade liksom fram i stallet, sen 2 dagar efter massagen så syntes det ingenting, så det var riktigt kul!
Massage öppnar ju blodflödet i hela kroppen och kan hjälpa mycket mer än man tror. Hoppas det går bra för dej! :)

är det nått skilt som man skall tänka på innan massören kommer?

är mest rädd för att heppan skall bråka, hon brukar alltid testa nya personen genom att vara sur och besvärlig.

men läste en annan tråd här om massage om en häst som inte stod stilla vid ryktning och efter massage gjorde det, allt detta stämde in på hur min häst beter sig då man ryktar den.

spännande skall det i alla fall bli.

Oroa dig inte för att hästen inte står stilla, det är vi vana vid, speciellt första gången man jobbar med en häst som har problem.

Hej!
Mina hästar fick sig en massageomgång igår. De har blivit masserade några gånger förrut och jag tycker att det ger resultat. Viktigt är att man sedan fortsätter att massera hästen själv innan man rider tex.
Massören talar om vart hästen är "hård" osv och visar hur du masserar själv. Sen är det svårt att komma rätt i masseringen själv så jag brukar underhålla hästen så gott jag kan och sen kommer massören och kör på djupet.

Jag kommer nu ett tag att ta ut massören varannan månad till mina hästar. Har slarvat med massagen pga sjkdom så då får man börja om lite. Men det är värt pengarna!

Jag håller på att utbilda mig till diplomerad hästmassör, är snart klar. Efter snart 100 praktikhästar har bara EN häst sagt ifrån. Alla andra har velat bli masserade. Även "stökiga" hästar som har svårt att stå still osv. Den hästen som sa ifrån var en hingst som troligtvis tyckte jag inkräktade på hans integritet. Stampa mig på foten (tur jag hade stålhätta) och tryckte in mig i väggen. Gjorde ett försök till senare men han ville INTE. Bara o ge upp, alla vill inte helt enkelt. Men som sagt de flesta vill ha och man ser ganska direkt att dom gillar det. En del börjar dregla, nicka till, trycker emot o vill ha lite hårdare massage på vissa ställen. Det är jättekul o se!! Jag brukar rekommendera ett par behandlingar för bästa resultat men 1 gång är bättre än ingen gång. Jag brukar inte stå i boxen o massera, vill ha ett plant underlag. Lättare att avgöra om hästen är ojämt musklad, sned osv.osv. Hoppas din häst gillar det!! Var inte rädd för att fråga varför massören gör si och så. Jag uppskattar om mina "kunder" frågar mkt, visar intresse. Lycka till!!

Våra står alltid i gågen när de blir masserade.

Tiger blir väldigt trött av massage, gör inget mer den dagen och jag har noga koll dagen efter o tar det lugnt/vilar honom om det behövs. Så det kanske är ngt du ska kolla efter. Han har ände bara fått massage/blivit genomkänd av en som håller på at utbilda sig, efter 1:a och efter 2:a kursen. Han är bara 3 o inte så mkt riden vid de tillfällena.

Hej vinkelina!

Har din häst fått massage än? Hur gick det?
Jag är lite nyfiken......

Anca

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 684
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka