Sv: Hästmarknaden idag
När det gäller avel, som är min största del av omsättningen, så är det more or less ingen skillnad på produktionskostnaderna.
Det är väl onödigt att en till knasboll ger sig in i diskussionen.
Jag håller med Lobelia och Rolle.
Om jag som privatperson ska "tillverka" en häst, betalar jag moms hela vägen. Det vill säga på språngavgift, levadefölavgift, vaccinationer, foder, allt.
Om jag som näringsidkare "tillverkar" samma häst, gör jag avdrag för momsen det vill säga jag betalar mindre än privatpersonen under tillverkningen.
Med de förutsättningar du presenterar, där den direkta produktionskostnaden ska vara lika, så förmodar jag att kvaliteten på slutprodukten skiljer.
Privatpersonen måste ha valt mycket lägre "fasta kostnader" i form av exempelvis språngavgift för att kompensera för högre foderkostnader och liknande.
Jag har ett jordbruk som näringsfastighet. Eftersom jag dock inte har några som helst intäkter av mitt företag, får jag heller inte kvitta momsen mot något. Jag får inte kvitta momsen från mina inkomster av tjänst.
Alltså kostar det mig mer att köpa foder, jämfört med för kompisen, som köper sitt foder från samma leverantör men som har sina hästar på sitt företag.
Foderförsäljaren får behålla lika mycket pengar oavsett om det är jag eller kompisen som handlar, men för mig är fodret dyrare än för min företagarkompis.
Så om en privatperson och en företagare ska producera samma häst, måste privatpersonen hela tiden fram till den förmodade försäljningen betala in moms på alla kostnader vilket företagaren slipper.
Just momsen är väl inte den stora skillnaden, misstänker jag, utan det är nog vinstbeskattning och liknande som skiljer mest.
Som privatperson får man utan att redovisa, sälja tre eller fyra hästar per år utan att "behöva" ta det som företag.