Hästmänniska och delad ekonomi?

Sv: Hästmänniska och delad ekonomi?

Vi har väl någon slags mix dvs mina pengar och våra pengar = min mans lön:DJag betalar en del till honom varje månad dock långt ifrån den verkliga kostnaden sen betalar jag hästen med mina pengar..Har fungerat utmärkt i snart 30 år ,tycker jag i allafall:angel:Bråkar sällan eller aldrig om pengar eller hästen.

min sambo betalar allt ,jag jobbar inte men jag stadar hemma ibland...:D

Gemensam ekonomi här...

Har hästarna hemma på egen gård så det blir inga hysteriska kostnader för dem.
Men de vanliga löpande kostnaderna i form av foder, hovslagare mm finns ju.
Vi har två bilar. Båda bilarna är stora bränsleslukande fyrhjulsdrivna eländen.

Men behovet av två bilar styrs av annat än bara hästarna. Vi bor avsides.. och vi behöver bilarna för transport till våra arbeten. Att båda bilarna är stora och starka med bra dragkapacitet är ett måste. Husse jobbar i skogen och jag har ju som sagt hästarna..

Husse har dessutom en minst lika dyr hobby som jag i form av jakt...arrenden, jaktavgifter vapen, ammuniton, jaktresor... hållande av x-antal jakthundar.... så det är ingen mening att väga slantarna med milimeterrättvisa...

Dessutom är det jag som drar in den största inkomsten.
Det fungerar för oss....

Jag och min sambo har gemensam ekonomi, så vi sponsrar varandra :D Sambons intressen är dock billigare, men han har själv sagt att han inte bryr sig om att hästarna kostar så mycket bara vi har råd att betala räkningar och han får köpa diverse spel ;) Jag känner mig oerhört lyckligt lottad som har en så osjälvisk sambo!

Vi har ju gemensam ekonomi i allt utom våra fickpengar...

Ja jag skulle då inte kalla det gemensam ekonomi. Gemensam ekonomi är när man betalar ALLT tillsammans. Inga egna fickpengar eller nåt. Alla pengar är gemensamma, alla utgifter är gemensamma. Oavsett vem som tjänar mest eller vem som gör av med mest..

Går det att ha en man eller fru/sambo (ej hästintresserad) och ha delad ekonomi om man äger en häst? :angel: :)

Har sambon ett lika dyrt eget intresse? Eller går han med på vad en häst kostar per månad med stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccinationer och träningar.

Har ni Bil och släp dessutom, har ni en bil eller två? En dragbil...? Skulle ni klara er med en bil eller utan bil alls om ni inte hade häst?
Försäkring på bil och släp + bensinpengar osv....

(Nu har inte jag en sambo själv men är mest nyfiken då jag pratade med en kompis igår att hon hade räknat ut att hennes häst kostade henne 5000kr i månaden om hon räknade med bil och släpförsäkring + bensinpengar. Sånt hon inte skulle behöva alls om hon inte hade häst)

Jo, det fungerar. Vi lägger ihop våra pengar och så får vi varsin "fickpeng" som man gör vad man vill med. Jag använder min till hästen.
Nu påverkar det ändå vår gemensamma ekonomi eftersom sambon inte är lika bra på att sprätta pengar som jag och följdaktligen får betala en del renoveringsmaterial för sina sparpengar (vi tar av den som har över....).

Min sambo har inte alls lika dyra eller tidskrävande intressen som jag men när han vill göra ngt speciellt så sponsrar jag gärna vad än det gäller just för att han gör det i så stor utsträckning för mig.
Ang. bil så köpte vi en som kunde fungera för oss alla, barnen ryms, den har 4-hjulsdrift (krav från mig som ska dra transport) och är hyfsat ny.

Det fungerar jättebra att ha gemensam ekonomi och häst. Min sambo är inte alls intresserad av hästen men stöttar gärna mig för att jag ska kunna ha honom. När han var skadad betalade vi båda kostnaderna från våra löner. :) vi har i och för sig två katter och en hund också och är glada och nöjda. Sen är det i och för sig jag som sparar pengar åt oss och planerar alla inköp.
:)

*KL*
Vi har helt gemensam ekonomi.
Min man tjänar mer än mig & har så sätt fått sponsra mitt hästintresse, mest tydligt blev det när jag studerade & hade häst. Detta har han dock aldrig klagat över & jag har tagit för givet att det ska vara så.
Jag stöttar honom i hans intressen & han stöttar mig i mina. Inga konstigheter.

Just nu så har jag och min sambo gemensam ekonomi (de senaste året), då han bara jobbar deltid. Så han sätter in sin lön till mig och sen betalas allt från mitt konto. Fungerar jättebra då han inte har några dyrare intressen. Inga som kostar något månadsvis utan det blir klumpsummor här och där för att köpa nya delar till datorn etc. Han jobbar med datorer och it och intresset för hästarna sträcker väl sig ungefär till att han kan rida med mig någon gång om året om jag tjatar :P

Känns naturligt att en större summa går till hästarna för båda då jag alltid har haft hästeriet. Hade nog dock varit skillnad om det var jag som jobbade deltid.. Då tror jag att jag skulle få lite dåligt samvete att min sambo skulle betala mitt lyxintresse, även fast han inte skulle klaga.

Innan när båda jobbade heltid har vi dock alltid haft delad ekonomi, delat på alla räkningar etc sen har jag betalat allt som har med hästarna med min lön. Köpte bil och hästtransport förra året av 'min' del och det var inget som ens behövdes diskuteras. Han köpte en vräkdator för samma summa som bilen och det var inget som jag protesterade över heller.

Måste säga att jag är väldigt glad över att både jag och sambon har väldigt bra syn på pengar, och grymt bra på att spara! Aldrig tagit ett lån eller handlat på avbetalning hittils så är jättenöjd! :laugh:

Vi har delvis delad ekonomi, vilket funkar kanon. Vi sätter över en viss summa var varje månad, det går till boende, räkningar, mat, och allt som är gemensamt o rör hushållet. Resten av våra löner behåller vi själva för eget sparande och brukande.

Vi har hästintresse bägge två, jag har två hästar o han en. Så vi delar upp deras kostnader ändå, de ingår inte i hushållet, utom inköp av strö och annat stallprylar. På så sätt kan jag shoppa vad jag vill utan gnäll, och tvärtom.

*kl*

Jag har förhoppningen att min utbildning ska göra att jag lätt betalar min häst själv och ändå kan bidra med lika stor del till hushållet. För jag vill känna att jag klarar av hästbiten helt själv, jag gillari nte att vara beroende.

Det viktigaste för mig är att min blivande sambo har ett lika tidskrävande och brinnande intresse, jag HATAR att känna mig stressad i stallet. Vilket jag skulle gjort om han bara satt hemma med maten fördig och väntade på mig typ även om han sagt att allt är lugnt. Denna punkten är absolut prio ett för mig!

Min sambo är INTE hästintresserad.

Men vi har gemensam ekonomi, vi ser det som att det vi drar in på respektive arbeten är VÅRA pengar tillsammans där har vi inget mitt eller ditt.
Han tjänar tex MYCKET mer än mig och skulle vi ha varsin ekonomi ja då kan ju han åka på semester när han vill och då kan jag inte alltid följa med vilket skulle vara väldigt tråkigt för båda så nej den lösningen fungerar inte för oss.
Dessutom är han och hans arbete anledning till att jag jobbar lite och sällan och därmed inte drar in så mycket pengar.
Om jag skulle arbeta normalt skulle vi aldrig hinna ses :(

Min sambo har också dyra intressen, dock har jag dom intressena med så jag är ändå betydligt dyrare i drift än sambon och han får stå för det mesta av kalaset men det är ju medvetna val vi har gjort för att få ut så mycket roligt av varandra och livet tillsammans.

Även om vi inte haft hästarna hade vi varit tvungna att ha en större bil iaf och någon typ av släp med så vi använder bilen ändå och hästtransporten används till mer än att bara köra hästar i, tex snöskotrar och motorcyklar är väldigt bra att frakta i den med :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 655
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 962
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka