Sv: Hästmannen fick djurförbud
Förvisso bra, men varför skulle just tävlingsryttare stå över lagen? Tänker på dom som i stort sett aldrig släpper ut sina hästar.
Gör de något som faktiskt är olagligt så ska de straffas. Men har de rätt, enligt lag, att hålla sina hästar som de gör så är verkligheten en sådan. Du kan ju inte straffa folk för att de gör något lagligt heller
Sedan att det inte borde vara lagligt är ju en annan sak, finns det kryphål i lagen om utevistelse för häst måste man bearbeta och ta bort dem. Men det tar tid, vi lever i en demokrati och lagen ändras inte på en dag bara. Hur skulle samhället se ut om det fungerade så egentligen..
Vad är dålig belysning i detta hänseende och vad är längre tid? Är verkligen dagsljus inomhus genom fönster så mycket sämre än fullt elljus? På vad sätt försämras synen?
Vad jag har sett enligt dokumentären så fanns det ganska dålig belysning överlag. Har djurskyddet dessutom slagit ned på det (om det folk har sagt är sant) så är det inte ok. Dåligt ljus är en kass arbetsmiljö för både häst och människa som anstränger sina ögon i onödan och kan skapa problem med torra och irriterade ögon och om det handlar om en längre tid så kan synen försämras.
Enligt djurskyddet(?) så stod dom visst inne 24/7 hela vintern. Det är totalt fel för min del, oavsett spilta eller box. Vet inte vad som gällde i hans fall!
Går hästar däremot ute så blir saken en helt annan, vilket var vad jag skrev om.
Hans gjorde ju tydligen inte det, de står inne hela vintern i spiltor förutom när de arbetas.
Det verkade helt klart så för mig, som att du tycker att ett ljust stall också har bra ventilation och vv.
Inte alls?? Nu tolkar du hejvilt som du vill. Sluta med det. Jag har inte sagt något sådant och du drar felaktiga paraleller. Dessutom fortsätter du enträget att påstå detta trots att jag nu sagt att det är inte något jag tyckt eller tänkt. Varför kan du inte nöja dig med att du bara läste/förstod fel?
Ska vi se till risker för det ena och andra, blir diskussionen omöjlig. För din information har vi, vad du antagligen skulle kalla en "gammal, liten stallbyggnad", och vi fick av kommunens inspektör beröm för den fina luften därinne.
Av de stallbyggnader av typen som Anders hade i filmen så har min erfarenhet av ett 30-tal sådana byggnader varit att de haft dålig luft. Därför sa jag att risken föreligger. I vilket fall som helst så blir det dålig luft där inne om fodret han ger är av dålig hygienisk kvalitet. Hästar är extremt känsliga mot allergena mögelsporer och dessa sprids och hänger kvar i luften.
Om du läser hela lagen, ska du finna att undantagen och alla om och men gör den helt verkningslös i den delen. Den verkar mest ett beställningsjobb för att få tyst på djurvänner och sådana som jag, medan den inte har någon som helst inverkan för dom som den borde påverka. Lagen är f ö inte ny, kom för 3-4 år sedan, den har bara blivit klargjord.
Du förnekar alltså att den gjort något gott alls? Inte ens för en enda häst?
Du betecknar det som gradskillnader i helvetet. Jag missförstår kanske, men varför i all sin dar ska vi utgå från en nivå i helvetet, när vi sätter minimikrav på hästhållning? Det minsta man kan begära är väl ändå ett rimligt hästliv för alla hästar?
Ska vi peta i helvetets grader, så varför klaga på S-A:s hästhållning? Den ligger trots allt många grader över den sämsta "uppmätta" nivån. Dom hästarna skulle varit lyckliga att få stå i S-A:s stall en vinter!
Ska vi verkligen inte ha högre ambitioner visavi hästhantering än att dom ska ha det en grad bättre i helvetets skala?
Men vilket samhälle lever du i??
Hur hade du tänkt att reformationen i hästhanteringen skulle gå igenom om inte med små steg över en längre tid? Om man inte går igenom alla dessa grader av helvetet innan alla hästar har det bra.
Ska staten bara beslagta och tvinga varenda människa som inte kan hantera en häst efter deras naturliga behov att på en gång sälja sin häst? Eller ska vi ta det sakta, ge folk möjligheten att ändra sig och sakta men säkert ta bort dessa gradskillnader och tillslut ge hästen ett bra liv?
Jag vet inte vilket land du lever i men här har vi ingen diktatur och jag är glad så länge djuren får det bättre och bättre, även om det går sakta så är det en FÖRBÄTTRING.
Jag lever inte i någon drömvärld där allting kan förändras på stört utan inser att det finns ekonomiska och fysiska begränsningar för att ALLA hästar i sverige ska få det kanongott över en natt eller ens ett år. Det tar tid att förändra helt enkelt. Och all förändring välkomnas, oavsett hur litet det är!