Hästmänniska och delad ekonomi?

Seabaz

Trådstartare
Går det att ha en man eller fru/sambo (ej hästintresserad) och ha delad ekonomi om man äger en häst? :angel: :)

Har sambon ett lika dyrt eget intresse? Eller går han med på vad en häst kostar per månad med stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccinationer och träningar.

Har ni Bil och släp dessutom, har ni en bil eller två? En dragbil...? Skulle ni klara er med en bil eller utan bil alls om ni inte hade häst?
Försäkring på bil och släp + bensinpengar osv....

(Nu har inte jag en sambo själv men är mest nyfiken då jag pratade med en kompis igår att hon hade räknat ut att hennes häst kostade henne 5000kr i månaden om hon räknade med bil och släpförsäkring + bensinpengar. Sånt hon inte skulle behöva alls om hon inte hade häst)

Sv: Hästmänniska och delad ekonomi?

Vi har delad ekonomi, jag skulle inte ha samvete att betala min dyra häst från ett gemensamt konto! :o
Han har en vana att köpa dyra musikapparater och stora högtalare, så där går en del pengar ut i stora sjok, men med lite längre mellanrum.

Gemensam ekonomi skulle bara funka om vi båda tjänade bra, men nu är det tyvärr inte så.

Vi har ett gemensamt konto för hyra, mat, bil, gemensamma tidningsprenumerationer och liknande, och där sätter vi in pengar efter förmåga. Eftersom han tycker att en bil ska vara ny så får han helt enkelt stå för den högre kostnaden det innebär. Billån på flera hundra tusen passar inte min ekonomi riktigt...

Bilen är dock en bra dragbil, för hästens skull. Lätt pimpad för husfridens skull. Kompromisser! ;)

Ett släp skulle jag stå för helt själv, det är ju inget vi båda har nytta av till vardags.

Jag är egoistisk och tänker på mig själv i första hand :o Min man säger inte så mycket om att det kostar, men nämner det ibland. Vill han köpa ett PS3-spel för 600 spänn sparkar jag bakut, vill jag ha ett hästsläp för 60 000 så är det helt ok :D Haha, nej, men alltså min man säger att så länge vi har råd och jag mår bra av det så är det en självklarhet. Och nej, att jag skulle få köpa ett hästsläp för 100 gånger så mycket pengar mot för hans spel stämmer inte heller. Varken jag eller min man är de mest ekonomiska människorna, snarare tvärtom men lägger jag inte pengarna på häst så lägger vi dem på något annat. Onödigt. Om det inte vore för min man så skulle jag absolut inte ha råd att ha häst, så det beror väl på lite hur man prioriterar som sambos/gifta. Som sagt så mår jag så mkt bättre psykiskt med att ha häst och det verkar min man prioritera, vilket jag är tacksam över.

Min man och jag har alltid kört ett system som passar oss perfekt. Vi lägger ihop alla inkomster och drar av alla utgifter som är gemensamma, dvs bostad bilar barn mat etc.. Därefter får var och en kalkylera med sina utgifter, den som har mest utgifter just den månaden är den som bestämmer hur mycket pengar var och en får. Tex. en månad då det är betalning av försäkring för hästen blir det ju en massa "lekpengar" till maken, eftersom han gör vad han vill med sina pengar. Blir det pengar över sätts dom in på gemensamt sparkonto.

Vi har delad ekonomi, men har ett gemensamt konto till huslån och boendekostnader. Sätter in lika mycket på det varje månad.
Eftersom vi bor på landet har jag ingen stallhyra på det sättet.( ingår på lånen till huset). Så det står ju båda för.
Övrigt på hästarna betalar jag. Har även betalat transporten själv men använder den till att köra skräp eller grejer i ibland.
Vi har en bil var. Jag betalar min och han sin.
Min sambo håller på med dykning så vissa tider lägger ju han mer pengar på sin hobby. Dykresor utomlands som inte alltid är så billiga.
Vilket jag tycker är jätteskönt för då slipper jag ha dåligt samvete över att mina hästar kostar så mycket.

Vi har delad ekonomi (eller ja, alla gemensamma utgifter betalar vi ju tillsammans) och tycker det fungerar alldeles utmärkt :laugh:
Sambon har också en rätt dyr hobby (kostar ungefär lika mycket som min häst), så just det där med att nån skulle få betala den andres hobby hade inte varit nåt direkt problem om vi hade haft gemensam ekonomi.
Bilen går under "gemensamt" eftersom den används lika mycket av båda. Använder släp så sällan, så det hyr jag när jag behöver ett.

En lite rolig sak är att folk mer än gärna gnäller över hur mycket pengar sambon lägger på sin hobby varje månad, men ingen säger ett knyst om min häst. Och då tjänar ända sambon dubbelt så mycket som mig... :angel:

Vi har gemensam ekonomi och då ser jag det som självklart att man delar på alla utgifter, oavsett vems hobby det råkar vara.
Nu har ju inte jag häst längre men vi hade gemensam ekonomi även tidigare innan jag sålt hästen.
Ska dock erkänna att det klagades en del ibland... Men det var för att vår ekonomi låg på gränsen, vi hade inte så mycket över. Har man en mer rymlig budget behöver det inte påverka lika mycket.

Jag tänker skaffa häst igen i framtiden och vi kommer hjälpas åt att betala även då. Som sagt så ser jag det som självklart. Jag vill inte leva med någon som är så noga med "mitt och ditt", sånt är det värsta jag vet.

Senast ändrad:

Det går utmärkt att ha sambo och häst! :laugh: Om det med delad ekonomi menas varsitt lönekonto så har jag och sambon det. Sedan betalar vi ungefär hälften av de gemensamma utgifterna (hyra osv). I nuläget betalar sambon lite mer, jag pluggar och han brukar i det närmaste "smygbetala" gemensamma utgifter för han tycker jag har så dålig "lön". Min älskling! :love:

Vi har två bilar varav en rejäl 4-hjulsdriven till att dra släp med. Hade jag inte haft häst, då hade vi nog i stället köpt en mindre bil, typ Golf eller liknande.
Det är sambon som fixade nya bilen, han tyckte inte vi (läs jag... ;) ) skulle sitta och köra med släp och en halvkass dragbil!

Sambon har inget eget hästintresse och inte heller någon dyr hobby. Men han är helt fantastisk, när jag berättade att jag räknat på vad det skulle kosta att ha två hästar (min häst är dräktig) och att det skulle bli för dyrt för mig, då säger han innan jag hunnit berätta klart att han skulle ha velat betala en del för mina hästar, men att han inte har råd så länge sonen inte är vuxen och får eget jobb. Helt otroligt, jag hade inte tänkt be honom sponsra, jag skulle bara berätta att jag bestämt mig för att om jag har två hästar, då ska jag ha den ena på delfodervärd och/eller jobba extra på helgen! :p

Så återigen, det går utmärkt att äga häst och vara sambo som inte har någon dyr egen hobby! :love:

Jag och sambon har delad ekonomi och det är jag som vill ha det så. Vi har barn och gemensamt hus men vi delar upp utgifterna efter storlek på lönen. Jag betalar vissa utgifter och han vissa. på så vis behöver jag aldrig ha dåligt samvete för att hästen kostar så mkt varje månad o sambon får lägga hur mkt som han vill på sitt intresse.

Fördelar att ha tjej som har häst är att jag lyfter inte på ögonbrynet om han vill köpa en bössa (jägare) för 20`kr, det kostar ju en bra sadel:o Medans sambons kompisars fruar blir skogstokiga.

Vi har en bil som passar familjen och mitt intresse-dra släpet:p Bilen ägs av sambon och jag äger släpet, som sambon anv. närsom helst han behöver köra ngt.

Funkar bra för oss

Vi delar på det mesta faktiskt, han har bra lön och hjälper gärna till med hästeriet ibland när det blir dyrt, är så glad att han gör det då det underlättar mina studier :)

Jag och min sambo har helt gemensam ekonomi. Och jäkla tur för mig är väl det för annars hade jag absolut inte haft råd att ha en häst just nu...

Vi har 1 1/2 bil (ena är på verkstaden och kommer nog inte överleva, men då köper vi en "ny"). En stor familjebil som kan dra släp och en liten bil. Har dock inget släp.
Min sambo springer och spelar fotboll, alltså inga dyra intressen. Så därför funkar det att jag har häst.
Han har betydligt högre inkomst än mig så att vardagen går runt är det mest han som jobbar för... Men tack vare mig så har vi kunnat köpa ett hus utan så mycket lån eftersom jag ägde en lägenhet utan lån tidigare. Så vi drar båda vårat strå till stacken.
Vi tycker båda att det funkar bra så här. Vi har nu haft gemensam ekonomi i ca 9 år, sedan vi flyttade ihop.

Mvh Sara

Min sambo och jag har gemensam ekonomi då vi driver företag tillsammans. Han har aldrig knorrat över varken pengar eller tid som jag lägger ner på hästen. Jag hade dock redan häst när vi träffades och han visste vad det innebar att ha en hästtjej. I höstas var jag påtvingat utan häst i några månader och det tyckte han var en hemsk period! Jag var som en duracellkanin som hela tiden ville göra saker och inte på så roligt humör alla gånger. Han följde till och med ner till Tyskland för att titta på hästar så att han skulle få lite lugn och ro hemma igen :p Han resonerar att om hans kvinna är lycklig så är han lycklig, behöver jag tillägga att han är världens bästa :love:

Vi har två bilar, en volvo xc 70 och en peugeot 206.

Vilken intressant tråd! Vi är just i begrepp att ändra vår ekonomi, och har funderat mycket över detta. Sambon har en dragbil (som han köpt för mina hästars skull...), jag en mer bränslesnål bil. Jag har tre hästar, han har inga dyra hobbies. Vi ska snart flytta till hus, och vill därför ha en mer gemensam ekonomi för att slipper det evinnerliga delandet på kvitton. Sambon tjänar mer än vad jag gör, även om jag har en rätt bra lön.

Vi har löst det såhär:

Vi hjälps åt att betala alla fasta, nödvändiga utgifter (tex. hus, bil, hästarnas mat, försäkring). När dessa utgifter är betalda ska vi ha lika mycket pengar kvar. Av dessa pengar får jag då betala träningar, utrustning etc.

Vi får se hur det blir med denna lösning, men jag tror det kan fungera bra. Då kan vi ha ungefär samma levnadsstandard, även om det ju blir så att en hel del av hans pengar går åt till mitt intresse.

Vi har gemensam ekonomi. Delar på alla kostnader oavsett vad dom går till. Maken är inte hästintresserad men gillar de hästar vi har och är minst lika noga med att dom ska ha det bra som jag är. Dessutom uppskattar han att ha en glad och positiv fru:D. Makens intressen är bl.a. gamla mopeder och att köra snöskoter. Kostnaderna är inte jämna men båda är nöjda och trivs med tillvaron. Självklart är jag lika angelägen om att maken ska vara glad och må bra.

Vi har två dragbilar, en hästtransport och en stort boggiesläp. Vagnarna används till allt så det är inte bara hästar och foder som körs med hjälp av dessa. Vi bor på en gård. Har hyfsade inkomster båda två ( jag drar in något mer än han ).

Vi ser nog inte till hur kostnaderna fördelas utan det viktigaste för oss är att vi båda mår bra.

SORRY

Tack för alla svar, men jag tänkte fel när jag skrev rubriken... Det skulle naturligtvis vara GEMENSAM EKONOMI (jag tänkte rätt men det blev fel ;) )

Men ni har ju kommit med lite olika ändå... Men min fråga gällde gemensam ekonomi naturligtvis!

:bow: :bow: :bow:

Jag och min sambo har delvis gemensam ekonomi. Jag (vi) har två hästar, jag har betalat för hästarna, deras utrustning och försäkring. Vi har delat på hästtransporten, bilen, skoning, visst foder och bensin.

Min sambo har inga dyra intressen förutom hans två katter som kostar betydligt mer än vad man tror i utrustning och löpande kostnader.

Jag tycker att det är naturligt att vi delar på alla kostnader eftersom vi har hus tillsammans och djur, har den ena dålig ekonomi påverkar det den andra också. Vi lever ju ihop och delar på allt.

Nu har min sambo fått upp intresset för hästarna och rider han med samt tar lektioner så då är det ännu mer naturligt att han hjälper till att betala, men det gjorde han även innan.

Jaq och min sambo har gemensam ekonomi, vi bor i hus med eget stall. När vi får lön betalar vi allt som ska betalas, sen sätter vi in på sparkontot och delar på det som blir kvar. Han betalar inget på hästarna eller mina hästutgifter dock. Jag får stå för allt det själv, vilket gör att jag är pank varenda månad. Han har inga dyra hobbys direkt och spenderar alla pengar på spel till ps3 och sånt. Vi har en bil bara, utan dragkrok för det vägrade han att ha. Nu ska vi dock titta på en annan bil efter mycket tjat från mig.
Det är inte vad vi pratade om när vi flyttade hit, då skulle han hjälpa till med kostnaderna... Så gemensam ekonomi är inte alltid så kul!

Vi har rätt olika inkomster min andra hälft och jag... jag pluggar på universitet och jobbar deltid (full tid när det är skollov). Vissa saker delar vi på, andra betalar han. Han var den som köpte hästen till mig :love: och det blev då också bestämt att han betalar och hjälper med stallhyran. Jag tar hand om övriga kostnader som hovslagare, mineraler/tillskott, utrustning etc. Större kostnader som vet etc har han hittills betalat större delen av, jag skjuter till där jag kan. Men vi har också ett 'gemensamt' konto... där han just nu sätter in pengar jag kan använda till saker jag behöver om jag tex jobbar mindre eller har oväntade utgifter etc. Känner mig väldigt lyckligt lottad med en karl som har en så hjälpsam inställning. Han stirrar sig inte blind på vad som är mitt och ditt...utan ser det som vårat. :angel: Den som tjänar mer hjälper den som tjänar mindre. När jag avslutat min utbildning kommer det nog bli mycket mera fifty fifty.

Vi har ju gemensam ekonomi i allt utom våra fickpengar...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 962
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka